תערוכות הרכב הבינלאומיות הן שילוב של כנס מקצועי, ביקור במוזיאון ופארק שעשועים למבוגרים. מלבד אנשי תעשיית הרכב ודילרים מרחבי העולם מגיעים לתערוכות הללו גם המוני צופים, שהסיכוי שלהם לרכוש את אחת המכוניות המוצגות בתערוכה הוא כמו הסיכוי שלהם לרכוש את הפיקאסו שהם רואים במוזיאון.

חלק גדול מהמכוניות שנחשפות בתערוכת פרנקפורט - והשנה יותר מתמיד - מיועד אך ורק לאלפיון העליון של העולם, והצגתן היא סוג של ניפוח אגו עבור יצרניות הרכב. הן כוללות את הטכנולוגיות המתוחכמות ביותר שבנמצא, כולל כמה שעדיין לא בשוק, מעוצבות בעיצובים קיצוניים ועולות כמו דירה מכובדת בכל אחת מערי הבירה של אירופה. אבל לצד המכוניות הללו אפשר למצוא בתערוכה פה ושם גם כמה מכוניות "אמיתיות", שיכולות להשפיע באופן לא מבוטל גם על החלטות הקנייה של אנשים אמיתיים. להלן כמה מהן, שמוצגות השנה בתערוכת פרנקפורט.

 

סוזוקי באלנו: זהב לגיל הפלטינה

סוזוקי תמיד נחשבה לעוף מוזר בתעשיית הרכב העולמית. המכוניות שלה לא ממש משתלבות בקטגוריות הממדים והמיצוב המקובלות, העיצובים מוזרים וההחלטות האסטרטגיות שלה תמוהות (מישהו זוכר את "מכונית המנהלים" סוזוקי קיזאשי, שהגיחה ונעלמה בתחילת העשור?). אבל בישראל סוזוקי הייתה ונותרה מכונה לייצור להיטים ויש לה חוג לקוחות נאמן להפליא.

לפיכך גם הבאלנו החדשה של סוזוקי תהיה כאן להיט למרות כל מוזרויותיה - וכאלה לא חסר. השם שלה, למשל, מעלה באוב את הבאלנו של העשור הקודם, שהייתה אחת המכוניות הגריאטריות והאנונימיות ביותר בשוק העולמי. הממדים ונפח תא המטען משייכים אותה, על-פי סוזוקי, לפלח הקומפקט (גולף ושות'), אבל בסיס גלגלים באורך 2.52 מטרים בלבד משייך אותה בפועל לפלח הסופר-מיני. העיצוב נראה כמו שכפול של סיאט איביזה (לא שזה רע), וגם מערך המנועים ותיבות ההילוכים אינו מקובל.

כך, למשל, המכונית תוצע עם שני מנועים: אחד בנפח ליטר עם טורבו, שנושא את השם המרשים בוסטר ג'ט, והשני הוא מנוע 1.2 ליטרים. אבל דווקא המנוע הקטן יותר הוא הבכיר בחבורה, עם 110 כוחות סוס ועם תיבה אוטומטית מתקדמת בת 6 מהירויות. המנוע הגדול יותר מסתפק ב-90 כוחות סוס ומשודך לתיבה רציפה; לא מפרט קל למשווקים. כך או כך, המכונית תגיע אלינו באמצע השנה הבאה, ובסיוע תמחור אגרסיבי ומוניטין של אמינות חסינת כדורים - אפשר להמר שהיא תהפוך ללהיט מכירות בקרב לקוחות גיל הזהב ואולי גם בציי הרכב.

רנו מגאן: קופצת לצמרת

רנו מגאן היוצאת הייתה מכונית כמעט בלתי מורגשת בשוק הרכב הישראלי ועמדה בצלה של הפלואנס. אבל המכונית החדשה תפנה אל לבו של הלקוח הישראלי עם המושג שהכי אהוב עליו: "יותר". המכונית החדשה מציעה ממדים יותר גדולים, עם תוספת של כ-6.4 סנטימטרים לאורך הכולל, כמה סנטימטרים לרוחב, ותוספת משמעותית של כ-3 סנטימטרים לבסיס הגלגלים (2.67 מטרים), שמעניקים לה את אחד מתאי הנוסעים המרווחים ביותר בפלח הקומפקט-האצ'בק. גם תא המטען, בנפח 435 ליטרים, הוא אחד הגדולים בקטגוריה.

למכונית יש יותר נוכחות כביש בזכות חרטום מסיבי עם פנסי חזית ענקיים ומשובצי LED, וזנב מעוצב לתלפיות, עם יחידות תאורה עצומות ממדים. המרכב נראה יותר שרירי ומפוסל עם שלל קימורים נוסח הקליאו החדשה. תא הנוסעים מציע הרבה יותר "תוכן" כסטנדרט, עם מערך מרשים מאוד של עזרי היי-טק. לוח המחוונים, למשל, מורכב ממסך תצוגה רב תכליתי שלצדו מוצעת (כאופציה) מערכת שליטה עם מסך אנכי נוסח טאבלט. אפשר להסתפק גם במסך מולטימדיה תקני. מערכות הבטיחות מציעות גם הן חבילה מקיפה מאוד של היי-טק.

המנועים לא השתנו לעומת הדגם היוצא, אבל מציעים יותר אפשרויות התאמה דינמית לעומת הדגם היוצא, כולל בחירה בין מצבי "ספורט", "אקו" וכולי. המנוע העיקרי בארץ יהיה 1.2 ליטרים טורבו-בנזין עם 130 כוחות סוס, המשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. תיבה אוטומטית תוצע גם בדגם הדיזל 1.5. כעת נשאלת השאלה אם ה"יותר" יתייחס גם למחיר.

פולקסווגן טיגואן: שאלה של מחיר

פולקסווגן טיגואן הקודם היה סוג של טבילת בוהן במים קרים: צעד טקטי מהוסס ולא מלא ביטחון, שהניב רכב קטן ולא מספיק בולט בקטגוריה. עם הטיגואן החדש פולקסווגן כבר קופצת ראש למים העמוקים והקפואים.

השינוי מתחיל כבר בממדים: הרכב החדש ארוך ב-6 סנטימטרים מקודמו, רחב יותר, וניצב על בסיס גלגלים שצמח ב-7.7 סנטימטרים - שינוי דרמטי במונחים של פולקסווגן השמרנית. אם מוסיפים לכך גג מעט נמוך יותר מקבלים רכב עם פרופורציות חריגות בקטגוריה, שנראה "שרוע" על הכביש כמו הוט-רוד עם עיצוב מרשים, שמזכיר מעט את הטוארג ואת אאודי Q7 החדשה. אם זה לא מספיק, הרי פולקסווגן גם הודיעה כי הסדרה תוכננה מבראשית להציע גרסת XL, אולי אפילו עם 7 מושבים, שבשלב הראשון מיועדת לשווקים האסייתי והאמריקאי.

לתוספת הסנטימטרים יש השפעה מבורכת על תא הנוסעים, שהוא כעת אחד המרווחים ביותר בקטגוריית הג'יפונים. תא המטען, למשל, מציע לא פחות מ-615 ליטרים במצב הבסיסי. תא הנוסעים עמוס במערכות היי-טק מתקדמות, החל בלוח מחוונים דיגיטלי ענק ורב תכליתי, כמו שראינו לאחרונה באאודי, וכלה במערכות בטיחות עתידניות כולל בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אוטונומית, זיהוי הולכי רגל ועוד. אבל נוסיף הסתייגות חשובה, ונציין שכמקובל אצל פולקסווגן לא ברור אילו מהמערכות הללו יוצעו בדגמים הבסיסיים בישראל ואילו יהוו אופציות בגרסאות היקרות מאוד (והפחות רלבנטיות).

הגרמנים גאים גם במערכת הנעה כפולה-קבועה חדשה, אם כי אצלנו אפשר להניח שהדגש יהיה על גרסאות זולות יותר עם הנעה קדמית. לחובבי השטח תוצע כאופציה (יקרה, וכלל לא בטוח שבארץ) גם "חבילת שטח" עם הנעת 4MOTION מתוחכמת ועם מרווח גחון גבוה יותר משמעותית. המנועים ותיבות ההילוכים הם אלה שמוכרים לנו מהגולף ומהפאסאט. עתידה המקומי של המכונית יוכרע בשאלת המחיר. דגם התחלתי בפחות מ-200 אלף שקל, כמו מחיר הבסיס הנוכחי של הדור הקיים, עשוי להיות להיט. מחיר התחלתי של 230 אלף שקל פלוס, שבו נמצאות מרצדס, ב.מ.וו והאחות הפופולרית Q3, יציב את הטי גואן בבעיה.

טויוטה: חשמל כפול שלוש

כמעט כל יצרני הרכב הגדולים מציעים כיום לפחות דגם היברידי אחד, אך נראה שטויוטה היא היחידה שמצליחה גם לעשות ביזנס אמיתי מהנישה הזו. בתערוכת פרנקפורט היא הרחיבה את נוכחותה בתחום עם לא פחות מ-3 דגמים חדשים ומחודשים, שפונים לפלחי שוק שונים, ושלושתם יגיעו אלינו.

העממי מביניהם (יחסית) הוא הפריוס, האם-המייסדת של כל הנישה. הדור החדש לוקח דרך שונה ומהפכנית, עם חידושים שלא כולם נחשפו עדיין. השינוי החיצוני הבולט הוא מעבר מתצורת 5 דלתות לתצורת "ארבע וחצי" דלתות עם תוספת משמעותית לאורך של הרכב, עם תא מטען שימושי יותר, ועל הדרך גם עם פנייה ללקוחות שמעדיפים תצורת סדאן (כמעט) מסורתית.

מתחת לעיצוב מסתתרים פלטפורמה חדשה לגמרי, תא נוסעים מרווח עם עיצוב עתידני ומערכת הנעה מתקדמת, שיעילותה גבוהה הרבה יותר הודות למנוע חשמלי ולסוללה מדור חדש - שעליהן טויוטה טרם מסרה פרטים. צריכת הדלק הממוצעת צפויה לנוע סביב 30 קילומטרים לליטר, ובדגם הנטען, שיופיע בהמשך, מדובר בצריכה שתנוע סביב 70 קילומטרים לליטר. אצלנו היא במחצית הראשונה של השנה הבאה, ועם קצת מזל - גם במחירים הגיוניים.

הבא בתור במדרג הוא הג'יפון האופנתי RAV4, שהוצג לראשונה בגרסה היברידית. כאן אין מהפכות: מדובר במערכת המוכרת של קאמרי הייבריד עם מנוע 2.4 ליטרים והספק של כמאתיים כוחות סוס. הרכב קיבל גם הנעה כפולה חשמלית וכמה שיפורים קוסמטיים, ועם קצת מזל ועידוד מס הוא יופיע אצלנו בפחות מ-200 אלף שקל.

אחרון בתור הוא לקסוס RX החדש, שקיבל שדרוג עיצוב בנוסח האח הקטן NX. מלבד מראה אגרסיבי מציעה הגרסה ההיברידית שילוב של V6 ומנוע חשמלי חזק, שמעניקים ביצועים אגרסיביים לצד צריכת דלק ממוצעת מוצהרת שמתקרבת ל-20 קילומטרים לליטר. ברשימת האופציות ניתן למצוא אפילו מתלים מתכווננים אלקטרונית.