מנכ"לית חדשה לסינמטק תל-אביב: איסי וינטר

מתוך 200 המועמדים לתפקיד, במקומו של אלון גרבוז, מייסד המוסד ומנהלו ב-42 השנה האחרונות, איסי וינטר נטולת הרקע הקולנועי תשמש ככל הנראה כמנכ"לית הסינמטק

כ-200 איש, בהם דמויות מוכרות בענף הקולנוע הישראלי, הגישו את מועמדותם לפני פחות משנה לתפקיד מנכ"ל סינמטק תל-אביב, במקומו של אלון גרבוז, מייסד המוסד ומנהלו ב-42 השנה האחרונות, אשר יוצא לגמלאות בסוף חודש ספטמבר. לפני כחודש, עברו 70 מתמודדים מתוך אותם ה-200 לשלב השני, ולפני כשבועיים נותרו בפסגה ארבעה מועמדים סופיים: מפיק הקולנוע שוקי פרידמן ("כיפור", "אצבע אלוהים"), סיני אבט, המנהל האמנותי של פסטיבל דוקאביב, איסי וינטר, מנהלת מרכז עינב, ועודד הורוביץ, בעלי חברת ההפצה "אורלנדו".

אף שחלק מהמתמודדים במכרז ידעו כבר לפני שבועיים לספר (בשיחות סגורות עם הח"מ), כי וינטר היא ככל הנראה זו שנבחרה לתפקיד מנכ"לית מונופול הקולנוע העירוני, מעצם היותה היחידה שנותרה בשלב המיון האחרון אף שלא עברה את תנאי הסף למכרז (אחד מתנאי הסף היה רקע מקצועי בתחום הקולנוע), רק בימים האחרונים נודע כי וינטר אכן זכתה בתפקיד, ובשבוע הבא יתכנס דירקטוריון הסינמטק להצביע, כפי הנראה פה-אחד, על בחירתה.

אף שמאז שיפוצו בשנים האחרונות, סינמטק תל-אביב התחרה בבתי הקולנוע הפרטיים המסחריים, שמר זה על תפקידו המקורי והקרין סרטים ישראליים שלא זכו להפצה בבתי הקולנוע המסחריים, וכן סרטים זרים שאינם נחשבים כמושכים קהל רב (סרטי "ארט האוס"), שאלמלא הסינמטק, ספק אם הייתה לצופים אפשרות לצפות בהם.

כיום, לאחר סגירתם של בתי הקולנוע "גת" ו"אורלנדו", נותר לסינמטק מתחרה יחיד במרכז העיר - קולנוע "לב". לסינמטק חמישה אולמות הקרנה, בהם מוקרנים למעלה מ-1,500 סרטים בשנה. על-פי נתוני הסינמטק, יותר מ-60 אלף איש מבקרים בו מדי חודש.

עם כניסתה של וינטר לתפקיד, בראשית החודש הבא, עיקר עבודתה יתמקד בשמירה על האיזון בין הקולנוע המסחרי לקולנוע הלא מסחרי, ומבחינה זו - לא יהיה זה בלתי אפשרי לשמור על הקיים. אם תמצא דרך להוביל להוזלה משמעותית של מחירי הכרטיסים לסרטים ישראליים, וכמו כן ליצור מסגרות הקרנה עבור סרטים ישראלים קצרים, תמלא זו את ייעודה בצורה מיטבית. בנוסף, אם תשכיל להצעיר את קהל מנויי הסינמטק, או במילים אחרות: לחבב על בני-הנוער את הקולנוע הלא הוליוודי, תהיה זו בבחינת הצלחה של ממש.