הושלמה הסגירה הפיננסית להקמת החלק הצפוני של כביש 6

את קונסורציום המלווים מוביל בנק הפועלים ■ הסגירה כוללת מימון לטווח קצר בגובה כ-3.1 מיליארד שקל ומימון לטווח ארוך של כ-1.68 מיליארד שקל

כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר
כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר

כשנתיים לאחר שזכתה במכרז להארכת כביש 6 צפונה, חברת שפיר הנדסה הודיעה אמש על השלמת הסגירה הפיננסית, בסופה נקבע כי שפיר תחזיק 80% מהחברה הייעודית שתקים את הפרויקט, כשהיתרה תתחלק שווה בשווה בין קרן ההשקעה בתשתיות נוי וחברת לאומי פרטנרס - זרוע בנקאות ההשקעות של בנק לאומי. הבנק שמוביל ומארגן את קונסורציום המימון הוא בנק הפועלים.

מכרז הארכת כביש 6 צפונה נחשב למכרז ה-BOT (שותפות ציבורית-פרטית למימון פרויקטים, שבמסגרתה גוף פרטי מקבל זיכיון לתקופה קצובה מהממשלה כדי לתכנן, לממן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי) הגדול ביותר שפרסם החשכ"ל בשנים האחרונות. ביולי 2013 זכתה שפיר במכרז למימון, הקמה וסלילה, תפעול ותחזוקה של שני הקטעים הצפוניים של כביש 6, באורך כולל של 21 קילומטרים ממחלף עין תות ועד למחלף סומך.

המימון לטווח הקצר, בגובה של כ-3.1 מיליארד שקל - שנועד לממן את עלות הקמת הפרויקט, יחולק לשניים: 555 מיליון שקל כהלוואת מענק הקמה במט"ח (מחציתו בדולר והיתר באירו) - שתיפרע במועדים המקבילים למועדים הקבועים לקבלת מענק המדינה. 40% ממענק המדינה ישולמו לחברה הזכיינית המשותפת לשלושת הגופים, לאחר השלמת הקטע הראשון ופתיחתו להפעלה, וה-60% הנותרים ישולמו לאחר השלמת הבנייה של שני הקטעים. יתרת המימון לטווח קצר, שיילקח בהלוואות שקליות, תשולם עד מקסימום 11 שנים. עוד מפרטת שפיר בהודעתה כי מסגרת המימון לטווח ארוך, בגובה של כ-1.68 מיליארד שקל, הינה בהלוואה צמודת מדד שתיפרע מדי רבעון, על פני תקופה של 27 שנים.

כמו כן, שפיר, נוי ולאומי פרטנרס סגרו גם מימון ביניים (מזנין) בהיקף של כ-210 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה המקימה את הפרויקט, בסך כ-210 מיליון שקל, יועמד על ידי בעלי המניות כהלוואת בעלים לזכיין, ושיעור ההון העצמי בתוספת מימון הביניים בתקופת ההקמה לא יפחת מיחס של 20:80 בין ההון העצמי וחוב הביניים לבין החוב הבכיר.

במימון לטווח הקצר, המרווחים שישלמו השותפים להקמה נעים בטווח שבין 1.9% ל-2.3%; במימון הביניים מדובר על ריבית שנתית של 6%-13% צמודת מדד; ובמימון לטווח ארוך מדובר בריביות במרווח של כ-2.5%-2.9%, צמוד מדד, ביחס לאג"ח מדינה, ובהתאם לדירוג הפרויקט כפי שייקבע.

זיכיון ל-34 שנים

במסגרת הסגירה הפיננסית התקשר הזכיין בהסכם הקמה עם קבלן ההקמה, שהינו שותפות של שפיר עם חברת התשתיות האיטלקית פיצרוטי. המועד לתחילת העבודה בפרויקט נקבע ל-25 בנובמבר השנה, כשתקופת הזיכיון של החברה המשותפת לשפיר, לאומי פרטרנס וקרן נוי תימשך 34 שנים, עד ספטמבר 2049.

שפיר הנדסה זכתה במכרז להקמת קטעי הכביש לאחר שגברה על קבוצה משותפת של שיכון ובינוי ודניה סיבוס של אפריקה ישראל. צירופן של לאומי פרטנרס וקרן נוי לחברת הפרויקט (SPC) של שפיר ופיצרוטי, התאפשר בשלב מאוחר יחסית משום שהשתיים לא נכללו בקבוצה שזכתה במכרז, והמדינה עיכבה את האישור לצרפן כבעלות מניות בחברה.

מניותיה של קבוצת הבנייה והתשתיות שפיר הנדסה הונפקו בבורסה בת"א בסוף 2014. החברה, שנמצאת בשליטת משפחת שפירא, נסחרת כיום במחיר המשקף לה שווי שוק של כ-2.44 מיליארד שקל. את קרן נוי מובילים היו"ר פיני כהן והמנכ"לים רן שלח וגיל-עד בושביץ, ולאומי פרטנרס נמצאת בניהול ירון בלוך.