חוזרים לדירות קטנות? זינוק בהתחלות הבנייה של דירות 3 חדרים

בדיקת "גלובס": במחצית השנה הראשונה של השנה החלו להיבנות יותר דירות 3 חדרים מאשר בכל שנת 2014 ■ המשמעות: הרוכשים מתפשרים על גודל הדירה ומסתערים על דירות קטנות - העיקר לקנות דירה

בנייה בבאר שבע / צילום: איל יצהר
בנייה בבאר שבע / צילום: איל יצהר

לאחר שנים שבהן התחלות הבנייה של דירות 3 חדרים היו במגמת ירידה, נתוני משרד השיכון והבינוי על אודות התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2015 מעידים כי בתקופה זו נרשמה עלייה במספר הדירות הקטנות שהחלו להיבנות. בד-בבד, נתונים מעודכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) המתייחסים למחצית הראשונה של 2015 מחזקים את הנתונים שמעידים על זינוק בבניית דירות אלה.

כך, על-פי נתוני משרד השיכון והבינוי, ברבעון הראשון של השנה החלה בנייתן של כ-680 דירות בנות 3 חדרים. מדובר בכ-5.5% מכלל התחלות הבנייה ברבעון זה; בשנה הקודמת, 2014, עמדו התחלות הבנייה של דירות 3 חדרים על 4% בלבד. חישוב של היקף התחלות הבנייה של דירות בנות 3 חדרים בכל שנת 2014 מעלה כי בשנה זו החלה בנייתן של כ-1,764 דירות סך הכל, מה שמשקף ממוצע של 441 דירות בנות 3 חדרים ברבעון.

ניתן לראות כי ברבעון הראשון של 2015 החלה בנייתן של 239 דירות בנות 3 חדרים יותר מאשר הממוצע הרבעוני בשנה הקודמת, נתון המשקף עלייה בשיעור של כ-50%. כמו כן, נתונים מעודכנים של הלמ"ס המתייחסים למחצית השנה הראשונה של 2015, ולא רק לרבעון הראשון, מעידים כי בחודשים ינואר-יוני השנה החלה בנייתן של לא פחות מ-1,871 דירות בנות 3 חדרים, כלומר, על-פי נתונים אלה ברבעון השני של השנה החלה בנייתן של 1,191 דירות בנות 3 חדרים - זינוק משמעותי בהשוואה לרבעון הקודם (זינוק של כ-57%).

עוד על-פי נתוני הלמ"ס, הערים הבולטות שבהן החלה בנייה של דירות 3 חדרים היו תל-אביב-יפו, ירושלים, רמת-גן ובית-שמש. נציין כי מספר הדירות בנות 3 חדרים שבנייתן החלה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית (1,871) כבר גבוה יותר מכלל התחלות הבנייה של דירות 3 חדרים בשנת 2014 כולה, שעמד כאמור על 1,764 בלבד.

חשוב לציין שמוקדם לקבוע האם מדובר במגמה, והאם אכן העלייה בהתחלות הבנייה של דירות 3 חדרים עתידה להימשך, ואולם העובדה ששיעור הדירות הקטנות בנות 3 חדרים חצה את רף 7% מכלל התחלות הבנייה לראשונה מאז 2011 (וייתכן שעוד יעלה, משום שמדובר רק בשישה חודשים) עשויה לבשר על שינוי בהיצע הדירות הקטנות. על-פי נתוני משרד השיכון והבינוי, בשנת 2013 עמד שיעור התחלות הבנייה של דירות 3 חדרים על 4.4% ובשנת 2012 על 4.1%.

נזכיר שבשנת 2011 החליט מינהל התכנון במשרד הפנים לחייב שילוב של 20% דירות קטנות בכל תב"ע חדשה שתאושר במוסדות התכנון. "במסגרת מדיניות חברתית-כלכלית, המבקשת לצמצם פערים באוכלוסייה כדי לסייע ליכולות ולצרכים שונים של אוכלוסיות מגוונות, ולאור ההשלכות השליליות הנובעות ממצוקת הדיור שמחריפה, הוחלט להנחות את מוסדות התכנון להבטיח תמהיל מגוון של יחידות דיור בעת דיון בתוכניות חדשות המוגשות לאישורן", נכתב בחוזר מנכ"ל משרד הפנים שנשלח לוועדות התכנון במאי 2011. ייתכן שכעת, 4 שנים מאוחר יותר, ההנחיה ההיא מתחילה להתממש בשטח.

עם זאת, מוקדם מדי לברך על העלייה במספר הדירות בנות 3 חדרים משום שבד בבד עם התחלות הבנייה, כמעט כל מיזם של תמ"א 38 שמבשיל ויוצא לדרך מרחיב את הדירות הקיימות בבניינים הישנים, חלק ניכר מהן בנות 3 חדרים. כך שבכל מיזם שכזה, דירות 3 חדרים מורחבות ונהפכות לדירות 4 חדרים - מה שמאיץ את היעלמות הדירות הקטנות מההיצע הכללי.

הערים המובילות בבניית דירות קטנות
 הערים המובילות בבניית דירות קטנות