הופכים שולחן: נראות המשרד עשויה לעודד יצירתיות ושייכות

ישיבות במעגל בלי שולחנות, עמדות אקוסטיות סגורות שמאפשרות להתבודד ויצירות של העובדים על הקירות: איך עיצוב סביבות העבודה משרת יעדים ארגוניים?

דותן ביטנר ומירי חן/ צילום: תמר מצפי
דותן ביטנר ומירי חן/ צילום: תמר מצפי

במשרדים של חברת לייבפרסון ברעננה אין שולחנות שמפרידים בין הנוכחים. כל הפגישות נערכות במעגל גדול, בלי רהיט שמפריד. גם כשאנשי החברה מגיעים לפגישה במשרדים של לקוחות, הם לא מתביישים לבקש מהם להזיז את השולחן ולהתחיל בתרגיל קטן שמאפשר לכל אחד מהמשתתפים להביא משהו מעולמו האישי.

"אחד הערכים המובילים שלנו הוא לייצר קשרים בין העובדים למנהלים, בין צוותים שונים ובין החברה ללקוחות - ויש לנו כל מיני דרכים לעשות את זה", אומר דותן בינטר, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. "עשינו את התרגיל הזה גם עם חברה שרכשנו וגם עם לקוחות גדולים, וזה לא ייאמן איך האנרגיה משתנה והדיאלוג הופך להיות הרבה יותר פורה".

חיסרון השולחנות הוא רק אחת האסטרטגיות העיצוביות של לייבפרסון לחיזוק הקשרים בין עובדים ומנהלים בתוך החברה והחוצה כלפי הלקוחות. חוץ מהעדר השולחנות, בלייבפרסון יושבים כל העובדים - מאיש האחזקה ועד המנכ"ל - ברחבי האופן ספייס, ללא קיוביקל, אלא בעמדות זהות שכמעט אינן מופרדות זו מזו. בחברה סבורים, שכאשר "מסתתרים" בתוך משרדים, או מאחורי מחיצות, בניית יחסים בינאישיים הופכת למשימה קשה. צוותי פיתוח התוכנה, המוצר והתמיכה של לייבפרסון מקיימים סיעורי מוחות ספונטניים וממוקדים, מבלי לבזבז זמן יקר על הליכה לחדרי ישיבות ולעתים אף מבלי לקום מהכיסא. לטענת החברה, האפקטיביות עולה בהכרח, וכך גם ניצול מיטבי של הזמן, לצד תחושת הקלילות והיעדר הרשמיות.

בלייבפרסון הולכים אפילו צעד אחד קדימה ומעודדים את העובדים להחליף מקומות ישיבה מדי פעם. העובד יכול להרים טלפון לאיש ה-IT, לאתר עמדה פנויה ולעבור לשם מיידית עם המחשב הנייד. המעבר מאפשר קשר בלתי אמצעי בין כל אנשי החברה ויוצר קשרים אישיים טובים יותר. כשמפתחת תוכנה יושבת ליד איש Production, או אנליסט יושב ליד מגייסת, סביר להניח ששני הצדדים ילמדו דברים חדשים זה על זה ועל איך החברה כולה עובדת.

- בטח יש אנשים שזה לא מתאים להם.

"נכון שזה דורש יותר מודעות לסביבה שלנו", אומרת מירי חן, סמנכ"לית תפעול עסקי ושיווק בישראל. "ישיבה באופן ספייס אמנם מצריכה יותר רגישות והתחשבות, כדי לא לגרום להסחות דעת, ועם זאת, מאפשרת שיתוף פעולה וחיבורים בין העובדים שמביאים לעלייה באפקטיביות ולניצול מיטבי של הזמן, וכל זאת לצד תחושת קלילות והיעדר רשמיות".

פארק במשרד

גם קבוצת המובייל זמינגו, שעברה לפני שבוע למשרדים חדשים בהרצליה פיתוח, משתמשת באלמנטים עיצוביים של סביבת העבודה כדי לחזק ערכים שקשורים לארגון. אחד הערכים שבהם מאמינים בקבוצת המובייל זמינגו הוא בריאות העובדים. הדבר בא לידי ביטוי גם במאמן כושר שמגיע למשרד פעמיים בשבוע לאימון TRX לעובדים וגם בעידוד של החברה להגיע באופניים. הפן העיצובי תורם לעניין - במשרדים החדשים הקימו מקלחות נוחות, התקינו חניה לאופניים, מתקן לניפוח אוויר ועמדת טעינה לאופניים חשמליים.

לדברי מנכ"ל הקבוצה, ציקי נפתלי, כל צעד שנעשה במשרד, משתלב עם הערכים של החברה. האופן ספייס בנוי כ"חצרות" ו"שכונות", שיוצרות תחושה קהילתית של אמון גדול בין העובדים; השקט מושג באמצעות "קוביות אקוסטיות", בגודל 1.30 מטר על 1.30 מטר, שאפשר להיכנס אליהן למשך שעה עם מכשיר הטלפון ולבדוק אפליקציה בפרטיות מוחלטת, ובאמצעות חדרים זוגיים ופינות ישיבה אלטרנטיביות; ובאמצע המשרד מוקדשים 60 מ"ר ל"פארק", דשא סינטטי שעליו ממוקמים שולחנות פיקניק.

"אחד הערכים שלנו הוא 'לעשות מה שצריך' למען המטרה", מוסיף נפתלי, "אבל אנחנו משלימים את זה בערך של לפנק את עצמנו. כך זה עם הפארק ופינות הישיבה וכך זה עם ברז בירה משובחת במשרד, שכל אחד יכול לשתות ממנו. גילינו שכשלא שמים מגבלות, אנשים מגבילים את עצמם ויודעים מתי זה פוגע בחדות שלהם. לפעמים לקוחות באים ואנחנו מוציאים להם קנקן בירה במקום שתייה קלה, וזה עושה אימפקט מדהים".

העובדים כאמנים

אחד הערכים האוניברסליים שחברות מדגישות הוא חיזוק הקשר בין העובד לחברה וחיזוק הקשרים החברתיים בתוך החברה - כל זאת במטרה לשמר עובדים ולייצר רעיונות חדשים. זו הסיבה שחברה משקיעה בימי כיף לעובדים על חשבון שעות העבודה ושהיא מעדיפה שהעובדים יגיעו למשרד ולא יעבדו מהבית.

יוזמה חדשה ויצירתית, Your Talents, מציעה לארגונים סיוע בפיתוח הכישרונות האישיים של העובדים: כל עובד שולח חומרים יצירתיים שהוא עושה בחייו הפרטיים אל מערכת האוצרות של החברה, והיא מעבדת את החומרים ויוצרת תערוכות אישיות שתלויות ברחבי המשרד. זה יכול להיות תוצרי אפייה, תמונות או ציור - כל דבר שהעובד עוסק בו כתחביב. לדברי צור ברק, מיזמי הפרויקט, "כאשר עובד תולה משהו אישי שלו על קירות החברה, הוא נוכח במרחב העבודה בעוד דרך ורואה את עצמו כחלק מהארגון. הוא גם מאפשר לאנשים סביבו הצצה אל צדדים נוספים בחייו. בנוסף, כאשר העובד מציג לראווה משהו יצירתי, הוא לומד לחשוב ולפעול באופן יצירתי יותר ופועל להתפתחותו האישית".

בחברת AVG Israel זה כבר עובד. "התמונות היחידות שמקשטות את המשרדים הן של העובדים", מספרת מנהלת כוח האדם, שרון שיין. "מעבר לתרומה האסתטית, הרגשנו שזה משהו מאוד אותנטי שיכול להעצים עובדים ולגרום להם להרגיש בבית. יש שיח סביב אותם כישרונות ופעם בשבועיים כל עובד יכול להציג את היצירות שלו. בערך כ-20% מהעובדים נענו לאתגר ויצרנו מהעבודות שלהם יצירות מדהימות על קנבס. אחרי שהתערוכה תתחלף, הם יוכלו לקחת אותן הביתה. זה מסייע לאנשים לגלות תחומי עניין משותפים. אנחנו ארגון שהוא כמו משפחה, והמיזם הזה מסייע לנו להדגיש את זה ולהעצים אנשים. מנהלים מהחברה בחו"ל הגיעו ומאוד התלהבו מזה ושוקלים ליישם את זה גם בסן פרנסיסקו ואפילו להציג תערוכות של עובדים שלנו שם".

יצירות של העובדים על הקיר במשרדי AVG/ צילום: Your Talents
 יצירות של העובדים על הקיר במשרדי AVG/ צילום: Your Talents

יצירות של העובדים על הקיר במשרדי AVG/ צילום: Your Talents
 יצירות של העובדים על הקיר במשרדי AVG/ צילום: Your Talents