גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין לנו תרבות כדורגל, וזה לא מתחיל מאוהדי בית"ר ירושלים"

אחרי "אירועי שרלרואה", מאמן בית"ר סלובודן דראפיץ' מסיט את האש מהקהל שלו: "ילדים בארץ גדלים מגיל שבע כשהם רואים אלימות במגרשים" ■ בראיון ל"גלובס", הוא מרגיע לגבי הכוונות של הבוס אלי טביב ("המשכורת נכנסת, אין מכירת חיסול"), ומתייחס גם לפיל הגזעני בחדר: "יש שחקנים ערבים טובים, אבל הם לא הוצעו לי"

לקראת סוף נובמבר 1988 שיחקה נבחרת ישראל משחק ידידות ברומניה. זו היתה ההופעה היחידה של סלובודן דראפיץ' במדי הנבחרת. המשחק נערך בטרנסילבניה המושלגת, תחת שלג כבד, והנבחרת הובסה 0-3. דראפיץ', שהגיע לארץ כמה חודשים קודם לכן מנוביסאד, אז יוגוסלביה, ושיחק במכבי נתניה בזכות יהדותה של אימו - היה היחיד מבין שחקני הנבחרת שעלה לדשא ללא כפפות או גרביונים. היה ברור כבר אז שהבלם גבה הקומה ניחן בעור של פיל.

27 שנים מאוחר יותר, ישראלי לכל דבר עם בן שהוא שחקן כדורסל בליגה הלאומית, אבל עדיין עם המבטא הבלקני הכבד, דראפיץ' מאמן את בית"ר ירושלים, הקבוצה הכי מדוברת בספורט הישראלי בשבוע האחרון - ולאו דווקא בגלל כדורגל. הראיון איתו נערך בתל מונד, שם (ובבת-חפר) הוא מנהל בית ספר לכדורגל שפועל בימים האלה כקייטנה. בגיל 50 - אחרי שכבר לא חזר לארצו בגלל המלחמה והשתקע כאן - הוא כבר ראה הכל. אפילו מה שקורה בבית"ר לא ימוטט אותו. "עברתי תקופות הרבה יותר קשות בחיים", הוא מתחיל במונולוג, "היינו בנתניה ולא היה לנו כסף, ולא ידענו איפה אנחנו נמצאים ובכינו. אני לא בא ממקום שנהגו בי בכפפות של משי. אנחנו יודעים מאיפה אנחנו באים, לאן אנחנו באים ואיפה אנחנו חיים: הכדורגל הישראלי. הוא לא בריא. אנחנו יודעים את זה כבר הרבה שנים. ידענו כבר שאין לנו תרבות כדורגל וזה לא מתחיל מהאוהדים של בית"ר. כל הבעיות שמגיעות לכדורגל הישראלי, מגיעות מהחינוך שלנו. כל שבוע הורים הולכים מכות, מקללים מאמנים, מנסים לפגוע בהם, רצים אחרי השופטים וכותבים על זה שורה קטנה. אף אחד בכדורגל לא טיפל בזה ולא מנסה לטפל בזה. מתי אנחנו מטפלים? כשזה מגיע למעלה. ככה היה עם התקרית של ערן זהבי, אבל זה חוזר אלינו עוד פעם ועוד פעם יחזור אלינו, כל עוד לא מטפלים למטה. לא יכול להיות שילדים גדלים מגיל שבע כשהם רואים אלימות במגרשים. ילד לומד שככה צריך להיות. אבא צריך להביא את הילד לאימון, ללכת לבית קפה ולהחזיר אותו מהאימון. לא להיות מאמן, לא עסקן ולא פרשן. יש לנו את הצבא הכי טוב בעולם. טייסים, שייטת 13, סיירת מטכ"ל. אלפי ילדים מורעלים רוצים להגיע לכל יחידה, אבל נבחרים רק 10 או 12, הכי טובים והכי חכמים. פעם שמעת שאיזה אבא ביריון מתקשר למפקד טייסת ואומר לו: 'תעשה לי טובה, הבן שלי רוצה להיות טייס'? יש סרט כזה? אז למה בכדורגל זה קורה? למה אנחנו נותנים יד לדברים האלה? יש היום סדרה בטלוויזיה על זה. אנחנו אפילו צוחקים על עצמנו. אם האנשים הבכירים לא יטפלו בבעיות האלה במחלקות הנוער, כל המגרשים האלה שבנינו - המגרש בשרלרואה לא מגיע לקרסוליים של המגרשים בארץ - יהיו ריקים".

- ביום חמישי יש שני משחקים של הישראליות בליגה האירופית ולא נראה שבמשחק של הפועל ב"ש בת'ון ישליכו אבוקות או ברגים.

"כשהייתי עוזר מאמן במכבי חיפה, זרקו אבוקה שפגעה לי בראש במחצית. מישהו מכיר את הסיפור? לא, כי הייתי עוזר מאמן. אף אחד לא דיבר על זה. זה לא צריך לקרות, לא ברגים ולא אבוקות ולא לתקוף שחקנים באמצע המשחק, ולא לזרוק מטריות. אני רוצה שיטפלו, אבל לא רק כשזה קורה בבית"ר".

- אתה לא יודע אם מחר יהיה לך בעל בית, גם בהמלצת רשם העמותות. איך זה לחיות באי-הוודאות הזו?

"אני מדבר עם בעל הבית שלי, אני ממשיך לעבוד. המשכורת נכנסת, אני מדבר עם שחקנים שקצת נבהלו. הרגעתי אותם. אין מכירת חיסול".

- משהו השתנה באלי טביב מאז יום חמישי שעבר?

"לא יכול להגיד לך שלא. הוא יותר מאוכזב. אתה מרגיש שירד לו קצת האוויר. הוא עדיין לא יודע איפה זה עומד. שאלתי אותו מה איתנו, והוא ענה שאנחנו צריכים להמשיך בצורה הכי טובה שאפשר, ו'אז נראה מה יהיה'. אין לי מושג למה הוא מכוון, תשאל אותו".

- קשה לחיות באי ודאות כזו.

"לא קל אבל מתרגלים. אני מקווה מאוד שהדברים יסתדרו ויטפלו בבעיות. לא קשה לטפל בבעיות כאלה. אם הכל יטופל, אני רוצה להאמין שגם טביב יחזור לתפקד כמו שצריך".

- תגיד, אין אף שחקן ערבי טוב בשוק?

"כל שחקן טוב שבית"ר ירושלים מוצאת לנכון להביא לבית"ר ירושלים, והוא רוצה להגיע לבית"ר ירושלים, יהיה בבית"ר ירושלים. בכיף, לא אמרו לי אחרת. יש שחקנים ערבים טובים, אבל לא הוצעו לי. גם הבעלים אמר אותו דבר. אין מגבלות".

- אתה מגיע לקבוצה שסיימה במקום הרביעי, חלק נכבד מההרכב הראשון הוחלף, ולא הגיעו כוכבים גדולים במקום. הבעלים, כך נרמז, רוצה למכור את אלי דסה ושלומי אזולאי. הציפיות לשחזר את ההישג נראה מועד לכשלון.

"אין ספק שהגעתי לקבוצה שעשתה בעונה שעברה הישגים גדולים. אמרו לנו מראש מי לא ימשיך ומי מתנדנד אבל גם הבטיחו לי שאלי דסה ושלומי אזולאי יישארו. המחיר שלהם גבוה מדי לקבוצות ישראליות. תוך כדי תנועה הבאנו לכאן שחקנים עם פוטנציאל, שיכולים לעשות עונה טובה מאוד. אתה לא אומר לא לבית"ר ירושלים אף פעם, זו גם משכורת טובה וגם קבוצה בכירה וגם הזדמנות בשבילי להוכיח שאני מאמן מוכשר. אני לא חושב באיזה מקום אני אסיים, אני חושב על זה שאני רוצה לשחק כדורגל אטרקטיבי, לנסות להביא משהו שלי: קבוצה לוחצת ומאוד דומיננטית. אין לחץ להגיע למקום ראשון או שני או שלישי. ההבדל לפעמים בין ניצחון להפסד זה 400, 500 אלף או מיליון אירו כמו שמשלמים לערן זהבי. יש לנו שחקנים צעירים שרוצים יום אחד להיות ערן זהבי. לא בקנה מידה שלו, אבל כן של גל אלברמן ומיטרוביץ'. יש לנו שחקנים שאלי טביב קנה בכסף קטן ויכול למכור אותם בכסף גדול".

- כמה זה מאתגר מאמן עם ניסיון של 33 משחקים בליגת העל עם נתניה, צפרירים וסכנין לקפוץ לבריכה של הכרישים?

"הייתי במכבי חיפה וראיתי איך זה מתנהל. הייתי עם גרנט בפרטיזן בלגרד וראיתי איך זה מתנהל. לא הרבה מאמנים עברו את זה. פאקו הפך בגיל 51 להיות מאמן ראשי וזכה מיד בטרבל. בשבילי זה טבעי. אני אשמע קצת שחצני, אבל מאמנים מכירים אותי ויודעים שאני לא פראייר בכדורגל. אני לא צריך להתנצל".

- עד כמה אלי טביב מעורב בעניין המקצועי?

"לא ראיתי עוד בעל בית שמעורב ככה בקבוצה. הוא עובד יותר ממני סביב הקבוצה. יש לי מנטליות אחרת. היה מאמן בשם וויאדין בושקוב (אימן בעבר שלוש שנים בריאל מדריד - ר"ע). אבא שלי היה נוהג לצטט אותו: 'אם בעל בית רוצה שאשחק עם שני חלוצים, אני אשחק עם שני חלוצים. הוא משלם לי'. כשבאתי לפה גיליתי שהמאמנים הזיזו את בעלי הבית הצידה. כשאנחנו מדברים על התנהגות ג'נטלמנית, אנחנו מדברים גם על זה. צריך לתת לבעל הבית את ההרגשה הטובה, למרות שבסופו של דבר אני קובע".

- ויש לו את זה?

"יש לו את זה. הוא הביא את עומר אצילי לבד. הוא הלך להביא את אצילי מראשל"צ כשאחרים לא זיהו את הפוטנציאל. הוא הביא את שלומי אזולאי לבד. איפה מכבי ת"א עם כל הסקאוטינג, למה לא לקחו אותו? למה על שלומי אזולאי שהוא קנה ב-80 אלף דולר, הם רוצים לשים עכשיו 600-500 אלף אירו? הוא (טביב) מתקשר אלי ב-2 בלילה, ושוב ב-6 בבוקר. אני שואל אותו לפעמים אם הוא לא ישן. הוא אומר לי: 'סליחה, אבל אני פשוט ראיתי את השחקן הזה ואני רוצה שתראה אותו'. זה שיתוף פעולה ולא כמו שמציירים בחוץ: 'הלו הלו, תשחק ככה וככה'. הוא רוצה שישתפו אותו, שיתנו לו את ההרגשה שהוא זה שמשלם. העסקים שלו הם במיאמי וכשהוא כאן הוא רוצה להיות שייך. אין לי בעיה עם זה ואני לא מסתיר שום דבר ממנו".

- מחזור פתיחה, הפועל ת"א בטדי, כנראה 30 אלף איש, משחק מעבר לכדורגל. איזה השלכות יהיו לתוצאה?

"יש לנו שרלרואה וארבעה משחקים בגביע הטוטו לפני זה. פיתחתי איזה מנגנון בגוף לא להיראות לחוץ. פעם הייתי לוקח הכל קשה. אני לא חושב היום על הדברים האלה. יש לנו הרבה דברים לשפר בקבוצה עד למשחק הזה, ובזה אני מתעסק".

- הבוס שלך לא המשיך את העסקתו של מאמן שהצליח בעונה שעברה. וגם לא את זה שלפניו, שבנה את הקבוצה. אתה לא חושש?

"ברור שזה יכול לקרות גם לי. אני לא אהיה כל החיים בבית"ר, ויכול להיות שאלך הביתה, אבל יש לי ביטוח שאני תמיד יכול לחזור אליו - בתי הספר לכדורגל פה. אני רוצה להאמין שאנשים יעריכו אותי לפי המקצוענות שלי ולא יגידו שהיה לי מזל או שאני עצלן. אני רוצה להיות בבית"ר כמה שיותר, זה מקום מאוד מעניין".

עוד כתבות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה