ניר ברקת תוקף בחריפות את ראשי הערים העשירות

ראש עיריית ירושלים תקף את "המכתב האומלל", כהגדרתו, של עשרות ראשי הרשויות בישראל לשר האוצר, נגד כוונת האוצר לתקצב באופן דיפרנציאלי את הרשויות המקומיות

ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור
ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, פנה היום (ה') במכתב חריף לראש הממשלה ולשר האוצר, בו הוא תקף את "המכתב האומלל", כהגדרתו, של עשרות ראשי הרשויות בישראל לשר האוצר שנחשף אתמול ב"גלובס", נגד כוונת האוצר לתקצב באופן דיפרנציאלי את הרשויות המקומיות.

על-פי המתוכנן באוצר, יקטן שיעור ההשתתפות של המדינה בתקצוב גידול האוכלוסייה הצפוי בשנים הקרובות בערים הגדולות, בעיקר בתחומי החינוך והרווחה. כידוע, מרבית הערים האלה חתומות על הסכמי-גג מול המדינה, במסגרתם התחייבה המדינה לממן חלק ניכר מעלויות התשתית והפיתוח במתחמי בנייה חדשים, בתמורה לקידום מהיר של תכניות הבינוי בוועדות המקומיות. במכתב ששלחו אתמול 29 ראשי רשויות מכל רחבי הארץ לשר האוצר משה כחלון - כולם ראשי רשויות "חזקות" שמהן התקצוב הדיפרנציאלי עתיד לגרוע תקציבים - הם כיוונו לבטן הרכה של המשרד ואיימו כי מימוש כוונתו עשוי לגרום להם לשקול מחדש את התחייבותם מול המדינה במסגרת הסכמי-הגג.

מכתבם של ראשי הרשויות עורר זעם בקרב ראשי רשויות עניות יותר שעתידות ליהנות מהתקצוב הדיפרנציאלי, ובהם גם ראש עיריית ירושלים: "דומה כי ראשי הרשויות העשירות החליטו להתנער מאחיהם בפריפריה ומהילדים שלא התמזל מזלם להיוולד במרכז הארץ ובמשך שנים סובלים מהיעדר תשתיות ותקצוב חסר ונחות", כתב ברקת.

הוא הוסיף כי "ראשי הרשויות העשירות איבדו, כנראה, את המצפן המוסרי ואת עיקרון הערבות ההדדית שלהם, ובמלחמתם ובתאוותם להמשיך ולהעשיר את קופתם הם אף מאיימים לקחת כבני ערובה את החברה הישראלית כולה, באיום לחנוק את המאמצים שעושה הממשלה ביצירת היצע דיור בר השגה הנחוץ לכולנו כאוויר לנשימה. זו העת לתקן עוול חברתי רב שנים ולעשות שינוי היסטורי בדרך בה מחולקים המשאבים הציבוריים".

כיום מקודמות בערים הגדולות, בשלבים שונים של תכנון, כ-400 אלף יחידות דיור, רבות מהן במסגרת הסכמי-הגג האמורים, מה שמעיד על עוצמת ה"שוט" שבידי ראשי הרשויות החזקות.

כרגע נראה כי אין בכוונת משרד האוצר לסגת מתכניתו. אמש נמסר מהמשרד בתגובה למכתב ראשי הרשויות, כי "שיטת התיקצוב הקיימת כיום לפיה כלל הרשויות מתוקצבות באופן שווה מבלי לקחת בחשבון שישנן רשויות חלשות יותר מביאה הלכה למעשה להעמקת פערי החינוך והרווחה ברשויות החלשות. משרד האוצר מתכנן לפתור זאת על-ידי תיעדוף הרשויות החלשות. מכתב זה תמוה בעינינו שכן צוות משותף עם יו"ר השלטון המקומי והממונה על בתקציבים באוצר מקדם מנגנון מתאים בהסכמה".