רבעון שיא למזרחי טפחות; הגדיל ההפרשה בגין החקירה בארה"ב

עלייה במדד המחירים סייעה לבנק להציג רווח של 330 מיליון שקל ברבעון השני ■ ההפרשה בשל החקירות בארה"ב גדלה ל-30 מיליון דולר: "לא ניתן להעריך את ההפסד הפוטנציאלי שעלול להיגרם"

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

אחרי שמדד המחירים השלילי פגע בתוצאות בנק מזרחי טפחות  ברבעון הראשון של השנה, המדד הגבוה ברבעון השני, שעמד על 1.1%, סייע לבנק להציג רווחי שיא. מזרחי טפחות בניהולו של אלדד פרשר הרוויח ברבעון השני 330 מיליון שקל, גידול של 7.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח משקף תשואה נאה על ההון של 12.4% לעומת 12.3% ברבעון המקביל אשתקד. על רקע התוצאות הטובות בלטה היום מניית הבנק בעלייה של 3.5% במהלך המסחר.

במחצית הראשונה כולה הרוויח הבנק השלישי בגודלו 578 מיליון שקל לעומת 576 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. על רקע פרסום התוצאות, הודיע הבנק גם על חלוקת דיבידנד בגובה של 49.5 מיליון שקל, וזאת בהתאם למדיניות הדיבידנד עליה הודיע לפני מספר חודשים, בה הוא מחלק 15% מרווחיו לבעלי המניות.

מזרחי טפחות מתייחס בדוחותיו להתפתחויות בנושא חקירת הרשויות האמריקאיות בחשד כי הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. הבנק החליט להגדיל את היקף ההפרשה שלו בגין פרשה זו ברבעון החולף בעוד 5.5 מיליון דולר, כך שסכום ההפרשה עד כה מגיע לכ-30 מיליון דולר.

בבנק מציינים כי יסיימו להעביר לרשויות האמריקאיות את כל המידע הנדרש בחקירה רק עד מארס בשנה הבאה, כך שספק אם יגיעו להסדר עימן לפני המחצית השנייה של 2016. הסכום שהופרש עד כה בדוחות מזרחי טפחות הוא ככל הנראה חלקי בלבד. בדוח נכתב כי "היועצים המשפטיים של הבנק חיוו את דעתם כי גם בשלב זה לא ניתן להעריך את ההפסד הפוטנציאלי שעלול להיגרם לבנק בגין החקירה, מאחר שהדיונים עם משרד המשפטים בארה"ב לגבי גיבוש מתווה מתאים טרם החלו".

נהנה מהגאות במשכנתאות

ובחזרה לתוצאות הרבעון השני. סך הכנסות המימון הסתכמו ברבעון האחרון בכ-1.04 מיליארד שקל, גידול של כ-12.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשגם בהכנסות מעמלות רשם הבנק גידול משמעותי של 8% ל-365 מיליון שקל. היקף ההפרשות של הבנק להפסדי אשראי אמנם גדלו בכ-70% לעומת הרבעון המקביל, אך עדיין מדובר בהפרשות נמוכות של 40 מיליון שקל, המהוות רק 0.03% מהתיק.

השיפור בשורת ההכנסות הביא לשיפור ביחס היעילות התפעולית של הבנק שעלה לכ-58.4% בזמן שההון העצמי זינק ב-10.1% לכ-11.3 מיליארד שקל. שיעור הלימות ההון נאמד ב-9.3%.

מזרחי טפחות ממשיך להציג צמיחה גם בתיק האשראי. היקף התיק צמח בכ-6.3% לעומת הרבעון המקביל ועמד על כ-152 מיליארד שקל. את הצמיחה מובילה פעילות המשכנתאות בבנק, שמחזיק בנתח שוק של 35% מהתחום. מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק זה ונהנה מהגאות בענף. סך האשראי הקמעונאי צמח ב-9% לכ-127 מיליארד שקל.

כאמור, בשוק ההון קיבלו היום בחיוב את הדוח ומניית הבנק הגיבה בעליות. אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, אף העלה את מחיר היעד למניה ל-56 שקל, פרמיה של10.3% לעומת מחירה הנוכחי. מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר באקסלנס ברוקראז', ציין כי העלייה באינפלציה, הביקוש המואץ למשכנתאות, והגידול בעסקאות נדל"ן אמורים לייצר לבנק רווחים נאים גם ברבעונים הקרובים.

תוצאות בנק מזרחי
 תוצאות בנק מזרחי