לראשונה: רוסיה פתחה במתקפה אווירית בסוריה

לאחר שהפרלמנט אישר לפוטין להפעיל את כוחות הצבא, גורמים בסוריה מדווחים כי מטוסי קרב רוסיים תקפו מטרות של המורדים ליד חומס וחמה, וכי לפחות 15 בני אדם נהרגו

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

רק ניתן האישור - ומטוסי התקיפה הרוסיים יצאו לדרך: שעות ספורות אחרי שהפרלמנט במוסקבה אישר, לבקשת הנשיא ולדימיר פוטין, הפעלת כוחות אוויריים צבאיים בסוריה, מטוסי קרב רוסיים תקפו לראשונה מטרות באזור הערים חומס וחמה.

גורם רשמי מסר לרשת CNN כי רוסיה ביצעה את התקיפה הראשונה שלה מהאוויר סמוך לחומס. גורם אמריקאי רשמי מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בידי ארה"ב ראיות לכך שרוסיה תוקפת מן האוויר מטרות בשטח סוריה.

"רוסיה החלה בביצוע תקיפות מן האוויר באזור חומס", מסר גורם רשמי בוושינגטון, שאמר כי בבית הלבן קיבלו התרעה על התקיפה כשעה לפני שהתרחשה. ארגוני אופוזיציה סוריים טוענים כי לפחות 15 בני אדם נהרגו בתקיפות של המטוסים הרוסיים - כך דווח ברשת sky בערבית.

במקביל לתקיפות שהוציאה רוסיה אל הפועל, תקפו היום גם מטוסים של הקואליציה בהנהגת ארה"ב מטרות טרור של המורדים וארגון המדינה האסלאמית בסוריה - אלא שהדבר אינו מוצא חן בעיני הכוחות הרוסיים. גורם צבאי רוסי מסר לרשת FOX האמריקאית כי הועברה לכוחות שמפעילה ארה"ב דרישה שלא לפעול יותר בשטח סוריה. פקיד אמריקאי בכיר מסר כי אין בכוונת ארה"ב לסגת - וכי התקיפות שהיא מובילה יימשכו כרגיל.

מוקדם יותר היום אישר הפרלמנט במוסקבה לנשיא פוטין לשלוח כוחות צבא רוסיים מחוץ לגבולות המדינה. בהודעה מטעם הקרמלין נמסר כי הפרלמנט אישר רשמית לבצע תקיפות אוויריות בסוריה, שבה כבר מצויים מסוקים ומטוסי קרב רוסיים.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי המטרה הצבאית הראשית של רוסיה בסוריה היא להילחם בטרור ולתמוך בכוחותיו של הנשיא בשאר אל-אסד: "המטרה העיקרית היא המאבק בטרור ותמיכה ברשויות הלגיטימיות בסוריה", אמר פסקוב והבטיח שהתקיפות האוויריות יערכו רק נגד הקיצונים האסלאמיים.

בכיר בקרמלין הבהיר כי שליחת הכוחות הרוסיים לסוריה בוצעה לאחר שהנשיא הסורי אסד ביקש רשמית סיוע צבאי. שר ההגנה הרוסי הודיע היום כי ארצו פועלת לעדכן את האמריקאים בפעולותיה בסוריה בתיווך מרכז המידע שהקימו בבגדד שבעיראק. לדבריו הצטרף גם שר החוץ שהבהיר כי רוסיה לא תפעל לפני שתתאם את מהלכיה עם בעלות הברית המערביות.

 

על רקע המצב בסוריה: מחלוקת בין מוסקבה לוושינגטון

על רקע תגבור הכוחות הרוסיים במדינה המדממת, המחלוקת בין מוסקבה לוושינגטון נמשכת. בתום פגישתו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, הודיע אמש פוטין כי ארצו שוקלת להצטרף לתקיפות האוויריות נגד ארגון הטרור דאע"ש, אך הבהיר כי לא ישלח כוחות יבשה לסוריה ולא ייתן יד להדחת אסד מהשלטון. למרות הפגישה עם נתניהו בה סיכמו השניים על תיאום המהלכים בגזרה, פוטין הביע דאגה מהמשך הפעילות הצבאית הישראלית נגד סוריה.

"אנו שוקלים להצטרף לתקיפות האוויר של הקואליציה הבינלאומית נגש דאע"ש בסוריה ואיננו פוסלים דבר", אמר פוטין לאחר הפגישה אותה כינה "מאוד יעילה וכנה". עוד העביר פוטין ביקורת על ארה"ב בנושא המחלוקת בין המדינות בנוגע לפתרון המשבר בסוריה, ואמר כי "רק העם הסורי יחליט על גורלו של אסד, לא אובמה ולא המערב".

בנאומו בעצרת האו"ם ענה פוטין לנשיא האמריקאי אובמה וענה באופן תקיף למדי לטענותיו של אובמה נגד אסד. פוטין אמר שזאת תהיה טעות עצומה לא לשתף פעולה עם ממשלת סוריה במלחמה בדאע"ש. "אף אחד חוץ מאסד ומהמיליציות של הכורדים לא באמת נלחם בארגון המדינה האסלאמית ויתר ארגוני הטרור שפועלים בסוריה", אמר נשיא רוסיה.