הכדורגל מתכווץ: הטוטו מקצץ בתמלוגים לליגת העל

בשל הירידה בהיקף הסכם השיווק ל-57 מיליון שקל, יקוזזו מענקי המיקום, הרייטינג, ההוגנות והנוער שמחלק הטוטו בכ-30%

כך יקוצצו מענקי הטוטו לליגת העל
 כך יקוצצו מענקי הטוטו לליגת העל

קיצוץ הסכם השיווק של הטוטו ל-57 מיליון שקל החל מהעונה הקרובה (2015/16) יוביל לקיזוז משמעותי בתמלוגים שיעביר הטוטו לקבוצות ליגת העל והלאומית.

ל"גלובס" נודע כי קבוצות הליגה ייאלצו לספוג ירידה של כ-30% במענקי המיקום שמחלק הטוטו בהשוואה לעונה שעברה, ובנוסף ירידה בשיעור דומה בפרמטרים נוספים הנכללים בהסכם השיווק - כמו מענקי רייטינג, מענקי הוגנות, ונוער.

כך לדוגמה, המענקים עבור הופעה ב"משחק המרכזי" בליגת העל שעמדו בעונה שעברה שעמדו על סך של 5 מיליון שקל, יקוצצו העונה ויעמדו על 3.29 מיליון שקל בלבד; "מענקי הוגנות" שניתנו לקבוצות הספורטיביות בליגת העל ועמדו על 1.75 מיליון שקל, יעמדו ב-2015/16 על סכום כולל של 1.15 מיליון שקל בלבד. "מענקי נוער", שעמדו על 3.5 מיליון שקל, יעמדו על כ-2.4 מיליון שקל העונה.

קיצוץ נרחב ייעשה גם במענקי המיקום שקיבלו הקבוצות מהטוטו. מענקי המיקום בליגה מחולקים לקבוצות שיסיימו את העונה במקומות 1-9, ומחולקים בין ההתאחדות לכדורגל לבין הטוטו: ההתאחדות מחלקת מענקי מיקום לקבוצות במקומות 1, 2, 3 ו-6, והטוטו מחלק מענקי מיקום למקומות 4, 5, 7, 8 ו-9; בשל הקיצוץ בהסכם השיווק - יעמדו מענקי המיקום שמחלק הטוטו על 1.3 מיליון שקל לעומת 2 מיליון שקל בעונה שעברה.

מקום אחד שלא ייפגע הוא התמלוגים שישלם הטוטו בעבור הופעות בגביע הטוטו, והסכום יישאר כפי שהיה בשנה שעברה - 6 מיליון שקל לקבוצות ליגת העל ו-2 מיליון שקל לקבוצות הליגה הלאומית.

עם זאת, חלק מהכסף "המקוצץ" של הסכם השיווק יקבלו הקבוצות במקומות אחרים, העיקרי שבהם הוא תוספת כספים לשיטור ואבטחה.

10 ימים לפני פתיחת ליגת העל והלאומית - טרם קיבלו הקבוצות הודעה רשמית לגבי היקף הכספים המובטחים להם מההתאחדות לכדורגל - כספים המורכבים מכספי הטוטו, הסכמי זכויות שידור וכספי מרכזי הספורט. בכל מקרה, על מנת להקל על הקבוצות - כבר אישרה ההתאחדות מוקדם יותר כי תקציב המינימום בליגת העל יעמוד העונה על תשעה מיליון שקל, במקום 11 מיליון אשתקד.