לא רק חובה מוסרית: למה גרמניה קולטת פליטים?

אוכלוסיית אירופה מזדקנת, ומבקשי המקלט הם ברובם צעירים בגיל העבודה ■ שרת האוצר השוודית: "חשוב שנבין שיש כאן משפחות בגיל העבודה שמגיעות ליבשת מזדקנת. כמובן שזה יקשה על הכלכלה בטווח הזמן הקצר, אך בטווח הארוך זה עשוי להאיץ את הצמיחה ואת קצב יצירת המשרות באירופה"

פליטים מסוריה / צילום: רויטרס
פליטים מסוריה / צילום: רויטרס

השבועות האחרונים הביאו איתם גלי הגירה מסיביים של מבקשי מקלט ליבשת אירופה, ובעוד מספר מדינות רואות בכך איום, מדינות אחרות רואות בכך הזדמנות.

כך, בעוד ראש ממשלת הנוגריה, למשל, ציין כי מדובר באיום על אופיה הנוצרי של אירופה, גרמניה קולטת רבבות מבקשי מקלט מסוריה ועיראק. מחד, נראה כי מדובר בלימוד של לקחי אסונות המאה ה-20 והשואה במיוחד, אולם ישנו גורם נוסף שמעודד את מדינות מערב אירופה לקלוט את מבקשי המקלט.

כפי שמציין אתר CNBC, המועצה האירופית טוענת כי "ההזדקנות היא אחד האתגרים החברתיים והכלכליים הגדולים ביותר של המאה ה-21 עבור חברות אירופה. הדבר ישפיע על כל מדינות האיחוד האירופי". בדוח ההזדקנות האחרון שלה, מעריכה המועצה כי אוכלוסיית גרמניה תצטמק מ-80.3 מיליון בני אדם ב-2013 ל-70.8 מיליון ב-2060, וכי עד 2025 יעמוד שיעור בני ה-65 ומעלה באיחוד על 20% לפחות.

כך, מבקשי המקלט והמהגרים השונים, הצעירים ברובם, עשויים לסייע לכלכלת אירופה. ואכן, סגן קנצלרית גרמניה אמר השבוע כי גרמניה יכולה לקלוט חצי מיליון מהגרים בשנה למשך השנים הקרובות.

שרת האוצר השוודית, מגדלנה אנדרסן, אמרה אתמול (ו') ל-CNBC בשולי פגישת שרי האוצר של אירופה בלוקסמבורג, כי "חשוב שנבין שיש כאן משפחות בגיל העבודה שמגיעות ליבשת מזדקנת. כמובן שזה יקשה על הכלכלה בטווח הזמן הקצר, אך בטווח הארוך זה עשוי להאיץ את הצמיחה ואת קצב יצירת המשרות באירופה".

גם שר האוצר הליטאי, רימטאס סצ'יוס, אמר אתמול כי הוא "חושב שזה האינטרס שלנו להוציא את המיטב מהמצב עבורנו ועבור האנשים שבאים לאירופה, עד כמה שקשה להשתמש בביטוי הזה. אנחנו יכולים לנצל את המצב עבור הגדלת התפוקה הכלכלית שלנו".