גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוטרתם? כך תשיגו עבודה

מה לא לעשות במקרה שתמצאו את עצמכם המומים מול הודעת פיטורים

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

הנה כמה מהתנהגויותיהם של מפוטרים, המזיקות להם:

הנופלים לבור

"נפגעתי עמוקות. הרגשתי נבגדת. כאילו סטרו לי בפנים, וכולם עמדו להסתכל. זו צלקת של ממש. מאז הפיטורים איבדתי אמון במעסיקים, ואני לא מתכוונת להקריב עוד דבר למען שום מקום עבודה". תיאור זה מייצג רבים החווים פיטורים - חוויה מטלטלת, טראומתית, הורסת ערך-עצמי ומעוררת חרדה.

יש שמצליחים לשמור על מיקוד, להיפרד מהאגו ולהתאושש ספונטנית, אך רבים שוקעים בבוץ של כאב ועלבון ומתקשים לצאת ממנו. חלקם חווים דיכאון ממש.

אחרים חשים בושה רבה מול הסובבים, ולא יודעים איך להתנהג מולם. מצד אחד, הם זקוקים לתמיכה. מצד שני, הם לא יודעים איך לבקשה, או שחוששים לעשות זאת ולהודות בחולשתם: "רק רציתי שיקשיבו לי, שיחבקו אותי. לא רציתי עצות. רק כתף. היום אני מבינה שהתנהלות רק הרחיקה את הקרובים שלי, וככל שהתרחקנו - כך 'השתבללתי' בעצמי יותר. ומי יכול לחפש עבודה ככה?" (נ', מפוטרת מחברת הייטק).

הקופצים בראש

לעומתם, "הקופצים בראש" הם אלה שדקות לאחר עזיבתם כולם כבר יודעים על הסטטוס החדש שלהם. הם יורים לכל הכיוונים את קורות חייהם, הטלפון שלהם מצלצל בלי הפסקה, הם קובעים מיד פגישות וראיונות עבודה, והם מלאי אנרגיה ורצון טוב לכבוש את העולם. בראשם מטרה אחת: לא להיות רגע אחד מיותר מחוסרי עבודה - סטטוס שמביך אותם, ומלחיץ מכדי לדעת איך להתמודד עמו.

אף אחד לא מת, אך מדובר באבדן שיש להתאבל עליו. הדחקה ופעולה בלחץ ובלא מחשבה גורמת לכמה תוצאות אפשריות. האחת, היותם חסרי מודעות לחלקם בנסיבות הפיטורים, ולמה שעליהם לעשות כדי למנוע הישנות של הדבר בעתיד. השנייה היא מציאת עבודה מתוך בהלה והתפשרות, בלא בדיקה מעמיקה של התאמתה להם (מאוחר יותר הם צפויים למצוא את עצמו במבוי סתום, עובדים בעל כורחם, חוששים לעזוב, או עוזבים בתחושת תסכול כפולה: "מה לא בסדר אתי?"). השלישית היא חיפוש עבודה לא ממוקד המשדר למעסיקים פאניקה ופיזור-דעת, ופוגע בסיכויי ההצלחה.

הנקמנים

לעומת ה"קופצים בראש", ששומרים בקרבם את המטען הרגשי הנלווה לחוויית הפיטורים, המפוטרים הנקמנים פורקים אותו בקול רם. במקום לבלוע את הרוק, ללחוץ את יד המעסיק ולהודות לו על התקופה המשותפת - במטרה לגרום לו לרצות להמליץ עליהם בהמשך - הם עוזבים בכעס.

לאחר מכן הם מנסים לפגוע במוניטין שלו, ומכפישים את שמו באזני מראיינים, קולגות, מתחרים, לקוחות, וכל מי שרוצה - או לא רוצה - לשמוע. אך הם מתנקמים בעיקר בעצמם. ראשית, הם מאבדים את הקשר עם מעסיקם, שיכול היה להועיל להם (מפטרים רבים חשים אשמה על פיטורי עובדיהם, ונכונים לעזור להם במציאת עבודה). שנית, לכלוך על הבוס הקודם בריאיון מדליק נורה אדומה אצל המראיינים, משום שהוא מציירם כחסרי בגרות, נקמנים, בעייתיים ביחסי אנוש, וכמי שלא לומדים מטעויות ולא לוקחים אחריות על מצבם.

הזורמים

לבסוף, ישנם אלה שלא לוקחים את הפיטורים קשה כל כך. הם לא נלחצים או יורים לכל הכיוונים, לא שוקעים בדיכאון, ולא מנסים לנקום באיש. הם פשוט "זורמים" - מחפשים עבודה בנחת יחסית, בלי הרבה דאגות.

יש בזה מן הטוב, שכן חיפוש עבודה ברוגע עדיף מחיפוש בבעתה. אולם כשהדבר נעשה בלי תכנית וכיוון ברור, בלא כל מאמץ ואף על גבול הפאסיביות, זו עלולה להיות תחילתה של תקופה ממושכת, מבוזבזת וחסרת-משמעות.

מפוטרים כאלה צפויים למצוא את עצמם חורגים ממסגרת התקציב שלהם, ומכלים את כספי הפיצויים והחסכונות שלהם בעודם מחפשים עבודה. לחלופין, גם הם עשויים להתקבל לעבודה שלא מתאימה להם, מפני שלא התנהלו על סמך מיקוד מקצועי ואסטרטגי.

הוציאו את עצמכם מזה

1. עוצרים: חושבים, מתאבלים, נופשים מעט, ונתמכים באנשים קשובים שאפשר לעבד עמם את החוויה. אחרי ה"ריסט" קל יותר להתרומם ולהתחיל לפעול להשגת המטרה.

2. מחשבים: מגדירים כמה זמן אפשר לחיות בכבוד בלי עבודה, ובהתאם לכך מסמנים מועד-מטרה שבו אין מנוס אלא לעבוד. אם לא עומדים בכך, לא מאבדים תקווה. פונים למשרה זמנית שקל להתקבל אליה, וממשיכים לחפש את "ה-עבודה" ברוגע יחסי.

3. מנסחים: מכינים את תיאור הרקע לפיטורים המנוסח חיובית, נסיבתית, עניינית ואופטימית, וממקד את תשומת-הלב להווה ולעתיד, ולא לעבר: "החברה עברה ארגון מחדש, וזו הייתה הזדמנות מצוינת לעצור, לחשוב איך אוכל להשתפר, ומה עליי לעשות במשרתי הבאה כדי להשביע את רצון ההנהלה".

4. מתכננים: יוצרים רשימת תפקידים והישגים, בוחנים אילו מהם היו מהנים, רצויים, מקדמים ומעוררי השראה, ואילו פחות. בוחנים את ההזדמנויות הקיימות בשוק העבודה ואת הצפוי להתרחש בו בשנים הבאות. בהתאם לכך, מסמנים מטרות להמשך, ורוקמים תכנית מסודרת לתהליך החיפוש וההתפתחות המקצועית.

5. מחפשים פרו-אקטיבית: נפטרים מהפאסיביות, ומתחילים לחפש עבודה בפרו-אקטיביות. מחפשים משרות שטרם פורסמו, ולא מסתפקים רק במשרות המפורסמות (שחלקן פיקטיביות). יוזמים קשר עם האנשים הנכונים בחברות הרצויות, ועם חברות השמה ייעודיות לתחום העיסוק. מרעננים את רשת הקשרים ויוצרים קשר עם אנשים שיכולים לסייע.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"