עובדים זרים ברכבת ישראל מפגינים ומשבשים את פעילותה

טוענים: עובדי קבלן חייבים לנו 250,000 שקל ■ בזמן שרכבת ישראל מאשימה את משרד האוצר, וחברות הקבלן מאשימות אחת את השנייה, העובדים הזרים מחכים לתשלום כבר 4 חודשים

הפגנת עובדי קבלן זרים של רכבת ישראל / צילום: עדי פרל
הפגנת עובדי קבלן זרים של רכבת ישראל / צילום: עדי פרל

עשרות עובדים זרים העובדים על קו הרכבת בין תל-אביב לירושלים מפגינים וחוסמים כניסה לאתרי העבודה. זאת בטענה כי רכבת ישראל וחברות הקבלן המועסקות על ידה חייבות להן 250 אלף שקל. בעוד שרכבת ישראל מאשימה את משרד האוצר בעיכוב התשלום, חברות הקבלן עסוקות בלהאשים אחת את השנייה.

בימים אלו נמצאת רכבת ישראל בעיצומו של בניית קו רכבת חדש מתל אביב לירושלים. חברת אלקטרה נבחרה כקבלנית הראשית בפרויקט, אשר מעסיקה את חברת ההנדסה האזרחית "לינום". לינום העסיקה עשרות עובדים זרים ממולדובה באמצעות חברת "עוז פאואר" שקיבלה אישור מהמדינה לייבא עובדים זרים.

ואולם, לטענת העובדים כבר מספר חודשים שהם לא מקבלים משכורת מלינום "בחברת לינום שחייבת לי 3 מיליון שקל טוענים שאלקטרה חייבת להם כסף, ובאלקטרה בכלל לא טורחים לענות לי. במשך חודשיים מימנתי את העובדים מהכיס שלי, אבל אני לא יכול יותר" טוען אלכס קידר מנכ"ל חברת "עוז פאואר".

באלקטרה לעומת זאת טוענים כי אין לה כל נגיעה לשאלת זהות העובדים המועסקים על-ידי לינום או מספרם, וממילא אין לה גם כל נגיעה לתנאי העסקתם ולתשלום שכרם "לינום בוחרת, למצער, לעשות שימוש בעובדים כבני ערובה לסכסוך כספי הנטוש בינה לבין אלקטרה תשתיות חופרי השרון בע"מ".

במכתב ששלחה אתמול הסתדרות העובדים הלאומית לרכבת ישראל היא איימה כי אם התשלום לא יתקבל בטווח הזמן המידי, צפויים שיבושים נוספים בעבודות. "אנו פונים לרכבת ישראל כמי שנושאת באחריות לכלל העובדים העוסקים בהנחת מסילת הרכבת בקו ירושלים תל-אביב", אומר אילן שנקר, אחראי תחום עובדים זרים בהסתדרות הלאומית. "לא יתכן שבחצר האחורית של רכבת ישראל ישרור מצב אבסורדי על-פיו הרכבת נהנית משירותיהם של עובדים זרים רבים, אך למעשה אינה נושאת באחריות לזכויותיהם - מצב זה ייפסק היום שכן אם לא, יוחמרו העיצומים ועבודות רכבת ישראל בין ירושלים לתל-אביב יספגו שיבושים קשים", מוסיף אילן.

ברכבת ישראל מאשימים את אגף החשב הכללי במשרד האוצר וטוענים כי "לצערנו, לאחרונה חשבונות ספקי הרכבת אינם משולמים במועדם, עקב הפעלת מנגנון בקרה נוסף אותו החיל לאחרונה החשב הכללי, אשר מאריך את הליך אישור החשבונות אל מעבר לנקוב בחוזה. רכבת ישראל קיימה מספר פגישות בנושא מול נציגי הממשלה בפורומים שונים, על מנת למצוא פתרון שימנע הפגיעה בספקים, אך עד היום טרם נמצא פתרון הולם".

מאלקטרה תשתיות חופרי השרון נמסר כי "לאלקטרה תשתיות אין כל נגיעה לשאלת זהות העובדים המועסקים על-ידי לינום או מספרם וממילא אין לה גם כל נגיעה לתנאי העסקתם ולתשלום שכרם, והדברים מוסדרים באופן ברור במערך ההסכמים שבין הצדדים. עניינם של העובדים המועסקים על-ידי חברת כח אדם שנשכרה על-ידי לינום לצורך ביצוע עבודותיה, מצוי במערך היחסים שבינה לבין לינום ולאלקטרה תשתיות אין כל נגיעה למערך יחסים זה. לינום וחברת כח האדם הן שנושאות באחריות הבלעדית להעסקת העובדים כאמור, תוך שלינום בוחרת, למצער, לעשות שימוש בעובדים כבני ערובה לסכסוך כספי הנטוש בינה לבין אלקטרה תשתיות חופרי השרון בע"מ ונידון בימים אלה בבית המשפט במסגרתו טוענת אלקטרה תשתיות חופרי השרון כי שילמה ללינום ביתר וללינום טענות כספיות נגדיות . כמו-כן, כלל הסכומים המגיעים ללינום בגין ביצוע עבודותיה שולמו לה במלואם, בהתאם להסכמים שבין הצדדים".