"שליש מהאתלטים שזכו במדליות באליפות עולם ובאולימפיאדה - מסוממים"

תחקיר ה"סאנדיי טיימס" חושף את מה שעשויה להתברר כאחת השערוריות הגדולות בהיסטוריה של הספורט

יוסיין בולט / צלם: רויטרס
יוסיין בולט / צלם: רויטרס

האם עולם הספורט עומד בפני אחת מהשערוריות הגדולות בהיסטוריה? תחקיר משותף של ה"סאנדיי טיימס" הבריטי וערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD שמתפרסם היום (א'), חושף חשדות לכאורה לשימוש בסמים בקרב ספורטאים בכירים בהיקף חסר תקדים.

בתחקיר, שנשען על גישה לפרוטוקולים של 12,359 בדיקות דם שנעשו בין השנים 2001-2012 ל-5,000 ספורטאים והוחזקו במשרדי התאחדות האתלטיקה העולמית במונאקו, נטען כי ספורטאים רבים, כולל מדליסטים באליפות העולם ובמשחקי לונדון 2012, חשודים בשימוש בסמים. בסך הכל נטען כי "שליש מהמדליסטים בענפי הסיבולת באליפות העולם ובמשחקים האולימפיים חשודים כי השתמשו בשלב כלשהו במהלך הקריירה בסמים".

1,400 מהבדיקות, שנבחנו על-ידי מומחים, מראות על חשד לשימוש בסמים. בסך הכל 800 ספורטאים שנבדקו נמצאו ככאלו שבדיקות הדם שלהם "חשודות".

לפי התחקיר, כשליש מכל זוכי המדליות בענפי הסבולת הן כאלו שהבדיקות שלהם מעלות חשד לשימוש בחומרים אסורים. עשרה מדליסטים מלונדון 2012 נמצאו ככאלו עם בדיקות חשודות. בתחקיר נטען כי 80% מזוכי המדליות מרוסיה, הם כאלו עם בדיקות "חשודות". גם מעצמת הריצה הקנייתית לא יוצאת נקי - לפי התחקיר, 18 אתלטים מהמדינה האפריקאית נמצאים ברשימה החשודה.

עם זאת, הבדיקות מנקות מכל חשד שניים מהשמות הגדולים של המשחקים האולימפיים ואליפות העולם - יוסיין בולט מג'מייקה, ומו פראח הבריטי.