מכירת כלל ביטוח: אי.די.בי תמשיך בהליך מול ארבעת הסיניים

אם ייחתם עם מי מהמציעות הסכם מחייב עד סוף השנה, ייפתח חלון זמנים של חצי שנה נוספת לקבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל, עד אמצע 2016

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, ממשיכה במהלך למכירת החזקותיה בקבוצת הביטוח והפנסיה כלל ביטוח, בהתאם להנחיות הפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות דורית סלינגר.

לאחר שבשבוע שעבר התקבלו ארבע הצעות "אינדיקטיביות ולא מחייבות" לרכישת השליטה בקבוצה הבת, החליט אתמול דירקטוריון אי.די.בי פתוח "לאפשר למציעים להמשיך לשלב הבא של הליך המכירה, הכולל בין היתר בדיקת נאותות מורחבת ואפשרות להגשת הצעות מחייבות".

ככל הידוע, דירקטוריון אי.די.בי אפשר זאת לכל ארבעת הגופים שהגישו הצעות לרכישת כלל ביטוח - כולם סיניים. מדובר בקבוצת טיינאן (חברת ביטוח סינית גדולה) ו-JT קפיטל של לי הייפנג; חברת ההחזקות הסינית מאקרולינק; ועוד שתיים - שתיהן סיניות, שלא ביקרו בישראל, אחת מהן היא צ'יינה מינצ'ן.

עם זאת, כפי שהדגישו באי.די.בי פתוח, "בשלב זה אין כל ודאות באשר לקבלת הצעות מחייבות בהמשך הליך המכירה או באשר להתקשרות אי.די.בי פתוח בהסכם מחייב למכירת השליטה בחברה או להשלמת הסכם כאמור, אם וככל שייחתם". לפי שעה מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח נמצאות בידיו של משה טרי, שמונה לנאמן למניות אלה על ידי הפיקוח על הביטוח באוצר.

ההליך למכירת השליטה בכלל ביטוח נמצא תחת סד זמנים מחייב ולוחץ. עוד מעט אנו נכנסים לחודש החגים, שהשנה יכלול הרבה ימי חופשה, כשעל אי.די.בי פתוח לחתום על הסכם מחייב למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח (55%) עד סוף השנה הנוכחית. אם לא יעשו כן, כפי שקבעה לפני זמן רב המפקחת על הביטוח סלינגר, מניות אלה ימומשו באופן אחר, כנראה באמצעות מכירתן בשוק ההון, ללא פרמיית שליטה.

אם אי.די.בי תחתום על הסכם מחייב למכירת כלל ביטוח למי מהמציעות, או לכל גורם חיצוני אחר, עד סוף השנה, ייפתח חלון זמנים של חצי שנה נוספת שבמהלכו יפעל הרוכש לקבל את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל (עד אמצע 2016). אם זה לא יקרה במועד האמור, יפעל הנאמן טרי למכירת מניות אי.די.בי בכל אופן שיראה לנכון, כאמור לעיל.

נזכיר, כי לאי.די.בי עוד פעילות פיננסים בפורטפליו - שליטה בבית ההשקעות אפסילון, שבהובלת שמואל פרנקל, העוסק בניהול קרנות נאמנות ובניהול תיקי השקעה. כיום נמצאת החברה בבעלות קבוצת אי.די.בי, שמחזיקה ב-68.75% ממניותיה, והמייסד פרנקל שמחזיק ביתרת המניות - 31.25%. מדובר בבית השקעות פרטי, שככל הידוע מנהל השקעות בהיקף של כ-9 מיליארד שקל.