תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד פולקסוואגן וצ'מפיון מוטורס. לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (ד') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-300 מיליון שקל נגד פולקסוואגן וצ'מפיון מוטורס בגין פרשת זיופי נתוני הפליטה של מכוניות פולקסוואגן.

התובע הייצוגי, בן ציון הרשקוביץ, הבעלים של מכונית פולקסוואגן, מכנה בבקשתו את הפרשה כ"אחת מפרשות התרמית החמורות ביותר - אם לא החמורה שבהן - בהיסטוריה של שוק כלי הרכב העולמי".

באמצעות עורכי הדין עידן איידן, דוד תירוש ועידן דיין, מבקש התובע כי בית משפט יוציא צו המורה לחברה לבצע ריקול להסרת התוכנה התרמיתית וכן להורות על פיצוי חברי הקבוצה בגין הפגיעה בפרק הזמן שבו נסעו ברכב מזהם. זאת, לפי הנטען, בניגוד לידיעתם ובניגוד מוחלט להתחייבותן ולהצהרתן של החברות ביחס לנתוני הזיהום של כלי הרכב, דבר המהווה פגיעה באוטונומיה של הרצון.

עוד נטען בבקשה, בין היתר, כי "היה וערכי הזיהום ללא התוכנה התרמיתית חורגים מהוראות הדין הישראלי - יש להורות למשיבה לרכוש מחברי הקבוצה את הרכב בתמורה למחיר המחירון הידוע בעת הבדיקה".

עוד נטען כי היה וערכי הזיהום האוויר אינם חורגים מהוראות הדין הישראלי - יש להורות למשיבות לפצות את חברי הקבוצה בגין ירידת ערכו של הרכב, בהתאם לרמת הזיהום שנמצאה ובהתאם לממצאי הבדיקות שיבוצעו לאחר הסרת התוכנה.

הפרשה נחשפה לאחר שהסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) יצאה בהודעה דרמטית, בה האשימה את פולקסוואגן כי ייצרה והתקינה תוכנת מחשב מיוחדת המרמה בנוגע לרמת זיהום האוויר הנפלטת מדגמי הדיזל של כלי הרכב שהיא מייצרת.

בתמצית, מדובר בתוכנה מיוחדת ומתוחכמת המסוגלת להבחין מתי כלי הרכב עובר מבדק זיהום אוויר. בעת הבדיקה בלבד הפעילה התוכנה ציוד מיוחד שנועד להפחית את רמות הזיהום האוויר שפולטים כלי הרכב; ואולם בעת נהיגה רגילה התוכנה כיבתה את אותו ציוד, וכתוצאה מכך רמות זיהום האוויר שפולטים כלי הרכב עלו בשיעורים גבוהים פי 40 מערך הזיהום המותר.

קבוצת פולקסוואגן הודתה כי ייצרה ושיווקה כלי רכב עם התוכנה התרמיתית, ולאחר מכן אף הודתה כי חברות-בת נוספות הנמנות על קבוצת פולקסוואגן לקחו חלק בתרמית הגדולה. תחילה הודתה אאודי כי 2.1 מיליון מכוניות שנמכרו כללו את התוכנה, ובהמשך לכך הודתה סקודה כי 1.2 מיליון מכוניות דיזל שנמכרו בכל העולם כללו את התוכנה.

צ'מפיון מוטורס מייבאת למדינת ישראל כלי רכב מקבות פולקסוואגן, ולאחר שנחשפה הפרשה פרסמה את ההודעה הבאה: "בהמשך לפרסומי היצרן מהימים האחרונים בעניין מדידת פליטת מזהמים, הרי שמדובר בחלק ממנועי דיזל מהדור הקודם".

כלומר, המשיבה אינה מכחישה כי נמכרו על-ידה בישראל כלי רכב הכוללים את התוכנה התרמיתית. אדרבא - מנוסח ההודעה עולה כי המשיבה מודה הלכה למעשה במכירת כלי רכב כאמור, אלא שלשיטתה מדובר בכלי רכב שנמכרו "בעבר", וכעת היא עורכת בדיקה לגבי המספר המדויק של כלי הרכב שנמכרו.

לפי הנטען בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, מהאמור עולה כי לא יכולה להיות מחלוקת בכל הנוגע לתשתית העובדתית העומדת ביסוד הבקשה.

מצ'מפיון מוטורס נמסר: "בהמשך לפרסומי הקונצרן מהימים האחרונים בנושא רמות פליטה ברכבי דיזל, נוכל לציין בשלב זה כי היצרן העביר מספרי שלדות המיועדות, על-פי הוראתו, לעבור עדכון טכני. על-פי דיווח זה קיימים בישראל כ-11,000 כלי רכב, שנמכרו בין השנים 2009-2015. יש להדגיש כי על-פי דיווחי היצרן כלי הרכב בטוחים לנסיעה.

"אנו ממתינים להנחיות טכניות מצד היצרן על דרך ואופן ביצוע הקמפיין העתידי, ונעדכן את הלקוחות הרלוונטיים עם קבלת המידע. צ'מפיון מוטורס, בתיאום עם משרד התחבורה, החליטה בשלב זה על הקפאת שיווק כלי רכב מתוך רשימה זו אשר טרם שווקו. צ'מפיון מוטורס תמשיך לעדכן את לקוחותיה ואת משרד התחבורה במידע חדש רלוונטי שיהא בידה".