מבקר המדינה על הדיור הציבורי: "מציאות קורעת לב"

שפירא: "החסר בקורת-גג דומה לחיה בג'ונגל"

דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי
דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי

"עד החגים יוגמשו התבחינים לקבלת הדירות, וכל הדירות הריקות בארץ, כ-500 במספר יאוכלסו", כך התחייב היום (ג') סמנכ"ל משרד הבינוי, רונן כהן, בדיון שערכה הועדה לביקורת המדינה בנושא הדיור הציבורי.

עוד אמר כהן בדיון כי "מוגבלים פיזית במצב סיעודי יקבלו זכאות לדירה וכן יוספו 2500 יחידות דיור לדיור ציבורי בהקצאת של תקציבים נוספים".

מבקר המדינה, יוסף שפירא, שנכח גם הוא בדיון התייחס אף הוא למצב הדיור הציבורי ואמר: "החסר בקורת-גג דומה לחיה בג'ונגל, ומציאות כזו פשוט קורעת-לב". לדבריו הוסיפה ליאורה שמעוני, מנהלת החטיבה העוסקת בדיור ציבורי במשרדו שאמרה כי למשרד הבינוי אין מדיניות אסטרטגית, והפתרונות ניתנים נקודתית וללא ראיה מערכתית.

"אין הערכה מה יהיה מספר הזכאים בשנים הבאות, באלו אזורים בארץ ואלו פתרונות-דיור הממשלה מכינה להם", אמר שמעוני. "דירות ריקות נמצאות גם באזורי ביקוש, ומול כ-2,000 משפחות המתגוררות בצפיפות, יש כ-26 אלף דיירים המתגוררים בדירות גדולות במיוחד. נמצאו אף זכאים, המתגוררים בשתיים ושלוש דירות. לא עולה על הדעת שיעשה שימוש בדירות הדיור הציבורי אפילו למוסדות הנצרכים לקהילה, כיוון שהעיריות ומשרדי הממשלה יכולות לשכור דירות בכספן ולא להשתמש בדיור הציבורי".

ריקי כהן בן לולו, זכאית לדיור ציבורי, טענה בדיון כי זכאים רבים אינם מצליחים לממש סיוע בשכר דירה, כיוון שרבים חסרי המחאות וללא יכולת להמציא ערבויות הנדרשות על ידי בעלי הדירות. חנה סימן טוב, אם לשבעה ילדים וזכאית לדיור ציבורי גם כן, סיפרה כי הוצאה מדירה לרחוב, ומתגוררת כיום בדירת-חדר ולמרות זאת, דירה זו ריקה כבר כשלוש שנים".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) הפועלת כבר תקופה ארוכה בכל הקשור לסוגיית הדיור הציבורי טענה בדיון כי "ממשלת ישראל מבקשת להיפטר מהדיור הציבורי ומהזכאים, אך היום נושבת רוח חדשה במשרד הבינוי. עמידר רוצה להיות יזמית וקבלנית, למקסם רווחים ולא להתעסק עם משפחות במצוקה".

רונן כהן, סמנכ"ל משרד הבינוי השיב כי "התבחינים שלנו נגזרים ומושפעים מהמשאבים שלנו. מדי יום אנו דנים בפתרון הדיור הציבורי והחלטנו לאכלס עד החגים את כל הדירות הריקות, גם דרך הגמשת התבחינים. נגדיל 2,500 דירות בדיור הציבורי ובטווח הארוך יותר 1,500 נוספים, ונממן בחמש השנים הקרובות את שיפוץ כל הדירות במלאי. פנינו לכל משפחה המתגוררת בצפיפות, פירטנו את זכויותיהם ואנחנו דואגים למימושם".

אלעזר במברגר, היועץ המשפטי של משרד הבינוי, התייחס לדו"ח המבקר בו נכתב על דירות הדיור הציבורי שהועברו לשימוש עמותות ומוסדות ואמר כי חרף ההבנה כי יש לשנות את המצב, הליך הפינוי אינו פשוט: " לא ניתן לפנות עמותות ומוסדות ביום אחד מדירות הדיור הציבורי. מתוך כ-2,200 דירות עליהן כתב המבקר 460 דירות הן בייעוד ציבורי ואסור להעבירן לשימוש פרטי, 360 דירות הן במתחמים סגורים, והשאר יידון אם יימכרו ותמורתן תיועד לרכישת דירות חדשות לזכאים - או שיוגמשו לגביהן התבחינים וישוכנו בהם זכאים".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון כי "יש חובה ראשונה במעלה לדאוג לקידום הדיור הציבורי לאוכלוסיות החלשות בארץ, ומימוש זכותן לחיות בכבוד. אסור לתת לטרגדיה האנושית הזו להימשך".