גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגים, צאו מאזור הנוחות

תשכחו מתוכנית החומש שלכם. הפתרונות השיווקיים צריכים לשנות את כללי התחרות בתחום כאן ועכשיו

אפליקציית אובר / צילום: בלומברג
אפליקציית אובר / צילום: בלומברג

היום, בעולם שמשתנה כל הזמן, חברות צריכות פתרון טוב יותר מעוד ערוץ פרסום או אתר אינטרנט. הפתרון שלהן צריך להיות דינמי כמו מים, חסר צורה מוגדרת ומוגש לקהל בדרך חדשה שמותאמת בדיוק לו.

המשפט היווני העתיק, אשר לפיו "הדבר הקבוע היחיד הוא השינוי", רלוונטי גם היום. בעולם העסקים, אם אתה לא מייצר חדשנות אסטרטגית, כזו שמשנה את כללי התחרות - לא תצליח לקחת את השוק.

כשדומינו'ס פיצה הזיזו את השוק מ"למי יש את הפיצה הטעימה ביותר" ל"למי מגיע יותר מהר", הם לקחו את השוק. אך הם לא עצרו שם: כשהסיסמה הזו נשחקה, הם מצאו ערך חדשני חדש: "היכן הכי קל להזמין פיצה" - והשיקו הזמנת פיצה בלחיצת כפתור.

לעומתם, נראה שהרבה חברות גדולות נשארות מאחור, כי המערכת שלהן כבר לא בנויה להגיב בקצב הנדרש, וחברה קטנה וזריזה יכולה להשאיר אותם מאחור. כך למשל, airbnb חוללה רעידת אדמה בעולם התיירות המסורתי ועקפה חברות ותיקות ואיטיות ממנה.

■ במקום להוציא - להכניס: אל תשמשו באינטרנט רק ככלי פרסומי, ניתן וצריך ליצור זרוע אינטרנטית רווחית אמיתית. עסקים שמצליחים לעבור לאינטרנט בצורה טובה מייצרים רווחיות טובה בהשקעה יחסית נמוכה, תוך רתימת יכולות עסקיות קיימות מצד אחד ומינוף יכולות המדיום.

■ למצוא את הסיפור האמיתי (ה"למה"): סיפור שמדבר ללב הלקוח ובגובה העיניים, בשונה מהסיפור שהארגון סיפר עד היום במדיה המסורתית, שמגיע מלמעלה למטה ביהירות וחשיבות עצמית. אסור למותג להיות מנותק ולתקשר ככה. היום הקהל מחכה למותגים שיביאו סיפור חדש שירגש אותו ויגרום לו להגיב, דוגמאות נהדרות לכך הם מותגים ישראליים פורצי דרך כמו Xblade וקופיקס.

■ לבחור את הפלטפורמה הנכונה: התחרות ברוב הקטגוריות אינה על תכונות המוצר או על יכולות טכנולוגיות, אלא על ממשק המשתמש. החברות הגדולות בעולם הן פלטפורמה בלבד בתחום עיסוקן, ואינן משקיעות דבר: פייסבוק היא חברת התוכן הגדולה בעולם שאינה מייצרת תוכן; ל-UBER, חברת המוניות הגדולה בארה"ב, אין אפילו מונית אחת; ולעליבאבא, הקמעונאי הגדול בעולם, אין כלל מוצרים משלו. לכל הענקים האלה יש דבר אחד עיקרי במשותף - הם כולם ייצרו את הפלטפורמה האידיאלית עבור אחרים שמספקים את המוצר.

דיאודורנט לדוגמה

ניקח למשל מותג דיאודורנט של נשים, שהיה רוצה למצב את עצמו מחדש על מנת להגדיל את השוק שלו. הנה ההצעות שהוא היה מקבל: משרד הפרסום היה מציע לו: "בוא נעשה קריאייטיב חדש עם שחקנית הוליוודית"; יועצי השיווק היו אומרים לו: "בוא נגיד שאנחנו גם חברה שמקדמת נשים"; ויועצי האסטרטגיה היו מציעים לו: "בוא נתמקד בקהל של נשות קריירה".

אני הייתי ניגש לזה אחרת, ומסתכל איפה אפשר גם לבדל את המוצר עצמו על-ידי התאמתו לקהל היעד, ולא רק כמהלך "קמפייניאלי". הייתי אומר לו: היום כשאישה יוצאת מהבית, לפי המקום שהיא הולכת אליו - היא יודעת מה היא תלבש בדיוק, איזה איפור היא תשים, אילו עגילים יתאימו ללבוש, וגם איזה בושם; אבל הדיאודורנט שלה הוא תמיד אותו אחד, חד-גוני וחסר אופי.

לכן, בשביל לייצר חדשנות שתבדל אותנו מהמתחרים ותפתח את השוק, נהפוך את אותו הדיאודורנט הפשוט למספר סדרות של דיאודורנטים קטנים (שנכנסים לתיק) המותאמים לפי אירוע, לפי קונספט, לפי צבע ולפי ריח. הייתי גם נותן לזה שמות, למשל: הסדרה הרומנטית, הסדרה הספורטיבית, דיאודורנט אחד לדייט, אחד לעבודה, אחד לחדר כושר, אחד לשופינג - והכול בסדרות.

ברמה העסקית, עברנו מקניית מוצר בודד של דיאודורנט יחיד ליצירת תלות ושימוש חוזר בקונספט החדש.

מהלך רציני לא מסתיים שם, אלא משלים את המסלול עד לצרכן: נקים לצורך כך פלטפורמה אינטרנטית, אשר בה הלקוחות ירכיבו בעצמן את הסדרות חדשות והריחות החדשים, ויוכלו לקבל את המוצר עד הבית. בהשקה, על מנת לייצר אקסקלוסיביות, הגישה לפלטפורמה תיעשה רק דרך הזמנה של חברה.

עכשיו יש כאן מעורבות צרכנים אמיתית עם סיפור חדש לגמרי, שמייצרת למותג ESP (Emotional Selling Proposition), קרי חיבור רגשי אמיתי עם המותג - משהו שכולם מתקשים לייצר, אבל הוא זה ששומר את הלקוחות עם החברה שלך בטווח הארוך.

בשורה התחתונה: מותג צריך למצוא מחדש את ה"למה" שלו. אנשים מתחברים למוצר שהם מאמינים במה שהוא מאמין, ולא במה שהוא מוכר.

■ הכותב הוא מנכ"ל SAGI Agency.

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?