גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תסמונת השמיכה הקצרה

בין ועדת לוקר לעבודות הרכבת הקלה עובר קו אחד

חיילים וקצינים ביום הזיכרון / צילום: רויטרס
חיילים וקצינים ביום הזיכרון / צילום: רויטרס

לאחר דיונים ממושכים אישרה הכנסת את תקציב המדינה לשנת 2015-2016. משרד הבריאות, המשרד לביטחון-פנים, משרד הרווחה וכן משרד הביטחון - כולם זכו בתוספות תקציביות נאות. מסגרת הביטחון תעמוד, מסתבר, על 57 מיליארד שקל ב-2015, ועל כ-55 מיליארד שקל בשנה הבאה. על רקע דיוני התקציב וההתנהלות הפוליטית השגורה במחוזותינו, סביר להניח כי איש לא נפל מהכיסא למשמע הידיעה המקבילה כי ממצאי "ועדת לוקר" לא ייושמו בתקופה הקרבה.

בין הגשת מסקנותיה של עוד ועדה ממשלתית לבין עבודות תשתית ממשלתיות בכבישים, בצמתים, במשק הגז ומתחת לקרקע, וכן מתן תקציבים לרווחה, לחינוך ולבריאות, עובר בישראל קו מחבר אחד - תסמונת השמיכה הקצרה. דוגמה ראינו בשבועיים האחרונים, בין הגשת מסקנות דוח "ועדת לוקר" לתחילת עבודות הרכבת הקלה. סמיכות שני האירועים היא הזדמנות לראות כיצד מתנהלת מדיניות חלוקת התקציב במדינת ישראל, ואילו חוליים פוליטיים מובילים אותה.

דוח ועדת לוקר הוא אחד הדוחות הביקורתיים החשובים ביותר שיצאו בשנים האחרונות בישראל. הדוח מטפל באחת הפרות הקדושות והיקרות ביותר בישראל, צה"ל, מפרק את דרישותיו הכלכליות לגורמים וממליץ על שורת צעדים לחיסכון ולהתייעלות בצבא. אמנם על-פי המלצות הוועדה יגדל תקציב הביטחון ל-59 מיליארד שקל בכל אחת מחמש השנים הקרובות - תקצוב שסביר ויקרה בין כה, מסעיפי רזרבות - אבל יאפשר לצה"ל לחסוך כ-2 מיליארד שקל בשנה, בעקבות מהפכה בתנאי הפנסיה של אנשי הקבע.

אנשי הקבע התרגלו לתנאים פנסיוניים מצוינים יחסית לתנאים בשוק כיום. אנשי הקבע פורשים מצה"ל בסביבות גיל 45, ועד לגיל הפנסיה הרשמי זוכים לפנסיה חודשית הנקראת 'קצבת גישור', המזכה אותם בפנסיה חודשית ממוצעת של 11,000 שקל בכל חודש מכספי משלם המסים. אם נחטא בשוביניזם לרגע, ונניח שמדובר בגבר, גיל הפנסיה החוקי שלו יגיע רק בעוד 22 שנה, דהיינו, נוסף לכספי הפנסיה שלו, שיעמדו על כ-1.7 מיליון שקלים לערך, עד שהאיש יגיע לניצול כספים אלה, הוא יצבור קצבת גישור, שתזכה אותו בכ-3 מיליון שקלים. כלומר, המדינה משלמת על כל איש קבע, ללא קשר למשכורת שהוא מקבל בגין עבודתו, קרוב ל-5 מיליון שקלים.

בניגוד להבטחות*הצבא*ל"ועדת ברודט", מספרם של אנשי הקבע גדל בלא פחות מ-12% בשמונה השנים האחרונות, לכ-42,000* אנשי קבע. אמנם לא כולם יגיעו לגיל פרישה כחיילי צה"ל, אך מדובר בסכומים משמעותיים, אפילו אם נניח שרק 10% ממספר משרתים זה יזכה לפנסיה דרך צה"ל.

ועדת לוקר המליצה, בצדק, כי גיל הפרישה מצה"ל ירד ל-42 ובמקום פנסיית הגישור הנהוגה היום, יזכו אנשי קבע לא-קרביים למענק חד-פעמי, כ-800 אלף שקל בממוצע, שיהיה תלוי בוותק ובסוג השירות עצמו, הסדרי הפנסיה של אנשי הקבע הקרביים, ימשיכו להתנהל כנהוג היום, אבל עצם העובדה כי רובם המכריע של אנשי הקבע יזכו בפרישתם למענק חד-פעמי בגין שירותם הצבאי, ולא ייצאו לפנסיה בגיל צעיר כל-כך, יחסוך סכומים משמעותיים למשלם המסים הישראלי.

כצפוי, רבים במערכת הביטחונית והפוליטית התרעמו על השינויים שמבקשת ועדת לוקר להחיל על צה"ל. זה לא מפתיע. לא פשוט לבצע שינויים גדולים, ועוד יותר קשה לבצע שינויים המשפיעים על כיסם של כמות אנשים משמעותית. למרבה הצער, על-פי הרוחות הנושבות כעת בכנסת, נראה כי גורלה של ועדת לוקר צפוי להיות כגורל קודמותיה. את חשיבות אימוצן של מסקנות הוועדה בהקשרים המדוברים יש לבחון לא בפני עצמן, כפי שנעשה במרבית הדיון הציבורי בשבועיים האחרונים, אלא על רקע הצרכים התשתיתיים השוטפים האחרים של המדינה - אלו הנזנחים ללא הרף מטעמים תקציביים.

לא תמיד קל להבין ולכמת כיצד סכומי כסף גדולים כאלה באים לידי ביטוי בפועל, אולם חיסכון תקציבי של 2 מיליארד שקלים בשנה, ובהתאמה - 10 מיליארד שקלים בחמש שנים, יכול להביא לשינויים אדירים לטובת הציבור, אם הכסף ינותב למקומות הנכונים. אם נשאיל לרגע, לפחות דמיונית, סכום כסף זה לתקציבו של אחד הנושאים המדוברים ביותר בתקופה האחרונה, התחבורה הציבורית, קל יותר להבין כמה מפספסת המדינה בגלל אינטרסים כספיים ואילוצים פוליטיים.

תושבי גוש-דן והעובדים במקומות תעסוקה בתל-אביב רבתי נמצאים כעת בכאוס רבתי, הצפוי - בתקווה - להצדיק עצמו בתום הפרויקט. על-פי הערכות, בניית הקו האדום של הרכבת הקלה תימשך עד שנת 2021, ועלותה תעמוד על 15-17 מיליארד שקלים. כלומר, חיסכון כספי במנגנון הפנסיוני של משרתי הקבע היה מאפשר למשלם המסים לממן את חלקו הארי של פרוייקט הרכבת קלה בתל-אביב.

על-פי משרד התחבורה, אומדן עלות בניית פרויקט אחר - קו הרכבת לאילת - היא 24.5 מיליארד שקלים. קשה להעריך עדיין האם הפרויקט יבוצע ומה תהיה עלותו הסופית, אך גם כאן מדובר בפרויקט תשתית חשוב אשר חלק נכבד מהטיעונים בעד עיכובו הם תקציביים. בעולם פוליטי בעל סדר עדיפויות אחר, 10 מיליארד שקלים פנויים בתקציב היו יכולים להקל מאוד את קידומו, ואת התועלת הכלכלית ארוכת הטווח שהוא מביא עימו, ולסייע בהשלמת פרויקטים תחבורתיים חשובים מאין כמוהם, תוך חיסכון כספי משמעותי.

הכסף, בסופו של יום, הוא כספי הציבור של כולנו. סדרי העדיפויות אמורים להיות של רובנו. כספי הפנסיה של משרתי הקבע בצה"ל הם רק דוגמה, כך גם הרכבת הקלה. אך אלה דוגמאות שמראות כיצד כספי הציבור בישראל מנוהלים באופן לא אחראי, לא שקול, ללא תכנון ארוך טווח, וללא בעל-בית. כרוניקה של ניהול תקציב ידוע מראש.

הכותב, רו"ח ומשפטן, הוא יו"ר בייקר-טילי-ישראל ומרצה בכיר במכללה למנהל

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט


הניקיי עלה ב-1% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח  הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ: נאפשר למדינה לדרוש מחברות מזון וטואלטיקה לחשוף מספרים סודיים

בג"ץ דן היום בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ושורת חברות מסחריות נגד דרישת המפקח על המחירים לדרוש מהן נתונים כספיים ביחס לפעילותן ● הדיון נסב על השאלה האם למדינה יש סמכות לדרוש מהחברות את הנתונים הללו ביחס למוצרים שעליהם לא הוטל פיקוח ● השופטים הבהירו לחברות כי בכוונתם לדחות את העתירות

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

התובע בבית הדין הפלילי בהאג: רוצה להוציא צו נגד נתניהו וסינוואר בגלל פשעי מלחמה

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם, מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"