האם היועץ של השר אבי גבאי תרם להברחת וודסייד?

השר להגנת הסביבה הוא השר היחיד שהתנגד למתווה הגז שאושר בממשלה לפני יומיים, וזאת בטענה כי המתווה פוגע בביטחון האנרגטי של מדינת ישראל

אבי גבאי / צלם: איל יצהר
אבי גבאי / צלם: איל יצהר

"החברה המכובדת שלכם מנוצלת בדרכים רבות על ידי חברות הגז הישראליות, שמבקשות להתקשר איתכם רק כאמצעי להפעלת לחץ על הממשלה להתיר ייצוא גז. לטובת החברה שלכם והמשקיעים, תחזרו בכם מהחלטה להשקיע בלוויתן", כך כתבו כמה נציגים של ארגוני סביבה במכתב ששלחו למנכ"ל חברת וודסייד האוסטרלית פיטר קולמן, ביוני 2013.

בין החתומים על המכתב אייל עופר - המשמש כיום כיועץ השר להגנת הסביבה אבי גבאי. גבאי, נזכיר, הוא השר היחיד שהתנגד למתווה הגז שאושר בממשלה לפני יומיים, וזאת בטענה כי המתווה פוגע בביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.

וודסייד היא חברת האנרגיה הגדולה באוסטרליה ואחת החברות המובילות בעולם בתחום פיתוח מתקני הנזלה ובמכירת גז נוזלי. במשך שנים ניהלה וודסייד מגעים עם שותפות לוויתן לרכישת 25% מהמאגר הענק, תמורת כ-2.7 מיליארד דולר.

ואולם ביום החתימה על החוזה החליטה וודסייד לסגת בה, יש האומרים בטריקת דלת. אחת הסיבות העיקריות לעזיבה קשורה כנראה למחלוקת סביב ייצוא הגז. בעוד שדלק העדיפה ייצוא מהיר באמצעות צינור למדינות השכנות ביניהן טורקיה, מצרים וקפריסין, וודסייד העדיפה לייצא למזרח הרחוק, תוך ניצול המומחיות שלה בהנזלת גז. אך האם יש גם סיבות נוספות שתרמו להברחת החברה?

"לטובת האינטרס הציבורי אסור למדינה לייצא גז. גם אם המדינה תאשר את הייצוא יש עדיין לא מעט מכשולים חקיקתיים, פוליטיים וטכניים. הציבור הישראלי לא יסכים לשום צעד שיסכן את הנכס שלו", כתבו נציגי הארגונים וביניהם עופר במכתב, והוסיפו כי "בשבועות האחרונים נערכו כמה הפגנות מחוץ לביתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד ובעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה... מחאה ציבורית גדולה בשילוב עם התערבות בית המשפט העליון יעכבו את פרויקט. כך למשל היה עיכוב של עשר שנים בבניית תחנת כוח פחמית באשקלון בעקבות מחאה ציבורית".

האם לאור עמדתו זו של עופר, המשמש כיום כיועצו של גבאי, הוא זה שייעץ לשר להתנגד למתווה ולייצוא הגז? "לא אוכל להצביע בעד מתווה שלטעמי פוגע בביטחון האנרגטי. ההחלטה מאפשרת יצוא טרם פיתוח מאגרים אחרים וגם כאן יש סיכון למצב שבו ישראל תחסר בגז בעוד מספר שנים. סיכון שאל לנו לקחת", טען גבאי בתום ההצבעה.

בלשכתו של אבי גבאי בחרו היום שלא להגיב.