דם רע במכירת כלל ביטוח: הנאמן משה טרי נגד אי.די.בי פתוח

טרי: הדירקטוריון קיבל "החלטה לא מנומקת" בדחיית מועד הגשת ההצעות ■ מקורב לדירקטוריון: "הוענקה ארכה רק לחברה אחת, לא נותרה לנו ברירה"

משה טרי / צלם: תמר מצפי
משה טרי / צלם: תמר מצפי

כעסים והאשמות הדדיות בהליך למכירת חברת כלל ביטוח. בסוף השבוע החולף החליט דירקטוריון אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, על דחייה נוספת במועד האחרון להגשת הצעות לא מחייבות לרכישת השליטה בחברה - מ-30 ביולי ל-18 באוגוסט.

החלטה זו גררה תגובה נזעמת מצד הנאמן שמינה האוצר למניות השליטה האמורות, משה טרי, נגד דירקטוריון אי.די.בי, בראשותו של אדוארדו אלשטיין, שקיבל לטענת טרי החלטה "אשר אינה מנומקת". הדבר גרר תגובת נגד כעוסה לא פחות מצד גורמים בסביבת דירקטוריון אי.די.בי, שגורסים כי טרי והוועדה שמקדמת את מכירת כלל ביטוח מנהלים הליך לא ראוי ולא תקין, ושהדחייה נבעה מכך שהללו נתנו ארכה רק למתחרה אחד, קבוצת לג'נד מסין - מהלך שאינו ראוי.

במכתבו לחברי דירקטוריון אי.די.בי פתוח, שהעתק ממנו נשלח למפקחת על הביטוח באוצר דורית סלינגר, טען טרי, בין היתר, כי "דחיית מועד הגשת ההצעות הבלתי מחייבות יום לפני המועד האחרון להגשתן, ללא סיבה סבירה, עלולה לפגוע באמינות ההליך ובוודאותו בעיני המתמודדים השונים, אשר עלולים לפקפק ברצינות כוונותיה של החברה לבצע את המכירה... החברה לא תקבל הארכה בלוח הזמנים לביצוע שלבי המכירה (החוזה למכירת השליטה צריך להיחתם עד סוף 2015, והאישור מהאוצר צריך להינתן עד תום המחצית הראשונה של 2016. אם לוח הזמנים לא יושג, יימכרו מניות השליטה בכלל ביטוח דרך הבורסה, ר' ש')". טרי ציין עוד במכתבו, שהמטרה שעומדת לנגד עיניו היא "מכירה במחיר המרבי, תוך עמידה בכללי המסגרת שנקבעו והוסכמו".

מנגד, גורם בסביבת דירקטוריון אי.די.בי, אמר כי הוועדה שאחראית על קידום מציאת קונה לכלל ביטוח נתנה ארכה לקבוצת לג'נד הסינית ולא ליתר. "זהו מצב לא סביר, ובפועל דירקטוריון החברה היה מחויב להאריך לכולם. אחרת היה מדובר בהעדפה לא ברורה ללג'נד", אמר.

מתעניינת חדשה: מקרולינק הסינית

ככל הידוע, לג'נד ביקשה לקבל הארכה של כמה ימים, והוועדה למכירת המניות אכן אישרה לה פרק זמן נוסף של חמישה ימים. אבל לג'נד אינה הסיבה היחידה להארכה האמורה; ל"גלובס" נודע כי יש חברה סינית נוספת שנכנסה למרוץ בימים האחרונים - קבוצת Macrolink.

מבחינתו של טרי לא מדובר במכרז ממשלתי שכפוף לכל הוראות המנהל התקין, כך שניתן לאפשר הארכה לגורם אחד, ואף לצרף בשלב מאוחר יותר הצעות נוספות שיגיעו, מבלי לדאוג למועד שווה לכל. "המחויבות של טרי היא רק למקסימום תמורה עבור המניות, ומבחינתו הארכה נוספת לכולם תוקעת את העסק. הדחייה של דירקטוריון אי.די.בי בעייתית, אבל היא עובדה קיימת. האחריות על כך שהמכירה תתנהל כסדרה מוטלת על כתפי חברי דירקטוריון אי.די.בי", אמר גורם המעורה בנושא.

בכל מקרה,אם אי.די.בי פתוח, שמסתייעת בעסקה בשירותי בנקאות ההשקעות של סיטיגרופ ושל Aon בנפילד, לא תחתום על חוזה למכירת חלקה בכלל ביטוח עד סוף השנה, מניות השליטה שלה בכלל ביטוח יימכרו במנות בבורסה.

ל"גלובס" נודע, כי לפי שעה ישנם שני גופים נוספים שמביעים עניין ברכישת השליטה בכלל ביטוח: קבוצה סינית שכוללת את לי היפינג ואת חברת הביטוח טיינאן; וחברת האחזקות הסינית XIO. ככל הידוע, גם קרן ההשקעות האירופית CVC בחנה ברצינות את האפשרות להגיש הצעה לרכישת כלל ביטוח - אך ירדה מהנושא לאור דרישות הרגולציה.

ומהי החברה שאת רכישתה בוחנות החברות הסיניות? מאז שאיזי כהן נכנס לתפקיד המנכ*ל, הוא החליף את השדרה הניהולית של הקבוצה, מכר וסגר פעילויות מפסידות, עצר דיבידנדים (לכלל אין בעל בית ברור כיום, היות שמונה נאמן מטעם האוצר), הפחית את המינוף, וקיצץ בהוצאות - וזאת "במטרה להשביח את החברה לקראת המכירה".