הלמ"ס: שיא של 18 שנים במספר הדירות בבנייה פעילה

97,333 דירות היו בבנייה פעילה בישראל ברבעון השני, כשמתוכן חלק כבר נמכרו "על הנייר" ■ ירידה של כ-9% בהתחלות הבנייה ברבעון השני לעומת הרבעון הקודם ל-11,939 דירות

דירות / צילום: תמר מצפי
דירות / צילום: תמר מצפי

97,333 דירות היו בבנייה פעילה בישראל ברבעון השני של 2015, כך עולה נתוני התחלות וגמר הבנייה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום (ד'). על פי נתוני הלמ"ס, מדובר במספר שיא של של 18 שנה כאשר בפעם האחרונה שעמדה הבנייה הפעילה על רמה שכזו הייתה בספטמבר 1997.

עם זאת, חשוב לציין שבעוד שמדובר אכן בנתון שיא בהשוואה לשנים קודמות, מספר הדירות שנמצאות בבנייה פעילה אינו מהווה את מספר הדירות שקיימות למכירה לציבור, וזאת מהסיבה הפשוטה שדירות רבות נמכרות בישראל "על הנייר", כך שמתוך המספר האמור רק חלק ממנו מהווה היצע זמין לרכישה.

עוד על פי הנתונים, בכל הקשור להתחלות הבנייה חלה ירידה קלה בהשוואה לרבעון הקודם אך במקביל נרשמה עליה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

כך, ברבעון הנסקר, רבעון שני של 2015, החלו להיבנות 11,939 דירות ברחבי ישראל וזאת לעומת 13,161 דירות ברבעון הקודם. מדובר בירידה של כ-9%. במקביל, לעומת הרבעון המקביל, אז החלו להיבנות 10,571 דירות ברחבי הארץ, מהווים נתוני הרבעון השני של השנה הנוכחית עלייה בשיעור של כ-13%.

על פי החלוקה למחוזות, במחוז הצפון נרשם המספר הגבוה ביותר של דירות שבנייתן החלה ברבעון השני של השנה שעומד על 2574 דירות חדשות. במקום השני ניתן למצוא את מחוז המרכז בו החלו להיבנות 2,380 דירות חדשות ובמקום השלישי מחוז הדרום עם התחלות בנייה של 2,027 דירות חדשות.

נציין שבהשוואה לרבעון הקודם, חלה ירידה בהיקף התחלות הבנייה במחוזות הצפון, המרכז, תל אביב ויהודה ושומרון. את הירידה המשמעותית ביותר ניתן לראות במחוז המרכז שם צנח מספר התחלות הבנייה ב-1,274 יחידות דיור, שיעור של כ-35%.

במקביל להתחלות הבנייה ה"רגילות", מפרסם הלמ"ס גם את התחלות הבנייה במסגרת תוספת בנייה לבניינים קיימים, כלומר התחלות בנייה במסגרת תמ"א 38. על פי הנתונים, קצב התחלות הבנייה בתחום זה ממשיך להיות גבוה כאשר ברבעון השני של 2015 נרשמה התחלת בנייתן של 592 יחידות דיור חדשות.

אומנם מדובר בירידה בהשוואה לרבעון הקודם אז החלו להיבנות בתחום זה 689 יחידות דיור חדשות (ירידה בשיעור של כ-14%) אך בהשוואה לרבעון המקביל מדובר בזינוק משמעותי של כ-52% כאשר ברבעון השני של 2014 עמד נתון זה על 389 יחידות דיור בלבד.

"במחצית הראשונה של 2015 יש זינוק של 48% בהתחלות בנייה במסגרת תמ"א 38 ברחבי הארץ. אנחנו רואים עלייה גדולה מאוד בהתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית וזה מעודד", כך עדית גבע, מנכ"לית משותפת בחברת שלום את נתן הפעילה גם בתחום תמ"א 38.

לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי: "קצב הבנייה של 25 אלף דירות בחצי שנה הוא קצב טוב ואני מקווה שרשות מקרקעי ישראל תמשיך לשחרר עוד מכרזים בעיקר ביישובי הפריפרייה. עם זאת, צריך לזכור כי אף אחד לא גר בהתחלות בנייה. במידה ואנחנו נראה מסירה של 45 אלף דירות בשנה ניתן יהיה לראות את האור בקצה המנהרה הארוכה בתוכה אנו נמצאים". מסילתי גם מצנן את ההתלהבות מהשיא במספר הדירות שנמצאות בבנייה פעילה ואומר: "הביקושים לדירות הרבה יותר גבוהים וצריך לזכור כי חלק ניכר מהדירות האלה כבר נמכרו עוד לפני שהטרקטור הראשון עלה לשטח".