גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה וחצי אחרי הסדר החוב: הכאוס שוב משתולל באלביט הדמיה

שתי הקרנות השולטות בחברה חלוקות על דרך ניהול הקבוצה, ומי שכבר שילמו את המחיר הם יו"ר ומנכ"ל החברה הבת פלאזה סנטרס, שהתפטרו מתפקידם ■ יחסי הכוחות יתבהרו באוקטובר, באסיפת בעלי המניות של אלביט הדמיה

שנה וחצי לאחר הסדר החוב הענקי שנחתם בקבוצת אלביט הדמיה ופחות משנה לאחר השלמת הסדר החוב בחברה הבת פלאזה סנטרס, הולך ומתפתח מאבק שליטה בקבוצה בין שני המחזיקים הגדולים במניות אלביט - קרנות הגידור האמריקאיות יורק ודייוידסון קמפנר (DK), שלהן גם החזקה בחברה הבת.

הרקע למאבק הוא חילוקי דעות על דרך ניהולה של הקבוצה, אותה הוביל עד כה לבדו רון הדסי, נציגה של קרן יורק, וזאת בצל קריסה במחיר ניירות הערך של אלביט ופלאזה. לחילוקי הדעות הללו תורמים כנראה גם ניגודי אינטרסים מובנים, הנובעים מהעובדה שבעוד יורק היא כנראה המחזיקה הגדולה ביותר באג"ח של פלאזה סנטרס, בה מרוכזת עיקר פעילות הקבוצה, הרי ש-DK היא בעלת המניות השניה בגודלה בחברה הבת, ומי שתידרש לכאורה לתמוך בה בשעת הצורך.

יו"ר פלאזה, רון הדסי, התפטר

חילוקי הדעות בין יורק ל-DK צפו על פני השטח לראשונה ביום שני, כאשר פלאזה הפתיעה עם פרסום, לפיו היא קיבלה מאלביט בקשה לכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת, במסגרתה תועלה להצבעה הדחתם של 4 דירקטורים מכהנים: מרקו וויצ'רס, שריג שלהב, שלומי קלסי ויואב כפיר, וכן יוחלט על צמצום מספר חברי הדירקטוריון מ-7 ל-5 בלבד (כולל שני דירקטורים חיצוניים).

אלא שבהמשך היום הודיע הדסי, שמכהן כיו"ר אלביט מטעם קרן יורק, כי החליט להתפטר מתפקידו השני כיו"ר פלאזה, כתוצאה מ"תפקוד בלתי אפשרי של הדירקטוריון תחת מבנהו הנוכחי". בהודעה שפרסמה אלביט, ציין הדסי כי ישקול מחדש את מקומו בפלאזה לאחר אסיפת בעלי המניות, ובינתיים ימשיך לכהן בה כדירקטור.

בהודעת אלביט גם נאמר כי את מקומו של הדסי כיו"ר פלאזה תפס בינתיים רו"ח יואב כפיר, שמייצג את DK בדירקטוריונים של פלאזה ושל אלביט, ושכאמור אלביט מבקשת להדיחו באסיפה שמועדה טרם נקבע.

במקביל, סיפקה פלאזה סנטרס דיווח מפתיע נוסף, לפיו עקיבא אזולאי, שמונה למנכ"ל החברה ב-10 ביולי השנה (ונכנס לתפקידו ב-1 באוגוסט), החליט להתפטר מתפקידו בעקבות החיכוכים בדירקטוריון. אזולאי, בעל ניסיון בתחום הנדל"ן המניב באירופה, שימש עד לאחרונה כיו"ר חברת החניונים הבריטית רודשף מטעמה של קבוצת דלק, והיה זה שהוביל את השבחתה ומכירתה לקרן הבריטית אנטין.

אלביט הדמיה עברה במארס אשתקד מידי בעל השליטה הקודם, מוטי זיסר, לידי נושיה, במסגרת הסדר חוב שכלל מחיקת ענק של 1.8 מיליארד שקל מחובותיה, בעיקר למחזיקי האג"ח, והמרתם למניות. בעקבות ההסדר קיבלו שתי מחזיקות האג"ח הגדולות, הקרנות יורק ו-DK, שהובילו את הסדר החוב, 19.8% ו-14.3% ממניות אלביט בהתאמה. הן גם הפכו לבעלות השליטה בפועל באמצעות מינוי דירקטורים מטעמן בחברה.

דירקטוריון אלביט החדש מינה את הדסי לתפקיד היו"ר, וכן לתפקיד המנכ"ל (אותו פינה כפי שהבטיח בתום שנה אחת). בסוף 2014, פחות משנה לאחר מכן, הושלם גם הסדר החוב בפלאזה סנטרס, במסגרתו נדחו בשלוש שנים מועדי פירעון חובותיה (בהיקף של כ-1 מיליארד שקל). במקביל, ביצעה פלאזה הנפקת זכויות, ובעקבותיה ירד שיעור האחזקה של אלביט בה ל-44.9%, בעוד שקרן DK הופכת לבעלת מניות מרכזית בפלאזה עם החזקה ישירה של 26.3% מהמניות.

הדסי מונה גם לתפקיד יו"ר פלאזה, והחל להוביל בקבוצה כולה מדיניות של מימוש נכסים, שהשבחתם הסתיימה להערכתו (שני מלונות באנטוורפן, קניונים פעילים, קרקעות ופרויקטים להקמת שכונות מגורים בהודו), לצד השקעה ופיתוח נכסים בעלי פוטנציאל השבחה (בעיקר שני פרויקטים מרכזיים בבוקרשט: מלון "פארק אין" וקומפלקס המסחר והמשרדים "קאסה רדיו").

אלא שמניית אלביט הדמיה המשיכה בינתיים לשקוע ואיבדה השנה עוד כ-20% (לשווי של 136 מיליון שקל) לאחר שב-2014 היא קרסה המניה ב-89% בעקבות הסדר החוב. במקביל, נסחרות אגרות החוב הארוכות של אלביט בתשואה לפדיון של 29%, המעידות על החשש הכבד של המשקיעים מפני יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה (כ-880 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנק הפועלים).

החברה הבת, פלאזה סנטרס, נסחרת לפי שווי של 77 מיליון שקל בלבד (לאחר נפילה של 47% מתחילת השנה), והאג"ח שלה נסחרות בתשואה לפדיון גבוהה גם כן של עד 19%. האתגר המרכזי שלה הוא להניע מחדש את פרויקט קאסה רדיו, וכן להתחיל בהקמת שני הקניונים החדשים בבלגרד שבסרביה ובטימישוארה שברומניה, לצד מכירת הקניונים הקיימים ופירעון החובות במועדם.

על רקע הנתונים המאכזבים של המניות והאג"ח, נרשם בקרב נציגי DK בדירקטוריון פלאזה חוסר שביעות רצון מביצועי החברה והם שהחליטו לדרוש את השינויים בה, יחד עם שני דירקטורים שנותרו בפלאזה עוד מתקופת זיסר. ב-DK כועסים בין השאר על העזיבה בשנה האחרונה של מרבית בכירי פלאזה סנטרס (כולל המנכ"ל הוותיק רן שטרקמן). כך שהקרן מבקשת לעצמה את השליטה בחברה, בניסיון אולי להחזיר את שטרקמן לתפקידו.

גם תביעה בדרך?

אלא שאלביט הדמיה היא זו שולטת בפלאזה, ולכן קרב השליטה בין יורק ל-DK יחל כבר ב-19 באוקטובר, באסיפת בעלי המניות של אלביט. באסיפה זו יידרשו בעלי המניות לקבוע כי מספר חברי הדירקטוריון יצומצם מ-9 כיום (כולל שני דח"צים) ל-6 או ל-7 בלבד. ולבחור 4 או 5 דירקטורים מתוך ה-6 שעומדים להצבעה.

לאחר ההצבעה, יתבהרו יחסי הכוחות בדירקטוריון אלביט, כאשר הקרן שתקבל את השליטה, תכריע לגבי עמדתה של החברה בנוגע להנהלת פלאזה. בינתיים, פורסם היום כי שלומי קלסי, שמכהן בדירקטוריונים של אלביט ופלאזה, עשוי להגיש בקשה לתביעה נגזרת בטענה להתנהלות שלא לפי כלל ממשל תאגידי תקין.

הדסי מסר היום בתגובה כי "אלביט הדמיה מתנהלת ותתנהל לפי כללי ממשל תאגידי תקין. צר לי מאוד על כך שמנכ"ל פלאזה החדש שנבחר פה אחד על-ידי הדירקטוריון של פלאזה החליט עקב התנהלות הדירקטוריון ועקב מעורבות גורמים נוספים הקשורים לתקופת מוטי זיסר להתפטר אחרי 45 יום".

מבנה ההחזקה בקבוצת אלביט הדמיה

עוד כתבות

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%