מס ירושה בדלת האחורית: מס שבח יוטל על יורשי דירות

(עדכון) - כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים ■ עוד בחוק: צעדים למלחמה בהון השחור והקלה ביבוא מזון ■ התקציב יובא לאישור הממשלה ביום שני

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

התפתחות מפתיעה בדיוני תקציב המדינה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להקדים את מועד ישיבת הממשלה המכרעת לאישור תקציב המדינה ליום רביעי הקרוב. משמעות ההודעה היא כי ההכרעה על תקציב הביטחון צפויה כבר היום (ה').

לקראת ישיבת הממשלה יכונס הקבינט החברתי-כלכלי החל ממחר לדיוני הכנה לקראת הדיון בממשלה, שבמהלכם יוצגו פרקי התקציב וחוק ההסדרים לשרים. לאחר מכן ייצאו הח"כים לפגרה עד ה-2 בספטמבר אז יידרשו לאשר את התקציב בקריאה ראשונה בכנסת.

ההחלטה על הקדמת הישיבה התקבלה בשעת לילה מאוחרת. קודם לכן העריכו רבים כי הישיבה לא תיערך לפני חמישי הבא. בקרב השרים היו עד אמש כאלה שסברו שהתקציב עדיין רחוק מלהיות מוכן לאישור.

באוצר נערכים גם לאשר את חוק ההסדרים יחד עם התקציב, ובו שורה של רפורמות. בין היתר מוצע בטיוטת חוק ההסדרים להטיל מס שבח על דירה שניתנה בירושה אם היא לא תימכר תוך שנתיים, כאשר המטרה היא ללחוץ על יורשים למכור דירות מהר יותר ולהגדיל את ההיצע. 

לדברי עו"ד רני שורץ, שותף במשרד ירון-אלדר פלר שורץ, המשמש כיו"ר ועדת מסים עקיפים בלשכה, "המהלך המסתמן מבטא מגמה של כרסום בפטור שנחקק ממניעים סוציאליים, להוראות חוק שהסממן הסוציאלי בהן הוא קטן ביותר".

עו"ד שורץ מסביר כי "הפטור ההיסטורי ממס שבח על לדירת מגורים יחידה, מטרתו הייתה סוציאלית - לאפשר לאנשים לשפר דיור באמצעות רכישת דירה חדשה, תוך מכירת הישנה בפטור ממס, בפרק זמן של 18 חודשים. כאשר הפטור הזה בוטל לפני שנתיים, הנימוק היה שהפטור איבד את מטרתו הסוציאלית, משום שנעשה בו שימוש להתעשרות קלה ומהירה תוך הימנעות מתשלום מס. על פי ההצעה הנוכחית, פרק הזמן למכירת הדירה יקוצר ל-12 חודשים.

"באשר לעילת הפטור של דירה שהתקבלה בירושה - גם כאן אין שום הצדקה לקיצור את משך הזמן הפטור לתקופה של עד שנתיים. זאת, משום שאם מבחינה עקרונית מגיע לדירה שהתקבלה בירושה פטור, אין כל הצדקה עניינית להציב לפטור הזה תאריך תפוקה. הסיבה היחידה לעשות כן היא מגבלות כלכליות ותקציביות של המדינה וניסיון שלה להעשיר את הקופה הציבורית במס חדש - וזה מה שאנו עדים לו בהצעות החדשות".

הגברת תחרות בענף המזון

בתחום המזון מוצע להקל על יבוא מזון כדי לגרום להורדת מחירים תוך הגברת התחרות. בין ההקלות המוצעות: שחרור סחורה מהנמל תוך 24 שעות, הסדרת הרגולציה בכל שרשרת הערך של שוק המזון והקלה במתן רישיון יבוא מזון.

עוד ניתן למצוא בטיוטת חוק ההסדרים צעדים נוספים למלחמה בהון השחור, כמו למשל חיוב נישומים לדווח לרשות המסים כאשר הם מסתמכים על חוות דעת מקצועית, לרבות ייעוץ בע"פ - וזאת במטרה להילחם בהעלמות מסים באמצעות תכנוני מס.

כמו כן כולל חוק ההסדרים את הרחבת חובת הדיווח כדי להילחם בהון השחור. כך, חברות סליקה וגופים פיננסיים ידווחו לרשות המסים על פעולות מצטברות בחשבונות של לקוחות עד 3 חודשים מתום שנת המס. הדבר יאפשר לרשות המסים להשוות בין הנתונים שבידיהם לנתונים שיועברו אליהם ע"י אותם גופים פיננסיים.