הקסדה של נובוקיור בדרך לגיוס ענק של 300 מיליון דולר

החברה שפיתחה קסדה לטיפול בסרטן המוח הגישה תשקיף לגיוס מאות מיליוני דולרים בנאסד"ק

למרות הירידות בשווקים, חברות ביומד ישראליות ממשיכות להתדפק על שערי וול סטריט. חברת נובוקיור, המפתחת וכבר משווקת מכשיר רפואי המטפל בסרטן המוח באמצעות שדות חשמליים, הגישה אתמול (ב') תשקיף להנפקה בנאסד"ק. החברה תפעל לגייס סכום עצום של לא פחות מ-300 מיליון דולר בנאסד"ק, לפי שווי מוערך של כמיליארד דולר אחרי הכסף. חתמי ההנפקה הם JP Morgan, דויטשה בנק -Evercore, וחתמי המשנה הם וולס פארגו, JMP ו-Wedbush PacGro. עד היום גייסה החברה 473 מיליון דולר ונכון לסוף יוני היו בקופתה 106 מיליון דולר.

המוצר של נובוקיור, שאושר לשיווק על ידי ה-FDA לאחר ניסוי קליני מקיף ב-2011, מיועד לטיפול בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה. מדובר בפיתוח חדשני של פרופ' יורם פלטי מן הטכניון, שכולל קסדה שמשדרת שדות חשמליים מאלקטרודות המוצמדות לקרקפת. שדות אלה מפריעים לחלוקת תאים, ולכן יכולים לעצור או להאט את התפתחות הגידול, וזאת באופן לא פולשני וללא כאבים (אם כי הטיפול מחייב את המטופלים לחבוש את הקסדה ברוב שעות היום). שוק ההון הישראלי כבר מכיר את קסדת הגירוי המוחי שפיתחה חברת בריינסווי, אולם מדובר במוצרים שונים לחלוטין ברמת המטרה ואופן הפעולה.

הטיפול של נובוקיור הוא אחד הטיפולים החדשים הבודדים שאושרו בשנים האחרונות לטיפול בסרטן מוח מסוג זה. בשלב זה מוגבל האישור לטיפול בסרטן מסוג גליובלסטומה שחזר לאחר טיפול בכימותרפיה. נובוקיור הגישה בקשה לאישור המכשיר גם לטיפול במקביל לכימותרפיה, וזאת בעקבות ניסוי מוצלח בהתוויה זו, שהופסק טרם סיומו הרשמי עקב השגת התוצאות מוקדם מן הצפוי. החברה מעריכה כי ישנם כ-27 אלף חולי גליובלסטומה בשווקים העיקריים שלה, ומהם היא טיפלה עד כה בכ-1,600 חולים.

ייתכן שהטכנולוגיה תתאים לטיפול גם בסוגי סרטן נוספים, והחברה עורכת בניסויי שלב II (יעילות ראשונית) בהתוויות של גרורות במוח של סרטנים ממקורות אחרים בגוף: סרטן ריאות מסוג NSCLC, סרטן הלבלב, סרטן השחלות ו-Mesothelioma - סרטן נדיר שנגרם בדרך כלל מחשיפה לאסבסט.

במחצית הראשונה של 2015 כבר רשמה החברה הכנסות של 11.8 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 15.5 מיליון דולר ב-2014 כולה ו-10.4 מיליון דולר ב-2013. הכנסות בסכומים כאלה מציבות את החברה בדיוק על סף הרף שהופך אותה למעניינת עבור המשקיעים בוול סטריט, המחפשים חברות מכשור רפואי עם הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים. הכנסות החברה מגיעות כיום בעיקר מארה"ב, גרמניה, שווייץ ויפן.

ההפסד של נובוקיור בשנת 2014 עמד על 81 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2015 הוא כבר הגיע ל-52.6 מיליון דולר. הגרעון הנצבר של החברה הסתכם ב-329 מיליון דולר נכון לסוף המחצית הראשונה של 2015. החברה מעריכה כי לאור ההשקעה הדרושה בניסויים הקליניים ובמערכת השיווק, היא תמשיך להפסיד בשנים הקרובות, ומכאן הצורך בגיוס הגדול.

כמו כל חברת מכשור רפואי גם נובוקיור תלויה בשיפוי ביטוחי אותו היא משריינת בהדרגה. בינתיים החברה סופגת חלק מן העלויות של חולים שאינם מבוטחים, או שהביטוח שלהם מכסה את המכשיר חלקית. כך, אף שמחיר המוצר לצרכן היום הוא 21 אלף דולר לחודש, הרי שההכנסות בפועל מחולה ממוצע עמדו על 14.7 אלף דולר בחודש, כשאת ההפרש סופגת החברה.

את נובוקיור מוביל היו"ר וויליאם דויל, שהוא גם משקיע מרכזי בחברה דרך קרן הון הסיכון שבשליטתו WFD Ventures. דויל מחזיק כ-29.9% ממניות החברה. המנכ"ל, אסף דנציגר, שמכהן בתפקיד מאז 2002, מחזיק כ-2.7% מהמניות והממציא פלטי מחזיק כ-2.4%.

בין משקיעי החברה נמצאות קרנות הון הסיכון של התאגידים ג'ונסון אנד ג'ונסון, מדטרוניק ופייזר, אולם הן אינן בעלות מניות גדולות בחברה. ב-13% מהחברה מחזיק המיליארדר השוויצרי הנסיורג ווייס (Hansjoerg Wyss) שהיה ממייסדי חברת המכשור הרפואי Synthes USA, ובעוד 11.3% מחזיקה קרן Volati של לנארט פרלהאגן (Lennart Perlhagen), בעבר בכיר בתחום האונקולוגיה במספר תאגידים מובילים, ומייסד חברת הפארמה השוודית הגדולה Meda. נובוקיור פועלת מארה"ב ומישראל. מרכז הפיתוח שלה נמצא בחיפה.