גוגל נערכת מחדש בדמות חברת אחזקות שתאפשר יתר עצמאות לפעולותיה בתחומי הרשת, ולצד זאת תאפשר למשקיעים להיטיב לעמוד על תוכניותיה השאפתניות באשר להרחבת עסקים חדשים, בין היתר בתחום הבריאות והגישה לאינטרנט.

התאגיד החדש יפעל תחת השם אלפבית. גוגל - ואיתה יו-טיוב, אנדרואיד וכמה מוצרים מבוססי רשת - תהיה חלק מרכזי בו. אלפבית תכלול גם את Calico, גוגל Ventures, גוגל Capital, גוגל X וכמה חברות בנות אחרות. כך ציינה החברה בפוסט בבלוג ביום ב'.

מבנה החברה החדש יאפשר לבחון ביתר בהירות את השקעותיה של גוגל ביוזמות שונות, ובכללן מכוניות עצמאיות, שירותי אינטרנט מהיר וטכנולוגיות בתחום הבריאות. הוא יקל גם על רכישות עתידיות ועל צמצום השקעות בתחומים מסוימים. המשקיעים קיבלו את החדשות בברכה, ובמסחר בגרמניה עלתה המניה ב-11%.

"היו הרבה השערות לגבי הסכומים שהם משקיעים ביוזמות האחרות", אמר קולין גיליס, אנליסט ב-BGC Financial. "עכשיו לא יהיה בזה צורך. זה גם יספק להם מבנה שיאפשר להכניס עוד קו עסקי חדש במקרה שירכשו משהו".

לארי פייג', ממייסדי החברה ומנכ"לה הנוכחי, יהיה למנכ"ל אלפבית. סרגיי ברין, שותפו לייסוד החברה, יהיה לנשיא. רות פורת תישאר בתפקיד מנהלת הכספים הראשית של חברת האחזקות. סונדאר פיצ'אי, סגנו של פייג', יקודם לתפקיד מנכ"ל גוגל, החברה שתהיה אחראית על עיקר הכנסותיה של החברה - 60 מיליארד דולר בשנה.

אומיד כורדסטאני, כיום מנהל עסקי ראשי בחברה, ישמש יועץ באלפבית ובגוגל.

"לארי וסרגיי יוכלו לחלק את זמנם בדרכים שונות בין עסקי הליבה לעסקים שאינם בליבה", אמר סאמיט סינהא, אנליסט ב-B. Riley & Co. "סונדאר יתמקד בעסקי הליבה, ולארי וסרגיי יתעסקו בעצם בעסקים שנוגעים לצמיחה עתידית".

במהלך המסחר בפרנקפורט הבוקר הגיעהמחיר מניית גוגל לסך השקול ל-706.5 דולר. השנה עלתה המניה ב-20% ויותר בבורסה בניו יורק. חלק ניכר מן העלייה חל מאז שדיווחה החברה על תוצאותיה הרבעוניות, בחודש שעבר.

המבנה החדש ייכנס לתוקפו במרוצת החודשים הקרובים. אלפבית תציג את ביצועיה כחברת אחזקות החל בדוח ההכנסות של הרבעון הרביעי, המוצג לרוב בחודש ינואר.

המהלך החדש יאפשר למשקיעים לקבל יותר פרטים על פעילותם של העסקים השונים - סוגיה שהיתה מזה זמן רב מושא לדאגה בוול סטריט. המשקיעים לא תמיד ששו למחשבה על ההוצאות הנוגעות לפרויקטים שונים, החל במכוניות עצמאיות וכלה בעדשות מגע חכמות, שלא ברור היה מתי יניבו גם רווחים.

ההודעה פורסמה כמה חודשים לאחר הצטרפותה של פורת לחברה, לאחר חמש שנים שעשתה בתפקיד מנהלת הכספים הראשית של מורגן סטנלי. פורת אמרה כי גוגל תוכל להמשיך להפגין צמיחה בעודה מנהלת ביתר קפידה את הוצאותיה.

"אנחנו מאמינים שעם הזמן חברות מגלות נטייה לדבוק בעשייה המוכרת, ולהוסיף עליה רק שינויים מצטברים", כתב פייג' בפוסט, "החברה שלנו פועלת כיום היטב, אבל אנחנו חושבים שנוכל להבטיח שתהיה נקייה ואחראית יותר לפעולותיה".

המחזיקים במניות גוגל כיום אינם נדרשים לעשות דבר. המניה תומר אוטומטית למניה של אלפבית. השינוי לא ידרוש הצבעת של בעלי עניין ולא יהיה כרוך במיסוי נוסף כלשהו.

"ההמרה תתבצע אוטומטית", נכתב במסמך שהוגש לרגולטור. "תעודות מניה אשר ייצגו סדרה מסוימת של מניות גוגל ייצגו אותו מספר מניות בסדרה המקבילה של מניות אלפבית".

אלפבית אולי אינו שם מתבקש לקונגלמורט רשת השווה מאות מיליארדי דולרים, אך עודו סולידי בהשוואה לשם החברה, שנחשב מוזר בטרם היה למושג שגור. פייג' וברין אימצו את השם גוגל, שיסודו באיות שגוי של המספר גוגול (1 ואחריו 100 אפסים), כאשר ייסדו את חברת החיפוש בשנת 1998.

"אהבנו את השם אלפבית כי הוא מייצג אסופה של אותיות שמייצגת שפה, שהיא אחת ההמצאות החשובות ביותר של האנושות, ונמצאת בלב תהליך האינדקוס שלנו בחיפוש גוגל!" אמר פייג'. "מוצא חן בעינינו שמדובר גם בביטוי alpha-bet - 'הימור אלפא' (אלפא היא תשואה שמעבר להערכת הביצועים), ולזה אנחנו שואפים!".

המנכ"ל החדש של גוגל - גדל בהודו בבית ללא טלפון ולמד בסטנפורד

אחד הזיכרונות הבהירים ביותר של סונדאר פיצ'אי מילדותו בצ'נאי אשר בהודו נוגע לפעם שבה ניגש לאסוף תוצאות של בדיקת דם עבור אחד מהוריו. זה היה בראשית שנות השמונים, והמשפחה התגוררה בשכונה של המעמד הבינוני בלי טלפון, מכונית או טלוויזיה. הדרך היחידה לקבל את התוצאות היתה להגיע אל בית החולים.

פיצ'אי נדרש לחצות את העיר באוטובוס, נסיעה שארכה שעתיים וחצי, ואז להמתין בתור הארוך בבית החולים. התוצאות לא היו מוכנות, והוא חזר הביתה בידיים ריקות. בארצות הברית "הטכנולוגיה מתרחשת כל כך מהר, השינוי יותר רציף ולפעמים אנשים לא מפנימים את העובדה הזאת", אמר בראיון ל"בלומברג ביזנסוויק" בשנת 2014. "מבחינתי, הוא מתרחש ברגעים בדידים כאלה". נציין כי במהלך לימודיו בתיכון הוא הצטיין בקריקט והיה קפטן הנבחרת.

פיצ'אי, שמשפחתו לא נהנתה מרווחה כלכלית של ממש ונהגה להצטופף יחד על קטנוע בנסיעות ממקום למקום, הגיע ללימודים במכון ההודי לטכנולוגיה, זכה במלגה לאוניברסיטת סטנפורד, עבד בעמק הסיליקון בחברת Applied Materials בימיה הראשונים והצטרף לגוגל כמנהל מוצר, שם עבד על סרגל הכלים: חלון מוקדם ומשמעותי לשירותיה של גוגל, שהופיע בדפדפנים שונים.

מאז חלפו 10 שנים. אתמול מונה פיצ'אי (43) למנכ"ל גוגל עצמה - היחידה הדומיננטית בחברת האחזקות החדשה אלפבית. זו היתה נסיקה מהירה להפליא אל העשירון העליון של עולם העסקים האמריקני. עכשיו מתחיל החלק הקשה. בתפקידו החדש יידרש פיצ'אי להכין את גוגל לעתיד. מדובר באחת העבודות הקשות ביותר בעולם הטכנולוגיה - קשה כמו להעביר את מנוע הרווחים מן המחשבים השולחניים אל המובייל, להילחם בצמיחתה המהירה של אמזון בתחום המסחר האלקטרוני והמחשוב בענן, ולעמוד מול פייסבוק בעולם המדיה החברתית.

"האתגר הנוכחי הוא לשמור על הצמיחה בהכנסות וברווחים גם לנוכח צמיחה איטית בתחום החיפוש", אומר בריאן ויזר, אנליסט מחקר בכיר ב-Pivotal Research Group LLC, "כשאתה 90% מהשוק, קשה לגדול עוד הרבה".

המינוי שפורסם אתמול היה האחרון מבין כמה קידומים של מנהלים ילידי הודו בתחום הטכנולוגיה. קדמו לו מינויו של סטיה נאדלה למנכ"ל מיקרוסופט בשנת 2014 ומינויו של ג'ורג' קוריאן למנכ"ל חברת האחסון NetApp בחודש יוני. אחיו התאום של קוריאן, תומס קוריאן, הוא נשיא לענייני פיתוח מוצר בחברת אורקל, ואילו מנכ"ל אדובי הוא שנטאנו נאראיין.

התקדמותו של פיצ'אי היא עדות לטיבו של העולם הגלובלי החדש וכן לאופן שבו רואה לארי פייג' את עתידה של החברה שהוא ממייסדיה. המבנה החדש מאפשר לפייג' ולסרגיי ברין, שותפו לייסוד החברה, להתמקד ביוזמות שאפתניות כמו Calico בתחום הטכנולוגיה מצילת החיים או ההתקנים המחוברים לאינטרנט של חטיבת גוגל X.

הסגן של לארי פייג'

פייג', שמעולם לא היה להוט אחר המטלות הפורמליות הכרוכות בניהולה של ענקית טכנולוגיה, מעדיף להשקיף אל העתיד ולהכין את גוגל לקראתו.

בשנים האחרונות לא היה לפייג' סגן שעליו סמך יותר מאשר על פיצ'אי, אשר השיק את דפדפן כרום, הופקד על מערכת ההפעלה אנדרואיד ואחר כך, בטרם חלפה שנה, על כלל מוצריה של גוגל לצרכן (למעט יו-טיוב).

בכל תחומי האחריות הללו הוכיח פיצ'אי שהוא מנהל מוצר אפקטיבי, שמגיע להשקות בזמן ותורם הן ליחסים התקינים בתוך גוגל והן ליחסיה של החברה עם שותפות דוגמת telcos וחברות מדיה אחרות. הוא גם מפגין ידע אנציקלופדי בכל הנוגע למוצריה ועסקיה של גוגל.

"בשורה התחתונה, הוא שינן כל נתון סטטיסטי שנוגע לגוגל ויכול לספק עליהם פרטים מדויקים", אמר בשנה שעברה אלן יוסטס, בכיר לשעבר בגוגל.

אביו של פיצ'אי, ר"ס פיצ'אי, מהנדס בדימוס ששימש בעבר אחראי ייצור בחברה שייצרה ממסרים חשמליים, אומר שנהג לדבר עם בנו הבכור על עבודתו ועל האתגרים שהיא מזמנת. "גם כשהיה קטן", כתב אביו בשנה שעברה, "הוא היה סקרן לגבי העבודה שלי, ואני חושב שזה ממש עורר בו עניין בתחום הטכנולוגיה".

בשנת לימודיו האחרונה בתיכון התחרה סונדאר במבחן גילוי הכישרונות הלאומי (הכולל מבחנים במתמטיקה ובמדע) וזכה במלגה המוענקת רק ל-750 סטודנטים במדינה.

הוא זכה למקום נכסף במכון ההודי למדעים, אך הקורבן המשפחתי האמיתי נדרש כאשר זכה במלגה ללימודים בסטנפורד, בשנת 1993. אביו זוכר כי נדרשה הכנה מדוקדקת כדי להבטיח לסונדאר 25,000 רופי לטיסה ועוד כסף להוצאות המחיה; סונדאר עצמו זוכר שהוריו פחות או יותר רוקנו את חשבון הבנק שלהם כדי לשלוח אותו לארה"ב.

"אבא ואמא שלי עשו מה שהרבה הורים עשו אז", אמר, "הם הקריבו חלק ניכר מהחיים ומההכנסה הפנויה שלהם כדי להבטיח חינוך לילדים שלהם".

עם הגיעו לארה"ב ציין פיצ'אי שהשדות נראים חומים ("לא, הם זהובים", תיקנה אותו המשפחה המארחת) והתגעגע לחברתו אנג'אלי, שנותרה בהודו (כיום אשתו ואם שני ילדיהם). בסטנפורד זכה לראשונה לגישה בלתי מוגבלת למחשבים ולאינטרנט. והשאר היסטוריה.

גוגל תרוויח כסף גדול, החטיבות האחרות של אלפבית ינסו לשנות את העולם

מכונית ללא נהג, טכנולוגיה שצפויה להאריך את חיי האדם ותרמוסטטים חכמים הם רק חלק מהפעילויות שיאוגדו תחת אלפבית

גוגל השיקה אתמול חברה חדשה, אלפבית, שתשמש בתחילה חברת בת שלה, אך תהפוך מאוחר יותר לחברה האם. אז תהיה גוגל לחברת בת של אלפבית.

לארי פייג', ממייסדי גוגל, יהיה המנהל של הארגון בכללותו. עדיין לא ברור איזה מבנה מייעדת גוגל לגופים השונים בה - בהודעה לעיתונות מיום ב', פייג' הבטיח כי פרטים נוספים יימסרו "בהמשך השנה" - אך הנה רשימה של כמה מן העסקים הראויים לציון שייכללו תחת אלפבית.

גוגל

גוגל תמשיך להיות אחראית על החיפוש, המודעות, המפות, האפליקציות, יו-טיוב ואנדרואיד, כמו גם על הטכנולוגיה שבבסיס השירותים הללו. פירוש הדבר הוא כי פחות או יותר כל היוזמות שמכניסות כסף יקובצו יחדיו תחת שרביטו של סונדאר פיצ'אי, שהופקד בעבר על אנדרואיד. כיום, כ-90% מהכנסותיה של גוגל מגיעות מפרסום.

Calico

חברת מחקר אשר מבקשת להמציא טכנולוגיה ש"תשפר את הבנתנו בתחום הביולוגיה שמאחורי תוחלת החיים".

Life Sciences

חטיבה של גוגל X, שעובדת על פרויקט של עדשת מגע חכמה.

Nest

בשנה שעברה רכשה גוגל את Nest, שהתפרסמה במקור בזכות התרמוסטט החכם שלה, תמורת 3.2 מיליארד דולר. מאז הוציאה Nest קו הולך ומתרחב של התקנים ביתיים המחוברים לאינטרנט.

Fiber

עסקי החיבור המהיר לאינטרנט של גוגל פועלים מאז 2010. הם הושקו במקור באזור קנזס סיטי, אך מאז התפשטו לכחצי תריסר ערים בארה"ב.

מזה כמה שנים טוענת החברה כי Fiber עשויה להפוך לעסק בר-קיימא, אך יש אנליסטים הגורסים כי מדובר בעיקר באמצעי לדחוק חברות אחרות לשדרג את התשתית שלהן, וכן בדרך לזכות במקום ליד השולחן בו נערכים דיונים עם רגולטורים.

גוגל Ventures וגוגל Capital

זרועות ההשקעה של גוגל. גוגל Ventures, המשקיעה בחברות בראשית פעולתן, ערכה כבר למעלה מ-300 השקעות, בין היתר באובר, פריסקופ, ו-23andMe. גוגל Capital משקיעה בחברות הנמצאות בשלבים מתקדמים יותר בהן LendingClub, SurveyMonkey ו-FanDuel.

גוגל X

בנוסף לכל המיזמים לעיל ראוי להזכיר את המעבדה שבה מתנסה גוגל במיזמים מרחיקי לכת כמו מכונית עצמאיות ובלונים שמביאים את האינטרנט לאזורים נידחים. יש משקיעים שהביעו סקפטיות באשר להשקעתה של גוגל בפרויקטים כאלה. כעת גוגל כבר לא תהיה אחראית עליהם - לפחות לא מבחינה רשמית.

נקודות ציון בהיסטוריה של גוגל