אפל, גוגל וסמסונג נכנסות לארנק - אבל בישראל עדיין לא

האם בקרוב נחליף את כרטיס האשראי בסמארטפון? אפל השיקה את השירות שלה לפני כשנה, סמסונג תשיק שירות מקביל בארה"ב עד סוף החודש, וגוגל תצטרף אליה עד סוף השנה ■ בינתיים הישראלים תקועים עם כרטיס הפלסטיק בארנק

אם יש משהו שהצרכנים מחוברים אליו כמעט כמו לסלולרי, הרי זה כרטיס האשראי שלהם - והחיבור בין השניים הולך ומתקרב, במיוחד לאור הכרזתה של גוגל כי תצטרף אל אפל וסמסונג ותציע שירות תשלומים שיחליף את כרטיס הפלסטיק.

שלושתן אמנם עדיין בשלבים הראשונים בתחום התשלומים הסלולריים, אבל כשמדובר בענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - זה רק עניין של זמן עד שניפרד מכרטיסי הפלסטיק והמונח "לגהץ את הכרטיס" יעבור מן העולם.

אפל, גוגל וסמסונג סימנו את תחום התשלום הסלולרי, והן משקיעות בו תשומות רבות כדי להיות אלה שיובילו את השוק, ויש לכך כמה סיבות עיקריות. ראשית, הן כמובן רוצות להרוויח מעמלות סליקת האשראי. סיבה נוספת היא ההשפעה על הצרכנים והיכולת ליצור אצלם תלות מירבית במכשירים, במערכות ההפעלה ובשירותים שכל אחת מספקת. אף אחת מהחברות לא רוצה שהלקוח ינטוש אותה לטובת המתחרות, וככל שהיא מייצרת זיקה גדולה יותר בין המכשירים והשירותים שלה - הצרכן תלוי בה יותר, ויש לו יותר חסמי נטישה.

אפל שומרת על המשתמש הכי טוב מכל המתחרים. משתמשי אפל שעובדים עם האייפון, האייפד, המקבוק, האפל וואץ', מערכות המדיה לרכב CarPlay ואפילו אפל טי.וי, כנראה לא יעזבו את מוצרי אפל בזכות הסינרגיה המוצלחת ביניהם. החיבור עם אפל Pay והיכולת לשלם עם האייפון או השעון מוסיפים רובד נוסף לחוויה. מהסיבה הזו סמסונג פיתחה שירות תשלומים משלה, שלא מסתמך על זה של גוגל. סמסונג כבר היום מציעה סינרגיה בין הסמארטפונים, הטאבלטים, השעונים החכמים, הטלוויזיות החכמות וחנות האפליקציות הפרטית שלה. בארה"ב היא גם מציעה שירות מוזיקה בשם Milk הפעיל רק במכשירי סמסונג . שירות תשלום יעזור לה לשמור על הלקוחות שלה.

גוגל לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור. לחברה יש כבר מערכת הפעלה לסמארטפונים, טאבלטים, שעונים, מערכות מדיה לרכב וטלוויזיות, ושירות תשלומים הוא פשוט חובה.

מה עם ישראל?

בשלב זה, שירותי התשלומים רלבנטיים בעיקר לתושבי ארה"ב, אבל יש להניח שכאשר הם יהיו זמנים, הישראלים אוהבי החידושים לא יהססו לאמצם.

לדברי דן סופר, מנכ"ל וריפון ישראל, בישראל יש פריסה של קרוב ל-10 אלף קופות התומכות בתשלום בטכנולוגיית NFC: "הפריסה התחילה לפני שלוש שנים ויש קופות ברשתות כמו סטימצקי, צומת ספרים, מקדונלדס, קרייזי ליין ואיקאה. תייר אמריקאי שמסתובב בארץ עם אייפון, יכול לשלם בנקודות המכירה בישראל עם אפל Pay, מכיוון שהשירות מחובר לכרטיס אשראי של מדינה בה יש הסכם לאפל עם חברות האשראי. בישראל הדבר לא קיים".

- מה צריך לקרות כדי שהישראלים ישלמו עם שירות אפל, ובעתיד סמסונג וגוגל?

"אפל צריכה לעשות הסכמים עם חברות אשראי מקומיות בשביל להכניס את הכרטיסים המקומיים לשירות שלהם. ישראל כנראה לא נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפיות של אפל".

ואכן, הבעיה הגדולה היא שחברות הענק מחו"ל לא שמות דגש על השוק הישראלי לעומת מדינות גדולות יותר בעולם, אבל לפי גורמים בתעשייה, השירות של אפל בסופו יגיע גם לישראל, כי מתקיימים מאמצים להביאו לכאן. חברות האשראי, שמשיקות כל הזמן אפליקציות חדישות, כמו אפליקציית הארנק הדיגיטלי של לאומי קארד המאפשר להעביר כסף לחברים, מאוד מעוניינות להפעיל את אפל Pay בארץ ובהמשך את השירותים המתחרים. מלאומי קארד נמסר ל"גלובס" כי החברה מעוניינת בטכנולוגיות חדשניות לתשלום, מיד כשתהיה לכך מוכנות טכנולוגית וישימות.

מהפכה בכף-היד

השעונים החכמים הם קטליזטור חשוב במהפכת התשלומים הסלולרית. הסמארטפון אמנם צמוד כל היום למשתמש, אבל השעון החכם נמצא על פרק כף-היד, וקל יותר לשלם איתו בקופה. אפל מאפשרת את ביצוע התשלום עם האפל Watch, וכך גם יתאפשר עם השעון החכם החדש אשר סמסונג רק הכריזה עליו - Gear S2. מובן שהדבר יהיה אפשרי גם עם שעוני אנדרואיד.

בישראל השעונים החכמים של אפל וגוגל לא נמכרים כרגע באופן רשמי. אפל צפויה על-פי הערכות להביא את האפל Watch לארץ בתחילת 2016 וגוגל מונעת השקה מסודרת של שעוני אנדרואיד, עד שתהיה לה יכולת הפעלה הקולית בעברית. מי שמעוניין בשעון אנדרואיד, כמו זה של אפל, לא יתקשה למצוא מקומות שמוכרים אותו בישראל. שעוני אנדרואיד מבית LG נמכרים בארץ דרך היבואן הרשמי LG, רק בלי הגושפנקה של גוגל.

מה מציעה כל אחת מהחברות?

אפל: יתרון הראשוניות

הסיבה ששוק הסלולר בשל דווקא עכשיו לתשלומים באמצעות הסמארטפון, נעוצה בחברה אחת בלבד: אפל, שהשיקה את שירות אפל Pay באוקטובר 2014. השירות של אפל, כמו של המתחרים, פשוט מאוד לשימוש. התשלום עובד באמצעות נגיעת הסמארטפון בעמדת תשלום הממוקמת בקופה.

מנגנון ה-Pay משתמש בשבב ה-NFC הקיים בדגמי האייפון 6 ובמנגנון האבטחה הביומטרי - סריקת האצבע על-גבי הסמארטפון. כדי להפעיל את שירות התשלומים, אפשר להשתמש בכרטיס אשראי המוזן לרכישת אפליקציות ב-iTunes. אם האייפון נגנב, ניתן לבטל את אופציית התשלום דרך שירות Find My iPhone. באפל מבטיחים שהם לא שומרים מידע על הרכישות או על החנויות. השירות פעיל בארה"ב עם חברות האשראי ויזה, מאסטר קארד ואמריקן אקספרס.

בחודש מארס האחרון עדכן מנכ"ל אפל טים קוק שבעת ההשקה באוקטובר היו בארה"ב 220 אלף נקודות מכירה תומכות Pay. מאז השירות חצה את ה-700 אלף נקודות מכירה, ביניהן דיסני וורלד, מכונות שתייה אוטומטיות של קוקה קולה, כלבו מייסיס, בית המרקחת דואאן ריד, מקדונלדס, סאבווי, רשת חנויות אפל, דיסני ואפליקציית המוניות אובר.

סמסונג: תשלום בכל מקום

מי שצפויה להמשיך את המהפכה של אפל היא סמסונג, אשר רכשה בחודש פברואר האחרון את חברת התשלומים LoopPay, המציעה טכנולוגיה בשם MST. טכנולוגיה זו מאפשרת תשלום עם הסמארטפון גם בקופות שלא תומכות בתקן התשלום הדורש שבב NFC.

הטכנולוגיה בסמסונג מאפשרת תשלום באמצעות קופות התומכות בכרטיס אשראי מגנטי רגיל. מדובר בפתרון שלא דורש מבתי העסק להחליף את הקופות או לשדרג אותן. כל קופה הופכת לכזו המאפשרת תשלום עם הסמארטפון. איך זה עובד? הטכנולוגיה משדרת לקופה באלחוט את אותו אות מגנטי שכרטיס האשראי מעביר לקופה.

סמסונג תציע את שירות התשלומים - סמסונג Pay עם דגמי גלקסי S6 וגם עם הפאבלט האחרון שלה Note 5. סמסונג כבר חברה לחברות האשראי ויזה, אמריקן אקספרס ומאסטרקארד עבור השקת השירות, אשר התחיל לעבוד בחודש אוגוסט בדרום קוריאה ובסוף חודש זה גם בארה"ב. מיד לאחר מכן הוא צפוי להגיע לסין, ספרד ואנגליה.

השירות של סמסונג מאפשר לשלם עם הסמארטפון כמעט לכל בית עסק. מעבר לזה, הוא מאפשר להטעין אליו כרטיסי אשראי ממותגים, כרטיסי מועדוני לקוחות וכרטיסי הטענה לרשתות קמעונאות. מדובר סוף סוף בשירות העוזר להיפטר מרוב הכרטיסים הנוכחיים.

גוגל: תשלום אנדרואידי

גוגל הציגה כבר לפני מספר חודשים את אנדרואיד Pay, שירות שיפעל על סמארטפונים רבים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל. כל שדרוש להפעלת השירות הוא שבב NFC הקיים כבר מספר שנים בסמארטפונים רבים. גם גוגל ציינה שהשירות מאובטח, מכיוון שמספר כרטיס האשראי לא עובר לחנות, אלא מספר מזהה מיוחד שגוגל מקצה לכך. בניגוד לכרטיס אשראי פיזי שעלול להיגנב ומצריך ביטול, במקרה של גניבת הסמארטפון, ניתן למחוק את הטלפון מרחוק.

עבור אנדרואיד Pay חתמה גוגל הסכמים עם ויזה, מאסטר קארד ואמריקן אקספרס. השירות יתחיל לעבוד במהלך השנה (גוגל לא ציינה תאריך) באלפי חנויות בארה"ב כמו מקדונלדס, סאבוויי, אמריקן איגל, מייסיס, בלומינגדיילס ובסט ביי. השירות יתמוך בטביעת אצבע לביצוע התשלום בחנויות הפיזיות, בחנות האפליקציות Play וגם בכרטיסי מועדון בחלק מהרשתות. גוגל תאפשר לשלם עם אנדרואיד Pay גם בחנויות וירטואליות, כך שהמשתמש לא יצטרך להזין את כרטיס האשראי שלו, כשהוא מזמין פיצה, למשל.