לקוחות הגז מגיבים לראשונה: "דרושים שינויים במתווה"

תחנות הכוח הפרטיות והתעשיינים התייחסו למתווה הגז במסגרת השימוע הציבורי שמסתיים היום ■ לקוחות הגז דורשים בין היתר להוסיף צינור נוסף מ"תמר" לחוף ולחייב את חברות הגז ברכש מקומי

להוסיף צינור נוסף מתמר לחוף, להוסיף התייחסות ל-TOP, ולחייב את חברות הגז ברכש מקומי של לפחות 25% מכלל הרכישות של השותפות - כך דורשות לקוחות הגז מהצוות המקצועי שמנהל את השימוע הציבורי בנושא מתווה הגז. בנוגע לרמת המחירים - מסתבר כי זהו לא הדבר הבהול ביותר לאף אחת מהן.

היום מסתיים השימוע הציבורי במסגרתו הותר ללקוחות הגז ולציבור להביע את עמדתם בנוגע למתווה הגז שפרסמה הממשלה לפני 21 יום. במהלך אותם ימים קיבל משרד האנרגיה אשר מרכז את השימוע הציבורי, עשרות פניות מגורמים פרטיים, גופים ומומחים חיצוניים. ואולם, רק אתמול שלחו תחנות הכוח הפרטיות את התייחסותם לצוות המקצועי, ורק היום שלחו את התייחסותם התעשיינים. ומה עם הלקוחה הגדולה ביותר חברת החשמל?

"אין זה סוד, כי כבר כיום למעלה ממחצית החשמל המיוצר במדינת ישראל מיוצר באמצעות גז טבעי. אין זה אף סוד, כי אספקת הגז למדינת ישראל תלויה כל כולה במאגר בודד אחד, ואף חמור מכך, בצינור בודד אחד, אשר אף הוא בעל קיבולת מוגבלת", כותב פורום יצרני החשמל הפרטיים אשר מאגד את כל תחנות הכוח הפרטיות בניהן דליה, דוראד ו-OPC "כתוצאה מכך, ולאור אזלת ידה של מדינת ישראל בשנים האחרונות, צפוי המשק הישראלי כולו, ויצרני החשמל הפרטיים בפרט, לסבול ממחסור בגז טבעי וזאת כבר במהלך השנה הקרובה".

על כן מבקשות תחנות הכוח הפרטיות לשנות מספר נושאים מהותיים במתווה הגז. הראשונה בהם היא הוספת צינור גז נוסף ממאגר תמר לחוף- חיוב שלא נכלל במתווה שגיבשה הממשלה "המתווה חייב לכלול פתרון דחוף ומהיר לסוגיה זו, פתרון אשר יבטיח קיבולת אספקה נוספת של גז טבעי מהמאגר הקיים, מאגר תמר, לחוף וזאת מבלי להמתין לפיתוחו של מאגר נוסף. לא ניתן להותיר משימה חשובה זו בידיהם של השותפים במאגר בלבד. אין ספק, כי הקמת צינור נוסף לחוף, בפרק זמן קצר ככל הניתן, מחייבת פעולה מערכתית משותפת הן של השותפים במאגר עצמם והן של רשויות השלטון".

עוד מבקשות תחנות הכוח הפרטיות להכניס למתווה התייחסות לסוגיית ה-Take or Pay, כלומר כמות הגז עליה נדרשת לקוחות הגז לשלם גם מבלי שרכשו את הגז בפועל. לטענתן, במידה ולא יוסדר נושא זה, ייווצר מצב בו תחנות הכוח רוכשות יותר גז ממה שכלל המשק צורך "ההתחייבות המצרפית של כלל יצרני החשמל ל- TOP תעלה באופן ניכר על הביקוש המצרפי לגז של אותם יצרנים".

"נציין כי ההתייחסות היחידה שקיימת היום במתווה לסוגיית ה-TOP, נוגעת ללקוח שחותם על חוזה גז מול לוויתן (ולוויתן בלבד) ל-8 שנים או יותר. רק לקוח כזה, יוכל אחרי 6 שנים, להפחית את כמות הTOP שלו ל-50% (מצריכתו הממוצעת בפועל)".

התעשיינים: לחייב את חברות הגז בהכשרת עובדים מקומיים

"הדיון הנוכחי בסוגיות הגז הטבעי השונות מתעלם מכך שכיום רק 12 מפעלים תעשייתיים צורכים גז טבעי ממערכת החלוקה" טוען מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק במכתב ששלח לצוות השימוע המקצועי, ודורש כי המתווה יכלול התייחסות לחיבור המפעלים לגז טבעי.

עוד דורשים התעשיינים מהצוות להכניס למתווה חיוב של חברות הגז להכשיר עובדים ישראלים ולהעסיקם, וכך גם לוודא כי יהיה רכש מקומי בהיקף של לפחות 25% מכלל הרכישות של השותפות במאגרים " יש לקבוע הוראות באשר לביצוע הליכי מעקב, בקרה ודיווח אודות רכש ממפעלים תעשייתיים מקומיים, כך שתינתן העדפה במכרזים של זכיין להפקת גז טבעי ונפט, לטובין שיוצרו במפעלים מקומיים"

התעשיינים מסכימים עם עמדתם של תחנות הכוח הפרטיות כי יש להוסיף צינור גז נוסף ממאגר תמר לחוף, זאת על מנת "לדאוג להספקה רציפה של גז טבעי למשק ועל מנת לטפל בבעיית הקיבולת והיתירות"

בנוגע למחירי הגז הטבעי, חוזרים התעשיינים על מה שאמרו כבר מספר פעמים, והוא כי הם ישמחו להוזלה במחיר הגז הטבעי, אך כי יחד עם זאת "כל עיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לוויתן, אשר ייגרם כתוצאה מהמשך הטיפול בסוגיית המחיר, יגרום יותר נזק מתועלת למשק הישראלי כולו". פה המקום לומר, כי תחנות הכוח הפרטיות לא הלינו על מחיר הגז במכתב ששלחו.

ומה עם חברת החשמל? החברה הינה צרכנית הגז הגדולה בישראל, אך עד לרגע זה טרם שלחה התייחסותה לשימוע. מפניה רשמית לחברה, היא מסרה כי "עמדת החברה תוצג בפני הגורמים הרלוונטיים".

למעט 21 ימי השימוע, מאפשר הצוות המקצועי שימוע בעל פה לגופים אשר רוצים להביע עמדתם. השימוע יתקיים מחר, וביום חמישי בין השעות 12:00-20:00. על פי הודעה שהוציא משרד האנרגיה "הזמנה לשימוע בעל פה תעשה בהתאם לשיקול הדעת של הצוות המקצועי, ובכפוף לכך יימסרו לפונים מיקום וזמן מדויקים". עוד מסר המשרד כי השימועים יועברו בשידור ישיר באתר האינטרנט של משרד האנרגיה.