הביטקוין צנח ב-80% תוך פחות משנתיים; האם הוא ישרוד?

1,150 דולר היה שער הביטקוין לפני פחות משנתיים, 230 דולר הוא השער שלו כיום ■ מה צופן העתיד למטבע הווירטואלי, והאם הוא בכלל ישרוד?

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

בתחילת אוגוסט הדיווח על מעצרו ביפן של מארק קרפלס - הצרפתי הצעיר שעמד בראש בורסת Mt. Gox לסחר בביטקוין עד לקריסתה לפני שנתיים - נראה כמו יוצא מן הכלל המעיד על הכלל. מאז ההייפ האדיר סביב המטבע הווירטואלי ששערו הגיע לשיא של כ-1,150 דולר בדצמבר 2013, ירד העניין הציבורי במטבע במקביל לירידה בערכו; וכיום, כששער הביטקוין עומד על כ-230 דולר, ההבטחה לכלכלה חופשית, מבוזרת ולא תלויה במדינות ובבנקים המרכזיים שלהן, נראית רחוקה לפחות כמו שהייתה לפני שנתיים.

למרות הירידה החדה בערכו, יקיר רטנר, מרצה למשפטים באוניברסיטה הפתוחה, עדיין משוכנע שהביטקוין הוא העתיד של המערכת המוניטרית. מלבד הירידה בשערו, הוא מנמק, "כל דבר אחר בביטקוין עלה בטירוף". רטנר רואה בעצם העובדה שרגולטורים במערב עוסקים בביטקוין ובמטבעות קריפטוגרפיים אחרים סימן שמעיד על כך שמטבעות אלה יהפכו למשמעותיים יותר בעתיד, כאשר גם הגדרתו של הביטקוין כסחורה בארצות הברית נתפסת על ידו כצעד חיובי.

בניגוד לשלל דיווחים שניתן היה לקבל מהם את הרושם שהביטקוין אינו הופך למטבע פופולרי בשל בעיות אבטחה, רטנר טוען שהמצב בפועל שונה בצורה מהותית. "אם אתה שומר אצלך את מפתח ההצפנה, אף אחד לא יכול לגעת בכסף שלך. אבל אם המפתח נמצא בידי בורסה או חברת השקעות, אז המשמעות היא שזה לא שלך. ביטקוין הוא שלך אך ורק אם אתה שולט בו. אם הוא שלך, זה הדבר הבטוח ביותר בעולם".

מעבר לכך, אומר רטנר, "אנחנו רואים השקעות של עד שני מיליארד דולר בפלטפורמות ובארנקים של ביטקוין ואני מקווה שהתאומים וינקלווס (אותם אלה הזכורים מהמאבקים המשפטיים במארק צוקרברג על זכויות היוצרים של פייסבוק, ש' ס') יקבלו בקרוב את הרישיון שהם ביקשו כדי להקים בורסת ביטקוין חוקית. חוץ מאשר הקהל הרחב, שכאשר השער אינו גבוה הביטקוין לא מעניין אותו, ביטקוין עשה דרך ארוכה ומופלאה בשנתיים האחרונות".