שלושה אנג'לים בולטים בהיי-טק מספרים על המתכון להצלחה

סטארט-אפים רבים מגייסים את ההון הראשוני שלהם מאנג'לים - משקיעים שמסכנים את כספם הפרטי ומלווים חברות בתחילת הדרך ■ שלושה מהם מסבירים כעת מדוע הם משקיעים בחברות ומגלים איך יזמים צריכים לפנות אליהם

אורי לוין / צילום:איל יצהר
אורי לוין / צילום:איל יצהר

אורי לוין: "טרם סיימתי את המהפכות שאני רוצה לעשות"

- מה הביא אותך להיות אנג'ל?

"אני קודם כל יזם, עם תשוקה לשינוי ולעולם טוב יותר, אבל גם מנטור או מנחה שרוצה ויכול לעזור לאחרים. אני חושב שטרם סיימתי את המהפכות שאני רוצה לעשות. אני מרגיש יותר משמעותי כשאני עוזר או גורם למהפכות לקרות".

מה זה אומר להיות משקיע בשלב מוקדם לעומת משקיע בשלבים מאוחרים?

"אני לא בטוח שאני יודע מה זה אומר להיות משקיע בשלבים מאוחרים. בשלב מוקדם, אתה מגיע למצב שמהר מאוד תדע אם התיזה נכונה, אם הבעיה קיימת, אם הצוות מסוגל ואם שווה לפתור את הבעיה. אם אחד מהם לא מתקיים, אז מהר מאוד תפסיד את כל ההשקעה בחברה".

- מה אתה מביא לשולחן לעומת אחרים?

"אני לא יודע להשוות את עצמי לאחרים. אני יודע מה אני מביא, וזה לא אומר שאחרים לא מביאים זאת, בטוח שבחלק מהמקרים הם מביאים יותר. התרומה שלי היא תשוקה, נקודת מבט של יזם, העצמה של המנכ*ל, מיקוד ועזרה בהבנת תהליכים ובביצועם".

- איך ומתי יזמים צריכים לפנות אליך?

"הדרך הנכונה לפנות הינה פשוט במייל קצר, אולי עם עמוד אחד, שיתאר את הבעיה שהם פותרים, מי סובל מהבעיה, כמה היא גדולה, ואיך הם פותרים אותה.

"מבחינת התזמון, אם יש ליזמים רעיון בתחום של צרכנים שיכול לייצר ערך רב למשתמשים רבים, אם הם התבשלו מספיק עם הרעיון כדי לצאת לדרך ולוותר על הרבה דברים אחרים, אם הם לא לבד, ואם הם רוצים נקודות מבט שונות ומוכנים לכך, אז כנראה זה הזמן הטוב לפנות.

"אני רוצה לדעת למה העולם יהיה יותר טוב אם הם יצליחו ולכמה אנשים הוא יהיה יותר טוב. אני מחפש מישהו/משהו שיעשה הרבה טוב להרבה אנשים. למשל, יחסוך להם זמן (בפקקים? בתורים? בתהליכים?), יחסוך להם כסף (בדמי ניהול כמו FeeX או במחירי כרטיסי טיסה כמו FairFly, שבהן השקעתי), יעצים אותם באמצעות הקניית ידע שאינו זמין להם כיום (לדוגמא, Engie), ינצל משאבים לא מנוצלים כמו הזמנות מבוטלות של חדרי מלון (למשל, Roomer), או זיכויים של חנויות שנזרקים לפח (ZeeK) או שינגיש להם שירותים שלא היו נגישים אחרת כמו moovit. במידה רבה אני מחפש disruption, הפרעה למודל השוק הקיים, שאם היא תצליח אז השוק ישתנה".

- מהו המתכון לסטארט-אפ מוצלח?

"בעיה ששווה לפתור, צוות טוב שבונה DNA שיבנה חברה שטוב לעבוד בה, מיקוד וגיוסים נכונים - של אנשים ושל כסף. אם רוצים לחשוב על בעיה ששווה לפתור, דמיינו מערכת צירים שממד אחד הוא כמות האנשים שהבעיה רלבנטית עבורם ובממד השני נמצא הערך שזה יוצר עבורם או תדירות השימוש. אם אתה לא בצד ימין למעלה, תסביר לעצמך למה אתה לא שם ואם שווה לפתור את הבעיה.

"אם אתה חושב שאתה הולך לשנות את השוק, אז תענה לשאלה מי ייעלם מהשוק אם הוא לא ישתנה בזמן ואם אתה כיזם תצליח. אם אין לך תשובה, אתה לא הולך לשנות את השוק, אם התשובה היא שמות קטנים, אתה פותר בעיה קטנה".

- לאן התעשייה בארץ הולכת?

"חברות כמו Waze, Wix, Mobileye ועוד כמה חברות מדהימות מהשנים האחרונות משנות את מודל החיקוי. הן מראות שאפשר להצליח בגדול גם בתחומים הצרכניים וגם בעסקים קטנים ולהיות מובילי דרך עולמיים. אנחנו נראה יותר ויותר כאלה, ולא רק חברות של מיליארד דולר אלא גם של עשרה מיליארד דולר, ואני בהחלט מתכוון שכמה מהם יהיו יוזמות שלי ו/או השקעות שלי".

הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת