נפתחה שנת הלימודים תשע"ו: 1.7 מיליון תלמידים יחזרו לכיתות

כ-157,477 תלמידים עולים לכיתה א' ב-4,805 מוסדות חינוך בישראל ■ עוד כ-680 אלף ילדים יחזרו לגנים ■ במערכת החינוך יהיו השנה 68,271 כיתות, ובהן ילמדו 166,208 עובדי הוראה - עלייה של מורה אחד בלבד מאשתקד

תלמידים / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

שנת הלימודים תשע"ו נפתחת היום (ג') ב-4,805 מוסדות חינוך בישראל, כש-1,689,939 תלמידים יצעדו הבוקר לבתי הספר ברחבי הארץ. מתוכם 157,477 עולים לכיתה א'. עוד כ-680 אלף ילדים יחזרו מהחופש הגדול ויבואו בשערי הגנים. במערכת החינוך יהיו השנה 68,271 כיתות ובהן ילמדו 166,208 עובדי הוראה - עלייה של מורה אחד בלבד מאשתקד.

בכמה בתי ספר ברחבי הארץ הודיעו ההורים כי לא יפתחו את שנת הלימודים בשל הצפיפות בכיתות, כמו בבית הספר יפה נוף בירושלים ובבתי הספר רבין ונוף ילדות בתל מונד, בשל מצבו הפיזי של בית הספר. תלמידי היישוב כוכב יאיר צור יגאל לא יגיעו היום לבית הספר, כמחאה על כך שאין בית ספר תיכון ביישוב. תלמידי בית הספר דביר בחולון יפגינו בבוקר מול העירייה ולאחר מכן ישבתו, בשל הצפיפות במוסד. עשרות בתי הספר הנוצריים ברחבי הארץ גם כן לא יפתחו את שנת הלימודים, כמחאה על הגבלת תשלומי ההורים שמשרד החינוך מאפשר להם לגבות.

ערב פתיחת שנת הלימודים הראשונה שלו כשר החינוך, נפתלי בנט הגיע לחדר המצב של משרד החינוך על מנת לקבל עדכון רוחבי בנוגע לשנת הלימודים. בנט התייחס לרפורמות שהוא מוביל במשרד, ובהן גם "רפורמת הסרדינים" שמטרתה הפחתת הצפיפות בכיתות. "בבתי ספר שבהם הפיצול היה מביא אותנו לכיתות של 16 ילדים, וזה לא הגיוני, נתנו הרבה כסף בשביל לפצל את הכיתות בחלק ניכר מהמקצועות המרכזיים", הסביר בנט את ההחלטה להותיר כיתות מסוימות של 40 ילדים במצב הזה גם השנה. "הגענו לממוצע של בערך 28 ילדים בכיתה, זה דבר מדהים. השנה, הילדים יקבלו יחס יותר אישי ויותר אנושי".

כמו כן, בנט התייחס גם להוצאות האישיות של מחנכות הכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים, שמממנות מכיסן לעתים את פינת הקפה בחדר המורים, שלטים בכיתה ואף את תמונות ראש הממשלה ונשיא המדינה. "אנחנו ניכנס לעובי הקורה", אמר. "כבר בגני הילדים טיפלתי בבעיה, וכל גננת מקבלת תקציב אוטונומי של עד 5,000 שקל - והיא מחליטה מה לעשות איתו. לגבי בתי הספר היסודיים, תודה שהארתם את עיניי, אנחנו נברר את העניין".

במסגרת רפורמת "לתת חמש" של בנט בלימודי המתמטיקה, שואף השר להביא למצב שבו 13 אלף תלמידים יסיימו חמש יחידות לימוד במתמטיקה. "ירדנו ל-8,500 מסיימי חמש יחידות, זה אסון", אמר. לדבריו, לא יוכל להשלים את הרפורמה אם לא תינתן ל קדנציה שלמה לעשות כן. "אני חייב שלוש וחצי - ארבע שנים כדי לסיים את המלאה. יש לנו הרבה עבודה מדהימה, ואני חייב לסיים אותה. זאת ממשלה של חינוך".

השר בנט עצמו ילווה בשעות הבוקר את בתו, שעולה לכיתה א' בבית ספר ברעננה, ולאחר מכן יסייר יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבתי ספר בעיר אשקלון. לאחר מכן, יבקר שר החינוך בבית הספר שבתוך בית החולים לילדים שניידר.

אתמול נפגש בנט עם יו"ר ארגון המורים רן ארז והשניים הגיעו להסכמות שסייעו בהסרת איום השביתה שתוכננה למחר בבתי הספר העל-יסודיים. "היה היום מורכב", אמר בנט. "כשמגלים אחריות, פותרים בעיות. שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה. לאחר שזימנתי את רן ארז ללשכתי, ניהלנו שיחה מעמיקה בארבע עיניים והשביתה נמנעה".

"השר בנט גילה עניין רב והבנה בבעיות ובצורך הדחוף בפתרונן והבטיח להירתם מידית למציאת פתרונות כבר בימים הקרובים", נמסר מארגון המורים. "איננו רואים בשביתה מטרה, אלא רק אמצעי ולפיכך על מנת לאפשר לשר לממש את כוונותיו להביא לידי פתרון הבעיות ולא תחת לחץ, החלטנו להסיר את איום השביתה ב-1 בספטמבר. שנת הלימודים בחינוך העל יסודי תפתח כסדרה ואנו מקווים שאכן השר יפתור את הבעיות בימים הקרובים". מוקדם יותר הודיע ארז בשם הארגון כי פתיחת הלימודים תושבת בשל "בעיות קריטיות ומהותיות הפוגעות בתלמידים ובמורים ושנותרו ללא מענה".