יולי בתיקים המנוהלים: תשואות חיוביות בכל אפיקי ההשקעה

לאחר יוני שלילי במיוחד הביא איתו יולי מהלך חיובי בשווקים, ונרשמה אנחת רווחה בתיקי ההשקעות

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

אחר חודש יוני, שהיה שלילי באופן קיצוני, הביא איתו יולי הקלה ומהלך חיובי במטוטלת השווקים. סייעה בכך נגידת הפדרל רזרב, ג'נט ילן, באמצעות ניהול ציפיות נכון בנוגע למדיניות הריבית.

תיקי ההשקעות רשמו ביולי תשואות חיוביות בכל מסלולי ההשקעה. המגמה החיובית נבעה מעליות שערים הן באפיקי האג"ח והן באפיקי המניות, הן בארץ והן בחו"ל. נסקור זאת בהמשך, אך ראשית נזכיר כי זוהי תמונה הפוכה למה שהתרחש ביוני, חודש שבו המגמות השליליות הקיפו את כלל האפיקים והשווקים בעולם.

על פי מדדי אג'יו לתיקי ההשקעות של הציבור, מודל תיק האג"ח עלה ביולי בכ-1.08%, תיק ה-20:80 המסורתי עלה ב-1.46% ואילו מודל התיק שכולו מניות, עלה בשיעור של 2.86%.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

אז מה הוביל את התיקים בחודש יולי? ראשית היה זה שוק האג"ח המקומי, אשר לאחר נפילה חדה עקב בריחת משקיעים מקרב "הציבור הרחב", הפך להזדמנות רכישה נאה עבור גופים מוסדיים.

למרות הבלבול שהשרתה מסיבת העיתונאים של בנק ישראל, וכישלונו של הבנק בניהול הציפיות מול השוק המקומי, העריכו השחקנים כי הערכות הבנק לא יעמדו במבחן המציאות, וכי הריבית לא תעלה כה מהר. גם הרגיעה במישור זה לאחר מסיבת העיתונאים המוצלחת של נגידת ה"פד" ילן - אשר אותתה על כך שהבנק עקבי וברור בעמדותיו, וכך יהיה גם בפעולותיו להמשך - הובילה לעליות מחירים ולירידה בתשואות בשוק האג"ח של ארה"ב, ובעקבות זאת גם שוק האג"ח בישראל. במילים אחרות, השוק המקומי קשור יותר לנגידה ילן מאשר לנגידה פלוג.

העליות באפיקי האג"ח התאפיינו בשני דברים: האחד הוא יתרון בולט לאפיקים השקליים על פני צמודי המדד והשני הוא עליות בולטות במדדי האג"ח למח"מ הארוך, לעומת עלייה מתונה יותר באג"ח בעלות מח"מ קצר יותר. בנוגע להעדפת השקליות, ציבור המשקיעים אינו מאמין בקיומה של אינפלציה בעלת משקל ובת-קיימא, והוא מעדיף להתרחק מצמודות המדד הסובלות מתשואות נמוכות, עקב פיצוי המגולם בהן בגין אינפלציה עלומה. בנוגע להעדפת הארוכות, כאמור, הציבור חושב אחרת מבנק ישראל, ואינו קונה את הערכתו התיאורטית בנוגע לעליית ריבית בעתיד הקרוב.

בנוגע לאפיקי המניות, לאחר חודש שלילי שסבל ממשבר יוון, מהתפוצצות בועת המניות בסין ומחולשה בשער הדולר, גם אפיק זה עלה, ותרם לתשואות החיוביות ביולי, ומרכיבי ההשקעות בחו"ל תרמו כ-1.53% לתיקים. נוסף על כך, נראה כי הטיית הביתיות הוכיחה עצמה בחודש זה, ומרכיב המניות המקומי עלה בשיעור נאה של כ-4.43%.

למרות התיקון החיובי, והעליות הנאות שהיו על פי מדדי אג'יו בתיקי ההשקעות של הציבור ביולי, סיכום שני החדשים יוני-יולי יחדיו מראה על קיזוז של כ-1% מהרווחים שנצברו במרבית התיקים השנה, זאת מכיוון שהירידות באפיקי האג"ח ביוני היוו שבר במערכת הציפיות מול הבנק המרכזי, ולמעשה הביאו לשינוי בהערכת הכיוון הכללי של שוק זה. לעומת זאת, באפיקי המניות נרשמה התאוששות נאה יותר, וקרובה למקובלות בשוק זה, כך שחלק משמעותי יותר - כמעט כל נזקי יוני השחור - תוקן באמצעות עליית שערים בארץ ובעולם.

חשוב לומר כי מתחילת השנה המגמות חיוביות, והן הותירו את התשואות בטריטוריה חיובית. כך לדוגמה, תיק האג"ח ללא מניות עלה מינואר ועד יולי בשיעור מצטבר של 1.14%, תיק ה-20:80 עלה בשיעור של 2.19% והתיק המנייתי עלה בשיעור של 6.17%.

ניתן להעריך כי בעוד מספר חדשים, כשנסכם את השנה, החדשים יוני-יולי ייראו בגרף התשואה המצטברת כצניחה חדה ותיקון מתון שלה. נראה כי תנודות אלו עשויות למתן את התשואה המצטברת בתקופה הקרובה, כך שתיקים הבנויים באופן מסורתי יחסית יתקשו לצבור תשואה ולהתגבר על סיכוני השוק - לקראת תקופה של עלייה בריבית בארה"ב.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אג'יו
 מדדי אג'יו