גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמי ההבראה בדרך: כמה מגיע לכם?

לכמה ימי הבראה זכאים השכירים בסקטורים השונים, ומהו התעריף?

חופש / צילום: רויטרס
חופש / צילום: רויטרס

רוב העובדים בישראל יודעים שחודשי הקיץ לא מביאים איתם רק חום כבד, אבטיחים, ומדוזות, אלא גם הגדלה חד-פעמית במשכורת, בדמות דמי הבראה. מעטים אולי יודעים שהמטרה המקורית של ההטבה הסוציאלית הזאת הייתה לתת לעובדים יגעי הכפיים את המשאבים הכספיים לצאת לנופש קצר בארצנו היפה.

בכל מקרה, המקור החוקי לדמי ההבראה כפי שהם משולמים הוא הסכם קיבוצי שנחתם בין ההסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ב-1995, ולפיו המעביד ישתתף בהוצאות ההבראה. ההסכם הקיבוצי הזה הורחב לכלל המשק, כך שהוא חל גם על כל העובדים במגזר הפרטי.

צו ההרחבה קובע את תשלום המינימום שהעובד זכאי לו, אך כל מעסיק רשאי להגדיל את מספר ימי ההבראה בהסכם קיבוצי או בהסכם אישי עם עובדיו. כך, למשל, עובדי הוראה, עובדי רשויות מקומיות ועובדי מוסדות ההסתדרות זכאים לדמי הבראה משופרים יחסית למגזר הפרטי.

גם מפוטרים זכאים

עובד זכאי לדמי הבראה רק לאחר שהשלים שנת עבודה אחת, ולכן מקובל שבשנת העבודה השנייה הוא יקבל די הבראה עבור שנתיים, אומר עו"ד גל גורודיסקי, מומחה לדיני עבודה ופנסיה ממשרד גורודיסקי ושות', ומבהיר שחופשת לידה נספרת לוותק לצורך תשלום דמי הבראה, וכך גם שמירת הריון, ימי חופשה, מחלה ומילואים. כמו כן, עובד זכאי לדמי הבראה גם לאחר סיום יחסי העבודה.

אבל בעוד שעובד זכאי לתבוע את כל ימי ההבראה שלא שולמו לו במהלך תקופת עבודתו, לאחר סיום העבודה הוא רשאי לתבוע תשלום רק לגבי השנתיים האחרונות לעבודתו, גם אם המעסיק אינו טוען להתיישנות.

"הפסיקה קבעה שעובד המפוטר סמוך להשלמת שנת עבודה זכאי לדמי הבראה ועל המעסיק להוכיח שפוטר שלא כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורים ודמי הבראה", אומר גורודיסקי. עוד נקבע בפסיקה כי המעסיק רשאי לשלם את דמי ההבראה כחלק מהשכר בכפוף לכך שאם מורידים את רכיב דמי ההבראה המעסיק עדיין משלם שכר מינימום.

- מה לגבי אדם שעבד רק חלק מהשנה או במשרה חלקית?

"הצו קובע שעובד בוותק של יותר משנה זכאי לדמי הבראה גם עבור החלק היחסי של השנה שבה עבד. לכן עובד במגזר הפרטי שעבד שנה וחצי זכאי ל-5 ימים עבור השנה הראשונה ועוד 3 ימים עבור השנה השנייה (חצי ממה שהיה זכאי אילו עבד שנה מלאה). ואילו עובד במשרה חלקית זכאי לחלק מדמי ההבראה לפי שיעור המשרה שלו".

לפי הצו, על מעסיק לשלם את דמי ההבראה מחודש יוני עד ספטמבר, אך אם במקום עבודה הוסכם או נהוג הסדר אחר, ניתן לפעול לפיו, אומר גורודיסקי. "לכן, אם כך הוסכם בהסכם העבודה, מעסיק יכול לשלם את דמי ההבראה בכל חודש אחר במהלך השנה או לחלק את התשלום השנתי ל-12 ולשלם מדי חודש בחודשו. המעסיק אף רשאי לשלם את דמי ההבראה כחלק מהשכר אם יש על כך הסכם מפורש בכתב בינו לבין העובד", הוא מוסיף.

- האם ניתן להמיר את התשלום למשכורת במימון חופשה של המעסיק לעובד?

"המעסיק אינו יכול לחייב את העובד לצאת לחופשה במימון המעסיק במקום דמי ההבראה אבל אין מניעה לעשות זאת אם העובד הסכים לכך, למשל כאשר המעסיק מממן חופשה שעלותה גבוהה מסכום דמי ההבראה. עם זאת, המעסיק אינו רשאי לסכם עם העובד על חופשה שעלותה פחותה מדמי ההבראה, וזאת בגלל שהזכות לדמי הבראה היא זכות אישית בהסכם קיבוצי שאינה ניתנת לוויתור מראש".

- מדוע עובדים משלמים מס הכנסה על דמי ההבראה? זה הרי מקזז חלק גדול מהתשלום.

"תשלום דמי הבראה מהווה הכנסת עבודה לכל דבר ועניין ולכן הוא חייב במס. כיום, רוב התשלומים המשולמים במסגרת יחסי עבודה חייבים במס למעט פטור שניתן על מענק פרישה (פיצויי פיטורים)".

עו"ד גורודיצקי מציין כי בדמי ההבראה כפי שהם משולמים היום יש יתרון אבל גם חסרון. מצד אחד, הוא אומר, "הם משולמים באותו סכום לכל העובדים במשק בלי קשר לרמת השכר שלהם, וכך תרומתם היחסית לעובדים בשכר נמוך גדולה יותר מאשר לעובדים בשכר גבוה, הן משום שיעורם מהשכר והן משום שערכה של תוספת קבועה לשכר פוחתת ככל שהשכר הבסיסי גבוה יותר. ומצד אחר, מדובר בתשלום שאינו תלוי בביצוע נופש או הבראה בפועל ולכן, למעשה, התשלום אינו מיועד בדרך כלל למטרתו המקורית.

לדבריו, "אני חושב שקיים אינטרס שהעובדים יעשו שימוש בכספים למטרתם המקורית ולא לצורך רכישת מוצרי מזון, למשל. הגדלת תשלום דמי הבראה באופן שחלק מהתשלום יותנה בהצגת חשבונית על נופש יוכל אולי לפתור את הבעיה, אבל מדובר בפתרון קשה לביצוע ומסורבל".

זכאות לימי הבראה

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"