משרד הבריאות מפרסם את שמות בתי-המלון מתחקיר "הכול כלול"

ביקורת-פתע של מפקחי המשרד הובילה להשעיה מיידית באישורי המטבח של 3 בתי-מלון בת"א, בעיצומה של עונת התיירות ■ הממצאים המלאים: מי פישל במה וכמה - ומי דווקא הקפיד לתקן ולהשתפר?

בתי מלון בתל אביב / צלם: תמר מצפי
בתי מלון בתל אביב / צלם: תמר מצפי

לפני כשבועיים פורסמה ב"גלובס" ידיעה שעניינה התחקיר של התוכנית "הכול כלול" בערוץ 10 בעניין בתי-המלון בישראל. התחקיר העלה חשדות לממצאים קשים במטבחים של בתי-מלון באילת, בים המלח ובתל-אביב. צילומים במצלמה נסתרת העלו עדויות וחשדות לרמת היגיינה במטבחים שרחוקה מלהיות תקינה, למשל אוכל שמוחזר למקררים וממוחזר לארוחה הבאה.

ב"הכול כלול" בחרו אז לא להזכיר את שמות בתי-המלון שבהם התגלו ממצאים מטרידים, כי לדברי המלונות, הם "נמצאים בקיץ הזה בקריסה, ותחקיר כזה עלול לגרום להם לפשוט רגל ולפטר אלפי עובדים". בנוסף, המלונות הבטיחו לתקן את כל הליקויים שהתגלו בתחקיר, וניתנה להם "תקופת חסד".

היום פגה אותה תקופת חסד, ונחשפים כמה מהשמות. בתגובה מפורטת שהעביר משרד הבריאות לערוץ 10 הוא מגלה כי מפקחי המשרד ערכו ביקורת-פתע במלונות בעקבות התחקיר, ומצאו כי כמה מהם לא תיקנו את הליקויים במטבחים.

בעקבות כך, באותם בתי-מלון החליט משרד הבריאות להשעות את אישורי המטבח, כל זאת בשיא עונת התיירות. חשוב להדגיש, עם זאת, כי סנקציה זו מאפשרת לבית-המלון להמשיך לפעול כרגיל, תוך שהוא נאלץ להביא בשר ודגים מקייטירינג חיצוני.

להלן בתי-המלון שבמטבחיהם נמצאו בעיות בביקורת הפתע של משרד הבריאות.

הרודס תל-אביב

במלון הרודס, הממוקם ברחוב הירקון 155 בתל-אביב והשייך לרשת מלונות פתאל, מצאו חוקרי משרד הבריאות "רמת הניקיון בינונית במטבח, נוהלי העבודה במטבח לקויים חלקית; התזרים בטיפול במזון ושינוע המזון - לקוי חלקית. בחלק מהמטבח עוברת צנרת ביוב גלויה בתקרת ובקירות ,וכן קיימים בורות ביוב ברצפה. מיקום חלק מהמדורים והמקררים יוצר זיהום צולב.

"מדור בשר משמש גם לטיפול בבשר בקר, בבשר עוף, דגים וקילוף תפוחי אדמה - ועמוס במוצרים. דגים טריים מטופלים ומוחזרים להקפאה לטווח ארוך. חסרים אמצעי קירור. אין מקררים ייעודיים להפשרה ולתהליך, אמצעי קירור הקיימים עמוסים ביותר. האחסון באמצעי הקירור לקוי חלקי, מזון מוכן לצריכה מאוחסן עם מזון גולמי, וחלק מהמזון במקררים ללא כיסוי מתאים וללא תאריכי הכנה".

עוד נמצא במלון כי "בקונדיטוריה אין מדור ייעודי לאפיית מאפים מבצק קפוא... אמצעי הקירור הקיימים עמוסים ביותר. באזור הגשה חלק ניכר מהסלטים, כולל גבינות, מונח בקירור שאינו תקין. אמצעי הקירור והחימום - ללא מדי טמפרטורה. סלטים וגבינות במקרר הפתוח נמצאו ב-14 מעלות, היה צורך להשמידם אך חלקם נמצאו בהמשך הביקורת בחדר הקירור. כמו כן, קומות המרתף המיועדות לאחזקה ומחסנים נמצאו במצב פיזי לקוי".

משרד הבריאות הודיע כי מלון הרודס תל-אביב פועל בחריגה מהתנאים הנדרשים. אי לכך בוטל האישור התברואי שניתן למטבח, עד להגשת תוכנית תפעול מעודכנת.

מלון לאונרדו באזל, תל-אביב

במלון לאונרדו בזאל ברחוב הירקון 156 בתל-אביב, השייך לרשת מלונות פתאל, מצאו חוקרי משרד הבריאות כי "רמת הניקיון במטבח בינונית, ונוהלי העבודה במטבח לקויים. תזרים הטיפול במזון לקוי, כולל שינוע המזון בין הקומות, אין מערכת קירור ואוורור בכל חלל המטבח, מיקום המדורים וחלק מהמקררים יוצרים זיהום צולב. מדור בשר משמש גם לטיפול בבשר בקר ובבשר עוף, בשר הופשר בטמפרטורת החדר, אין מקררים ייעודיים להפשרה ולתהליך. חסרים אמצעי קירור. המדור הייעודי לשטיפת ירקות משמש גם לאחסון ירקות.

"האחסון באמצעי הקירור לקוי, מזון מוכן לצריכה מאוחסן עם מזון גולמי, והמזון במקרר ללא כיסוי וללא תאריכי הכנה. נמצאו דגים בטמפרטורה של 21 מעלות, והמלון נדרש להוציאם מהשיווק. כמו כן נמצא כי מזון מוכן לאחר בישול אינו נשמר בטמפרטורה הנדרשת. אין מדור ייעודי לאפיית מאפים מבצק קפוא, כולל חוסר במדורי עבודה ובאמצעי הקירור הנדרשים. מצב פיזי לקוי בחלקו: חורים, ציוד, תקרה, רצפה.

"חלק ניכר מהסלטים באזור ההגשה כולל רטבים מונחים על השולחן ללא קירור. מוצרי חלב במקרר נמצאו ב-25 מעלות צלסיוס - נדרשו להוציא מהשיווק. אחסון מחסני מזון באמצעי הקירור והקפאה לקוי, מזון גולמי ושאינו גולמי מאוחסן יחדיו. חסר באמצעי קירור והקפאה", נמסר מהמשרד.

עד לתיקון הליקויים משרד הבריאות משעה את האישור לרשיון שניתן למטבח של מלון לאונרדו בזאל תל-אביב. לדבריו, בהיעדר תנאים ראויים, לא ניתן לאפשר הכנת דגים, וכמו כן מוצרי בשר ועוף יש לקבל מוכנים (ללא פעילות טיפול במזון במקום) מחברת קייטרינג.

המלון חויב להגיש תוכנית מעודכנת השמה דגש על תזרימי עבודה נכונים, פתרונות לאמצעים תהליכיים ואחסון וכן לצרף פרישה טכנית.

מלון דבורה בתל-אביב

במלון דבורה ברחוב בן-יהודה 87 תל-אביב, השייך לרשת ארקדיה, משרד הבריאות מצא כי רמת הניקיון במטבח לקויה. המלון החל בעבודות שיפוץ ובנייה בקומות התחתונות, ויש לו רישיון זמני עד סוף השנה.

החוקרים מצאו כי "המטבח קטן מדי ואינו מכיל את המדורים הנדרשים. נוהלי העבודה במטבח לקויים, תזרים הטיפול במזון לקוי, כולל שינוע המזון. האחסון באמצעי הקירור לקוי, מזון מוכן לצריכה מאוחסן עם מזון גולמי, וחסרים אמצעי קירור. נמצא מזון במקרר ללא תאריכי הכנה. מזון בתהליך נמצא מחוץ למקרר. מזון מוכן לאחר בישול אינו נשמר בטמפרטורה הנדרשת. אין תשתית נדרשת להכנת מוצרי מן החי, לרבות דגים".

עוד נמצא כי "רמת הניקיון והמצב הפיזי במחסני מזון הנמצאים בקומות המרתף, לרבות חדר הקירור וחדר ההקפאה, לקויים ביותר. אחסון באמצעי הקירור לקוי, מזון גולמי ומזון שאינו גולמי מאוחסנים יחדיו. מזון לאחר בישול או הכנה מוחזר לאמצעי הקירור הגולמיים. אין מחסנים ייעודים לחומרי ניקוי ואמצעי ניקוי, אין חדר אוכל ו/או שירותים לעובדים".

משרד הבריאות הודיע כי המלון ייסגר בסוף השנה לצורך שיפוץ והרחבת בנייה, וכי עד לתיקון הליקויים, המשרד משעה את האישור שניתן למטבח.

ישרוטל ים המלח

במטבח מלון ישרוטל בים המלח נמצאו מספר ליקויים בתפעול ובתחזוקת המטבח, ניתנו הוראות לתיקונן, והמטבח נמצא בטיפול ומעקב של לשכת הבריאות והרשות המקומית.

במלונות קורל ביץ' ואמריקנה באילת לא נמצאו ליקויים חריגים בעת הביקורת של מפקחי משרד הבריאות, וייערכו ביקורות-פתע למעקב.

תגובות

מרשת פתאל נמסר בתגובה ביחס למלונות הרודס תל-אביב ובזל תל-אביב כי "אנו דואגים לפעול בהתאם לסטנדרטים הקפדניים של משרד הבריאות. המטבחים מקיימים נוהלי ניקיון מחמירים, והמזון המוגש לאורחים עובר דרך קבע את בדיקתן הקפדניות של חברות חיצוניות המתמחות בנושא, כפי שדורש מאיתנו המשרד ואף מעבר לכך. הממצאים המדוברים עדיין לא הוצגו בפנינו, וכשיגיעו, נלמד אותם ונתקן במידת הצורך.

מטעם מלון ישרוטל ים המלח נמסר: "מטבח המלון נמצא בביקורת קבועה של משרד הבריאות ושל מעבדה פרטית חיצונית שנשכרה על-ידינו בשל החשיבות הרבה שאנו מקדישים ומייחסים לניקיון וההיגיינה בתחום המזון והמשקאות ברשת. כמו כן, תברואנית חיצונית פוקדת את המקום בקביעות כדי לוודא שהמטבח מתנהל באופן ההגייני והבטוח ביותר. בהמשך לבדיקת 'הכול כלול' נעשו שינויים פרסונליים, והוחלף השף הראשי של בית-המלון.

"בעת הביקורת של משרד הבריאות שהתה במלון קבוצת אורחים חרדים, אשר בשל דרישות כשרות כיסתה כמה ממוצרי המזון בבד, ובהמשך לביקורת - הבדים הוסרו, והמוצרים הוכנסו לניילונים. כמו כן, היה משטח עץ בחדר הקירור, אשר למדנו שיש להוציאו ולהחליפו לדרגש, והדבר בוצע באופן מיידי. מלבד אלה, משרד הבריאות ציין את ניקיון המטבח ואת נראותו. אנו בקשר תמידי עם משרד הבריאות ושמחים על כל ביקורת שנעשית מטעמם".

מהנהלת מלון דבורה נמסר: "כמדי שנה, גם במאי 2015 חודש רישיון העסק למלון דבורה, לאחר שנבדק ואושר גם על-ידי משרד הבריאות. בשבוע שעבר אכן נערכה ביקורת במלון, ונכון לרגע זה טרם קיבלנו את דוח הביקור, כך שאין באפשרותנו להתייחס לנושא. לכשנקבל את הדוח, נלמד אותו ונפעל מיידית לתיקון הליקויים".

צפו בתחקיר המקורי של "הכול כלול" מלפני שבועיים.