רו"ח יזהר קנה: "היה לי קשה עם הדה-לגיטימציה שנעשתה לי"

חרף עמדת נחיתות מול רו"ח מנירב - קנה היכה את התחזיות וגרף את כל הקופה במרוץ לנשיאות לשכת רו"ח ■ אף שהוא מצר על "הזובור" מצד יריביו, הוא מצהיר על כוונתו להותיר את חילוקי הדעות מאחור לטובת ענייני הלשכה

יזהר קנה / צילום: איל יצהר
יזהר קנה / צילום: איל יצהר

"הקלפיות בכל הארץ נסגרו בשעה תשע בערב, והוסעו לאשקלון לספירה. גם אני נסעתי לשם. הייתי ער כל הלילה, והמתנתי להודעה הרשמית של ועדת הבחירות. בשעה 5.15 בבוקר נקראתי על-ידי ועדת הבחירות להתבשר על התוצאות. מאותו רגע וכל הדרך חזרה לתל-אביב ועד אתמול (א') בלילה הטלפון לא הפסיק לצלצל, קיבלתי ברכות מחברי לשכה מתמודדים, חברים ואחרים".

כך מתאר רו"ח יזהר קנה את הלילה שבין חמישי לשישי (4.9.15), שבו התבשר לפנות בוקר על זכייתו במרוץ לנשיאות לשכת רואי החשבון.

את הבוקר שלמחרת הבחירות, יום שישי, בילה קנה בחיק המשפחה, עם אשתו וילדיו. לאחר שהילדים "התפזרו" לבתי-הספר, הוא נפגש עם "פרלמנט" הבוקר הקבוע שלו - חבריו הקרובים. "ואז פניתי למלאכה החשובה ביותר של כיבוד זכר הוריי. ביחד עם אחי, ברק, עלינו לבית-העלמין להתייחד עם הוריי, שלא זכו להיות עימי ברגע זה".

בהמשך, כבר בבוקר שלאחר הלילה הלבן של הבחירות, קנה שילב גם עבודה. "מאוחר יותר שוחחתי עם הנשיא היוצא (רו"ח דודי גולדברג, א' ל"ו) בעניינים שדרשו החלטות של נשיא יוצא ונשיא נכנס, וקבענו את עקרונות סדרי העבודה להעברה מסודרת של התפקיד".

רו"ח יזהר קנה (52) נולד ומתגורר ברמת-גן. נשוי לגיל, עורכת דין במקצועה, ואב לשלושה. קנה הוא בנו של רו"ח מוריס קנה ז"ל, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון וממייסדי פירמת רואי החשבון פאהן-קנה, שאותה מנהל קנה-הבן כיום, ביחד עם שותפו רו"ח מיקי בלומנטל.

בשנים האחרונות שימש קנה כסגן נשיא הלשכה וגזבר כבוד, יו"ר הוועדה לתקני ביקורת ולנוהלי ביקורת, יו"ר הוועדה לקביעת נוסח חוות-דעת ואישורי רואי חשבון, חבר ויו"ר ועדות שונות בלשכה לטיפול בענייני חקיקה ונוהלי ביקורת בכנסת.

ביום חמישי האחרון ניצח קנה את הקולגה שהתמודד מולו בבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון - רו"ח עופר מנירב. הרשימה בראשותו של קנה זכתה גם ברוב בבחירות לכלל מוסדות הלשכה שעמדו לבחירה - כל חברי רשימתו נבחרו לוועד המרכזי וזכו ברוב בכל ועדי המרחבים.

שיעור ההצבעה בבחירות היה כ-25%, שהם כ-3,300 קולות מתוך כ-13,800 רואי חשבון החברים בלשכה - אחוזי הצבעה נמוכים אמנם, אך מהווים שיפור קל לעומת אחוזי ההצבעה בבחירות ללשכה בשנים קודמות. בבחירות ב-2012 היה מועמד אחד לנשיאות הלשכה, רו"ח דודי גולדברג, ולכן לא התקיימו בחירות. בבחירות שהתקיימו בשנת 2009 השתתפו כ-3,000 איש.

רו"ח קנה זכה בכ-53% מהקולות שבחרו בו לנשיאות, מול רו"ח מנירב שקיבל כ-47% מהקולות.

בין המועמדים שנבחרו בנבחרת של רו"ח יזהר קנה לוועד המרכזי נמצאים רו"ח איריס שטרק, רו"ח אלינה פרנקל-רונן, רו"ח מנחם רהב, רו"ח אורנה צח-גלרט, רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה, פרופ'-רו"ח יורם עדן, רו"ח אורי מורד, ד"ר-רו"ח הדס גלנדר, רו"ח-עו"ד ליאת נויבירט, רו"ח אלי גולדשטיין, רו"ח ליאור אגאי ועוד.

"אני מלא גאווה על ההישגים המרשימים שלנו בבחירות כקבוצה", אומר קנה ל"גלובס" נוכח התוצאות. "העובדה שזכינו ל-15 מקומות מתוך 19 מקומות שהועמדו לבחירה בוועד המרכזי, וכן לרוב ברור של נציגים מרשימתי בוועדי המרחבים, היא חשובה לי מאוד, שכן משמעותה שנוכל לגשת למלאכה עצמה בקבוצה שהיא תמימת-דעים לגבי המטרות ולגבי הדרך להשיגן, ואשר זכתה להבעת אמון ברורה של ציבור הבוחרים".

- זה היה מרוץ אינטנסיבי, שכלל לעיתים גם מאבקים אישיים בין המחנות. מה המחיר שהוא גבה ממך?

קנה: "בהחלט יש מחיר אישי של המרוץ לתפקיד. אני הרבה שנים פעיל בעשייה למען הלשכה בתפקידים בכירים, ויש לא מעט פוליטיקה ארגונית. אבל המרוץ לנשיאות היה כרוך, לצערי, בצורך להתמודד עם אתגרים מורכבים, לא להיגרר לנושאים שאינם בליבת העשייה. מדובר בקבלת החלטות קריטיות מבחינת המרוץ בפרקי זמן קצרים, וכל זאת במקביל לשמירה על ערכים של יושר, הגינות וכבוד לזולת.

"זה דורש ראייה ברורה של מיקומו של כוכב הצפון ואמונה בדרך ובשליחות של התפקיד ומלחמה על דרך וסגנון ניהולי. ברמה האישית היה לי מאוד-מאוד קשה עם הדה-לגיטימציה שנעשתה לי כאדם, ליכולותיי ולמניעיי, כמו גם לפועלי לאורך השנים בלשכה. נער הייתי וגם בגרתי, אך לא האמנתי ש'אזכה' לדברים שנאמרו עליי. אבל ברגעים הקשים - והיו כאלה - לקחתי אוויר, הסתכלתי על כוכב הצפון והמשכתי, תוך שאני נזכר בתורת החיים שאותה למדתי מאבי ז"ל, שהיה המורה שלי לחיים אלה".

- צפית את הניצחון?

קנה: "ההחלטה ללכת למהלך כזה הייתה משולבת מבחינתי בנחישות לניצחון ובתחושת אחריות מאוד כבדה לכל חבריי לרשימה. עבדנו מאוד קשה עבור הניצחון, והאמנו ביכולות שלנו. כל מועמד והרזומה העשיר שלו, וכולנו יחד מציעים ערך מוסף אמיתי עבור הקהילה שלנו. ידענו שנוכל לנצח אם כל החברים שהביעו בנו תמיכה, יגיעו ויתנו את קולם, אבל בהחלט היינו במתח מבחינת הגעת המצביעים והעמידה ביעדים.

"ככלל, התחלנו מנקודת נחיתות מסוימת מבחינת המוכרות והמוחצנות. ככל שהתקדם הקמפיין, ראינו שאנו מטים את הכף לטובתנו. אני חייב לציין שבתחזיות הכי אופטימיות - אף לא אחד העז לנבא שנצליח למעשה ב-100% מהתפקידים הבכירים בלשכה שעמדו לבחירה, כמו גם לרוב בכל המרחבים".

כעת, כשהמרוץ הסתיים, העבודה מתחילה, ורו"ח קנה מבקש להעביר מסר חשוב לחברי לשכת רואי החשבון, לרואי החשבון שטרם הצטרפו אליה וגם למי שהתמודד מולו בבחירות - רו"ח מנירב.

"הבחירות הסתיימו, וכעת העבודה שלנו מתחילה", הוא אומר. "את חילוקי הדעות של הבחירות אנו משאירים מאחור כחלק מהליך דמוקרטי, שעל אף חילוקי הדעות, צריך לראות בו את החלק הטוב. בעיקר דינמיקה בריאה לכל ארגון, בעצם הבחירה, ההתחדשות וכניסתה של הנהלה חדשה.

"אני אעשה הכול על מנת להמשיך ולבסס את הלשכה כבית מקצועי לכולם, ולאפשר דיון פורה מתוך הערכה מקצועית ומתוך מטרה להניע תהליכים ולהגיע לתוצאות. הלשכה מייצגת במהותה את קהילת רואי החשבון בישראל, גם את מי שאינם חברי הלשכה. מובן שנפעל לצרף כמה שיותר רואי חשבון, זהו אחד היעדים המרכזיים מבחינתי".

כנשיא החדש, קנה לא מתכנן לעקור את הרצפות בלשכה ולהקים את הבניין מחדש. אין לו כוונות לטלטל את המערכת הקיימת. "היסודות של הלשכה הם טובים מאוד, והם תולדה של ארגון שעוצב לאורך שנים על-ידי דורות של נפילים, אשר את חלקם הייתה לי הזכות להכיר אישית. כמו כן, ב-3 השנים האחרונות היה לנו נשיא - רו"ח דודי גולדברג, שפעל רבות ובהצלחה במגוון תחומים, ושזכה להערכה רבה מכולנו".

עם זאת, קנה מציין כי "האתגרים הם רבים. יש לנו משימות רבות בתחומים שונים המשפיעים על דמותו של המקצוע לשנים הבאות, ועלינו לפעול בהם בתחום החקיקה, בתחום ההכרה במעמד רואי החשבון ובעוד שורה של יעדים, הן מול הרגולטורים והן מול הציבור הישראלי.

"זאת בד-בבד ולא פחות בחשיבותו בתחום שיפור נושאים החשובים ביותר לחברי הלשכה, כגון השתלמויות, סיוע לרואי חשבון בתחילת דרכם, הרחבת מספר חברי הלשכה ומתן מענה לבעיות ספציפיות של הקהלים השונים - מגזרים וגילאים".