גלובס-פרומתאוס: חברות הסלולר והביומד תידלקו 4.1% עלייה ביולי

מדד הנאסד"ק הוסיף החודש רק 2.8%, אך ת"א 100 עלה ב-4.3% ■ תת-מדד הטכנולוגיה סיכם חודש פושר, בדומה לביצועי כלל התחום במדדי ההשוואה

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

חודש חיובי למדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר 121 חברות ישראליות הנסחרות בארה"ב: המדד הציג עלייה נאה של 4.1% בחודש יולי, ותשואה של 10.7% מתחילת השנה. החברות הישראליות בוול סטריט מציגות ביצועים טובים ביחס למדד הנאסד"ק, שהוסיף 2.8% (8.3% מתחילת השנה). התשואה של מדד גלובס-פרומתאוס ביולי הייתה קרובה לזו של מדד ת"א 100, שרשם עלייה של 4.3% (14.8% מתחילת השנה).

מי שדחפו את מדד גלובס-פרומתאוס מעלה הן מניות חברות הסלולר פרטנר וסלקום, בין היתר בעקבות רכישת שתי מפעילות סלולר וירטואליות (הום סלולר נרכשה על-ידי סלקום ויופון בידי פלאפון). "נראה שהמשקיעים תירגמו את ההודעה כשינוי מגמה בשוק, ותחילת תהליך אפשרי של התמתנות התחרות בו", אומר אייל שבח, שותף בפרומתאוס ייעוץ כלכלי. שבח ציין כי גם בתחום הביומד ניתן למנות מספר חברות שרשמו תשואה נאה והובילו את המדד לעליות, בהן כיאזמה שהונפקה החודש, וכן מדג'ניקס, נוירודרם, טבע וקייט פארמה.

מניתוח של מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, עולה שאחת החברות הבולטות במדד בתקופה האחרונה היא סודהסטרים, שרשמה תשואה שלילית של 11% מתחילת השנה. סודהסטרים הונפקה ב-2010 בשווי של 367 מיליון דולר (אחרי הכסף), ומאז הציגה שיעורי צמיחה דו-ספרתיים והגיעה בשיאה לשווי של 1.5 מיליארד דולר ב-2013. אולם מגמה זו התהפכה ב-2014, כשההכנסות צנחו ב-9%, וכיום סודהסטרים נסחרת בשווי כמעט זהה לזה שלאחר ההנפקה.

"על אף שבסיכום כולל התוצאות נאות בשורת ההכנסות, העומדות כבר שנתיים מעל חצי מיליארד דולר, ניכר שהחברה לא עמדה בציפיות השוק לטווח הארוך יותר. הציפייה הייתה לצמיחה אגרסיבית, ומכאן הצניחה החדה בשווי", אומר שבח.

שבח מציין מספר סיבות לירידה במכירות החברה, בעיקר לשוק האמריקאי, כולל בעיות אינהרנטיות בבסיס המודל העסקי שלה, הנוגעות למחסור בשרשרת הפצה שתביא את מיכלי הגז ישירות לבית הלקוח. "אך האיום הגדול ביותר, כך נראה, מגיע ממתחריה, ובפרט קוקה-קולה ופפסי, שהפנימו את הפוטנציאל בתחום הסודה הביתית והחלו להצטייד במוצרים מתחרים", הוא אומר. עם זאת, שבח מעריך שמוצר החברה עדיין פופולרי בקרב קהלים נרחבים וטרם מיצה את פוטנציאל הצמיחה שלו. "אם סודהסטרים תצליח לשפר את שרשרת ההפצה עד לבית הלקוח, ובכך לייצר ערך מתמשך ללקוח, בכיס ובחוויית השימוש, היא עשויה לחזור למסלול של צמיחה", מסכם שבח.

הנפקה ישראלית אחת בביומד

בחזרה למדד, חודש יולי היה חודש רגוע יחסית בפעילות החברות הישראליות בארה"ב, עם הנפקה ראשונית אחת - של חברת הביומד כיאזמה, המפתחת תרופות לטיפול באקרומגליה (גידול-יתר של העצמות) ובהפרעות הורמונליות. מנייתה זינקה בכ-47% מאז הנפקתה ועד סוף יולי, לשוויה חברה של 542 מיליון דולר בסוף החודש.

כיאזמה מצטרפת ל-41 חברות המתמחות במדעי החיים שמרכיבות את תת-מדד גלובס-פרומתאוס למדעי החיים. תת-מדד זה עלה ב-2.7% ביולי, והשלים עלייה של 11.9% מתחילת השנה. מדד נאסד"ק ביומד (NBI) עלה ב-3.6% במהלך החודש, ומדד ת"א ביומד רשם תשואה שלילית חדה של כ-5.6%.

עוד חברה שבלטה בתת-המדד היא מדג'ניקס, המפתחת טכנולוגיה לייצור והפרשת חלבונים המטפלים במגוון מחלות כרוניות, שזינקה בכ-32% ביולי. החברה הודיעה על גיוס מטופל ראשון בשלב השני של המחקר הקליני. בנוסף, יש לציין את קייט פארמה שמנייתה זינקה בכ-19%.

במהלך החודש היו מספר הנפקות משניות של חברות ביומד, בהן נוירודרם, שמפתחת תרופות לטיפול בהפרעות במערכת העצבים המרכזית. לאחר עליות של כ-62% במנייתה מתחילת השנה, שוויה הגיע ל-417 מיליון דולר.

הנפקה משנית נוספת הייתה של רדהיל, המתמקדת בפיתוח וברכישה של תרופות בשלבים קליניים מאוחרים, ושל תרופות לטיפול במחלות גסטרו ומחלות דלקתיות. רדהיל עלתה מתחילת השנה ב-42%.

"אי אפשר להתעלם גם ממניית ענקית התרופות הישראלית טבע, שהשלימה החודש זינוק יוצא דופן של כ-17%, בעקבות ההודעה בסוף החודש על כוונתה לרכוש את חטיבת התרופות הגנריות של אלרגן, תמורת 40.5 מיליארד דולר", מזכיר שבח.

תשואה שלילית לת"א טכנולוגיה

אירוע נוסף שבלט ביולי הוא מחיקה ממסחר של חברת התוכנה קליקסופטוור, שנמכרה לקרן פרנסיסקו פרטנרס. קליקסופטוור הונפקה בשנת 2000 בשווי 180 מיליון דולר, והמכירה משקפת תשואה של כ-143% ביחס למחיר ההנפקה. החברה תימחק גם מתת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-53 חברות המתמחות בתחומי הטכנולוגיה השונים. תת-מדד זה רשם חודש פושר ונותר ללא שינוי (עלייה של 6.6% מתחילת 2015).

גם בגזרת מדדי ההשוואה, תחום הטכנולוגיה לא בלט החודש. מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) נותר ללא שינוי (תשואה שלילית של 2.9% מתחילת השנה), ומדד ת"א טכנולוגיה הציג חודש נוסף של תשואה שלילית - ירידה של 0.5% ביולי (5.8% מינואר).

בין חברות תת-המדד בלטה בי קומיוניקיישנס, החברה האם של בזק, שמנייתה קפצה בכ-30% לשווי של כ-556 מיליון דולר, בשל ההערכות בשוק שמנכ"ל משרד התקשורת החדש מחזיק בעמדה מתונה יותר ביחס לרפורמות בשוק התקשורת. חברת בניית האתרים Wix רשמה תשואה נאה של כ-19%, ושוויה עלה לכמיליארד דולר.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

גלובס-פרומתאוס יולי 2015
 גלובס-פרומתאוס יולי 2015