בוגרי רפא"ל ואלביט יטמיעו ברכבות מערכות להגדלת הבטיחות

יטמיעו ברכבות מערכת חכמה לאיתור עצמים על המסילות, הפועלת על בסיס חיישן תרמי. לחיישן יכולת לזהות עצמים, לסווג אותם בזמן אמת ולהזהיר את הנהג מספיק זמן לפני הפגיעה בעצם

רכבת ישראל בשיתוף-חברת Rail Safe פועלות לפיתוח מערכת חכמה לאיתור עצמים על המסילות, זאת במטרה לשפר את בטיחות הנסיעה. מדובר במערכת ראשונה מסוגה בעולם הפועלת על בסיס חיישן תרמי. לחיישן יכולת לזהות עצמים, לסווג אותם בזמן אמת ולהזהיר את הנהג מספיק זמן לפני הפגיעה בעצם.

חברת Rail Safe, שהוקמה על ידי בוגרי רפא"ל ו'אלאופ' (שלוחה של אלביט מערכות) החלה לפני כשנה וחצי לפתח את המערכת מתוך הבנה כי הצורך במערכת קיים בכל חברות רכבות בעולם. החברה מעריכה כי למוצר פוטנציאל שוק של מאות מיליוני דולרים בשנה.

עד כה, בשנת 2015 נרשמו ברכבת ישראל 12 אירועים בהם פגעו רכבות במסיגי גבול (רכבים והולכי רגל) ששהו על המסילות. בעוד שהעין האנושית מוגבלת למרחק של כ-200 מטר, לחיישן יכולת זיהוי עצמים עד למרחק של 3 ק"מ.

כידוע, בימים אלו נמצאת רכבת ישראל בעיצומו של פרויקט החשמול אשר במסגרתו עוברות הרכבות לפעול על חשמל במקום על דיזל. מעבר זה יאפשר את הגדלת מהירות הרכבות מ 130-140 קמ"ש לכ-160 קמ"ש. ככל שהמהירות עולה כך גם זמן הבלימה עולה, ולפיכך הצורך במערכת עולה גם כן.

ניר רז, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברכבת ישראל: "בשיתוף-פעולה זה רכבת ישראל לוקחת חלק לראשונה בפיתוח מוצר טכנולוגי חדשני בתחום בטיחות הנסיעה ברכבות, על מנת לצמצם בתאונות עם מסיגי גבול ולמקם את ישראל גבוה בתחום בטיחות הרכבות בעולם. הפרויקט נעשה במסגרת מסלול חדש לפיתוח חדשנות טכנולוגית רכבתית בשילוב של תחומי ההיי-טק ויישומם בעולם הרכבות".