מנויים על סלקום TV? ייתכן שתקבלו תכתובת מנטוויז'ן

לקוח סלקום TV קיבל הסכם התחברות לנטוויז'ן, הנמצאת בבעלות סלקום, אף שלא ביקש להתחבר אליה ■ סלקום: "מדובר בהטבה ייעודית חינמית שניתן להסיר"

הקלות שבה הפרטים האישיים שלנו הצרכנים זולגים מחברה לחברה, גם אם מדובר בחברות שהן תחת אותה בעלות, מטרידה את הצרכנים ומעוררת גם תהיות לגבי הלגיטימיות שלה.

מדובר בפרטים אישיים כמו מספר תעודת זהות ופרטי כרטיס אשראי - מידע שכל צרכן אמור לשמור על חשאיותו, והפך להיות נחלת הכלל.

לסוגייה יש שני היבטים מטרידים - ראשית, עצם העובדה שצרכן כורת הסכם עם חברה אחת ומגלה שלגורם שלישי יש נגישות לפרטיו, משום שחברות מסוימות מרשות לעצמן להעביר את פרטי הצרכנים שלהן למאגר של חברה אחרת באמתלה כי מדובר בהטבה או צ'ופר. שנית, מעבר לנושא הפרטיות, בשלב הבא ייתכן שהצרכן יקבל דואר זבל ודואר שיווקי מחברות שאין לו שום התקשרות עמן, כשפרטיו חשופים במאגר שבגלגול נוסף יכול לעבור לחברה נוספת וכך הלאה.

הנגישות הזאת למידע עולה גם מסיפורו של י', מנוי סלקום TV שהצטרף לאחרונה לשירותי החברה. כמה ימים לאחר מכן שוגרה אל תיבת המייל שלו הודעה המבשרת על הסכם התחברות בינו לבין נטוויז'ן.

"יצרתי קשר עם חברת נטוויז'ן לברר מה פשר הנושא, ומסתבר כי מסלקום TV העבירו את הפרטים שלי לנטוויז'ן לצורך חיבור לאינטרנט. התוכנית אמנם לא עולה כסף, אך לא ייתכן שחברת סלקום מעבירה את הפרטים האישיים שלי לחברה שאין לי שום קשר אליה, ולא ביקשתי להתחבר אליה".

כאשר פנה י' לחברת נטוויז'ן בבקשה למחוק את פרטיו ממאגרי החברה, הוא גילה כי בידי הנציגה מצויים פרטיו האישיים, כולל מספר תעודת זהות והספרות האחרונות של כרטיס האשראי - "פרטים שהיא לא אמורה לדעת בכלל". למעשה, לצורך הביטול הנציגה פשוט ביקשה ממנו לאמת את הפרטים שהיו בידיה.

רק לאחר שהלקוח התעקש כי ניתן להסיר את פרטיו מבלי שימסור את הנתונים האישיים שלו - הוסרו פרטיו בהצלחה.

לכאורה, המצב היה אמור להיות הפוך: על סלקום היה לשאול ולהציע ללקוח את הצ'ופר מנטוויז'ן ורק אם יחפוץ בכך להעביר את פרטיו. "כל חברה צריכה להגן על פרטיות הלקוחות שלה", מסבירים במועצה לצרכנות.

בהתייחס לעובדה שמדובר בחברות שנמצאות בבעלות משותפת, מזכירים במועצה כי לשתי החברות אישיות משפטית נפרדת, וכי על אחת כמה וכמה אל להן להעביר את פרטי הלקוחות בין החברות, בוודאי ובוודאי שלא לצורך התקשרות בעסקה גם היא חינמית.

כמה צרכנים יטרחו ויפעלו כמו י'? לא רבים. הרוב כנראה יעדיפו לחסוך מעצמם המתנה טלפונית ושיחות עם מוקדנים ויאפשר לפרטים שלהם לזלוג למאגרי מידע שאין להם עניין בהם. החברות מצדן פועלות בשיטת מצליח.

"הטבה חינמית"

בסלקום בחרו להגיב תחת הכובע של נטוויז'ן: "מדובר בהטבה ייעודית חינמית, ובאפשרות הלקוח להסירה בכל עת שיחפוץ. במסגרת מתן ההטבה לא הועברו פרטי אמצעי התשלום, ולא ניתנה הרשאה לחיוב הלקוח".