מנכ"ל האוצר ביקש מרשות השידור לוותר על הכדורגל

זאת זמן קצר לאחר שרשות השידור שבפירוק הודיעה על כוונתה לשדר את המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל בעלות של 15 מיליון שקל

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

אחד החששות העיקריים בביטול אגרת הטלוויזיה ובכך שהאוצר יממן את שידורי רשות השידור הוא בתלות של השידורים בגורמים ממשלתיים. ל"גלובס" נודע כי ביממה האחרונה פנה מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד באופן אישי לגורמים בכירים ברשות השידור, והפציר בהם למכור את זכויות השידור של משחקי ליגת העל בכדורגל לערוץ מסחרי. זאת, זמן קצר לאחר שרשות השידור שבפירוק הודיעה על כוונתה לעמוד בהסכם מול ההתאחדות בכדורגל ולשדר את המשחק המרכזי בשנה הקרובה בעלות של 15 מיליון שקל.

בראשית 2015 הופסקה גביית אגרת הטלוויזיה מהציבור. באחרונה הוכשר המהלך על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבאמצעות השר אופיר אקוניס הגיש הצעת חוק שתעגן זאת, וזו עברה לדיון בוועדה הכלכלה לאחר שאושרה בקריאה ראשונה. במסגרת הצעת החוק מצוי סעיף שקובע כי אם רשות השידור ועובדיה לא יעמדו בסיכומים עמם, רשאי האוצר למשוך את ההצעה. הסעיף מוכיח עד כמה האוצר רואה עצמו כבר סמכא עיקרי בשליטה באוצר.

הסיכומים שעליהם מדובר הם כי המשרד יתמוך ברשות ויאפשר את המשך קיומה בתמורה לכך שעובדי רשות השידור יתחילו בהליך הפרישה מיידית ויפנו את מתחם שרונה בתל אביב בתוך שלושה חודשים. היום, כבר הגיעו מודדים למתחם שרונה על מנת להכינו למכרז נדל"ני.

במסגרת הדרישה ממפרק רשות השידור להמשיך לצמצם את ההוצאות ולהאיץ את תהליך הפירוק, העסיק במיוחד את אנשי האוצר ואת באב"ד נושא זכויות שידור משחקי ליגת העל. האוצר הפציר ברשות להגיע להסכמות מחודשות עם ההתאחדות לכדורגל, בעסקת שידורי משחקי ליגת העל, אולם שם סירבו להוריד את תג המחיר.

בינתיים עלה שמם של בעלי ערוץ הספורט וערוץ 10, קבוצת RGE של לן בלווטניק ואביב גלעדי, כמי שיהיו מוכנים לקלוט את המשחקים, במיוחד לאחר שאיבדו את הזכויות על הליגה הספרדית. רשות השידור התעקשה להמשיך לשדר, אולם באב"ד המשיך להפציר בה לוותר על הזכויות.

באב"ד שימש עד לראשית השנה הנוכחית מנכ"ל הרשות השנייה, פרש על מנת להצטרף לרשימתו של שר האוצר משה כחלון, והוא משולב בה במקום ה-11. על-פי הסכם ניגוד העניינים שלו, באב"ד לא רשאי לעסוק בענייני הרשות השנייה - הגוף המפקח על הערוצים 2 ו-10. בעבר היה באב"ד מנכ"ל צים ישראל, של משפחת עופר. בגלל תפקידו זה, לא היה יכול לעסוק בזכיינית רשת בחודשים הראשונים לכהונתו כמנכ"ל הרשות השנייה, שכן הזכיינית שייכת לאודי אנג'ל, בעלי עופר מדיה, מקבוצת האחים עופר.

מהאוצר נמסר כי "על-פי החלטת ראש הממשלה ושר האוצר, נדחתה הקמת תאגיד השידור החדש. לתקופת הביניים שבין סגירת הרשות הקיימת לפתיחת התאגיד החדש, הוחלט שלא להטיל אגרה על הציבור לצורך המימון. בתקופה זו נדרשת רשות השידור להמשיך בהליכי התייעלות ולצמצם עלויות שכן עלויות אלה הינן על חשבון משלם המסים. לצורך כך, בסמכות רשות השידור להחליט על סדרי עדיפויות בהוצאות התקציב. עלויות שאינן הכרחיות יבוטלו או יידחו למועד הקמת התאגיד החדש.

"לעניין שידורי הכדורגל, כאמור, בסמכות רשות השידור להחליט על סדרי עדיפויותיה בניהול התקציב. ראש הממשלה הסמיך את מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ראש אגף התקציבים, אמיר לוי ומנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, להיות הצוות המוביל שילווה את תהליך הקמת התאגיד החדש. במסגרת זו, הצוות מלווה גם את ההיבטים התקציביים המתלווים לתהליך הסגירה וההקמה".