אלרגן (עד לאחרונה אקטביס), היא חברת תרופות שצמחה מרכישות רבות ואופורטוניסטיות במגוון תחומים. זהו מודל מקובל בתעשיית הפארמה בשנים האחרונות, ושתי המתחרות העיקריות על תואר המובילות בו היו אקטביס וחברת Vealant. שתיהן צמחו בקצבים מסחררים על בסיס רכישות ונכנסו לרשימת חברות הפארמה הגדולות בזכות ניצול תקופת המימון הנוחה לרכישה של פעילויות של חברות אחרות.

בשנת 2014 החלו שתי הרוכשות הפעילות לריב על רכישת חברת האסתטיקה אלרגן - חברה חלוצה וחדשנית שהביאה לעולם את הבוטוקס ולפני מספר חודשים השלימה רכישה של חברה המפתחת לא פחות מאשר תרופה לטיפול בסנטר כפול. אקטביס הציעה בסופו של דבר הצעה גבוהה יותר, והפכה לבעלים של הפעילות החדשה. לחברה הממוזגת הכנסות של 23 מיליארד דולר ושווי שוק של כ-128 מיליארד - בערך פי 12 משוויה של אקטביס לפי שנתיים. המחיר של אלרגן בעסקה היה כ-66 מיליארד דולר.

המותג של אלרגן היה כה חזק בעיני אקטביס שהיא החליטה לשמור על שמו. במקביל, החליטה להתמקד במוצרים ממותגים ולהיפטר מפעילות הגנריקה שלה, וזאת בין היתר כדי לממן את החוב שצברה בשל הרכישה הגדולה. וכאן נכנסה טבע לתמונה כרוכשת פוטנציאלית. מסתבר כי טבע ביקשה לרכוש את החטיבה בעבר, אולם אז אקטביס לא הייתה מעוניינת. כעת, בשל הרכישה של אלרגן, גדל החוב שלה והשתנה המיקוד שלה והחטיבה הגנרית הועמדה למכירה.

חטיבת הגנריקה של אלרגן רושמת מכירות המוערכות ב-6.6 מיליארד דולר, לא הרבה פחות מן ההכנסות של טבע עצמה (כ-9.1 מיליארד דולר מפעילות הגנריקה שלה), ויותר מן ההכנסות של מיילן בתחום הגנריקה. היא נחשבת לחברת הגנריקה מספר 3 בעולם אחרי טבע ונוברטיס.

אקטביס, נציין, היא למעשה גלגול של חברת הגנריקה ווטסון שזכורה כאחת המתחרות הגנריות המובילות של טבע. ב-2012 רכשה ווטסון את מי שהייתה אז חברת אקטביס, חברת גנריקה קטנה ממנה. למרות שווטסון הייתה הרוכשת היא שינתה את שמה לאקטביס, כנראה כדי להיפרד מתדמית הגנריקה בלבד שנצמדה למותג, והעדיפה את שמו של אקטביס, שכבר אז היה מותג ידוע בכמה שווקים מתפתחים. ב-2013 רכשה אקטביס החדשה את וורנר צ'ילקוט וביצעה מיזוג הפוך לתוך החברה האירית, ובכך הפחיתה את תשלום מס החברות ששילמה - צעד שחיקו אחר כך חברות פארמה רבות.

בעוד שווטסון המקורית הייתה חברה אמריקאית בעיקר, קצב הרכישות המסחרר שלה בשנים האחרונות הפך אותה לחברה עם פעילות גלובלית נרחבת - אחת הסיבות להתעניינות בה על ידי טבע. ביחד מהוות החברות יותר מ-20% משוק הגנריקה האמריקאי.

בשנים האחרונות הצליחה החברה להשיג מובילות בכמה קטגוריות בשוק הגנריקה על ידי חתימה על מספר הסכמי גנריקה עם חברות שפיתחו תרופות מקור משמעותיות, ובין אלה תרופת הליפיטור של פייזר לטיפול ב-ADHD להורדת כולסטרול; והתרופה "קונצרטה" (תרופה בשחרור מושהה לטיפול בהפרעות קשב) של ג'ונסון אנד ג'ונסון. נכון לסוף 2014, היו לחברה 250 מוצרים גנריים בארה"ב, וביניהם מעבר לאלה שצוינו גם גרסאות גנריות של נוגדי הדיכאון "סימבלטה" ו"וולבורין"; נוגד הדלקת "סלברקס"; תרופת היום שאחרי "plan B" ועוד. מספר המוצרים הגנריים שלה בעולם מגיע ל-550.

החטיבה הגנרית של אלרגן