ד"ר גיא בכור: הסלפים שוטפים את השטחים - הר הבית כבר בידיהם

ד"ר גיא בכור במאמר שאמור להדאיג כל ישראלי - עם סרטונים להוכחה ■ "הם לא רוצים מדינה, הם רוצים ח'ליפות איסלאמית; הם לא סופרים את אבו-מאזן"

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

תנועת הסלפים, הפלג הקיצוני ביותר באיסלאם, שוטפת את הרשות הפלסטינית והופכת להיות הזרם הפופולרי ביותר בגדה המערבית - כך מעריך המזרחן ד"ר גיא בכור. בניתוח שמפרסם בכור באתר שלו, Gplanet, הוא כותב שהתנועה - "חיזב א-תחריר" ("מפלגת השחרור") שמה - הרימה ראש כבר ב-2007 על רקע האכזבה ברחוב הפלסטיני הן מתנועת הפתח והן מתנועת חמאס. בכור פרסם את המאמר כבר בנובמבר 2013, אך כעת פרסם אותו שוב פתוח לקהל הרחב, כאשר הניתוח מקבל משנה תוקף על רקע גל הטרור.

לדבריו, מדובר בכוח פוליטי חדש ומקומי שאינו כפוף לאיראן, ואשר משקף את התעוררותם של ארגונים סונים קיצוניים בכל רחבי המזרח התיכון (בדומה לדאע"ש או ג'בהת אל-נוסרה). הרשות הפלסטינית רואה בתנועה זו אויב ופעלה נגדה, אך לא יצאה נגדה. עד היום, טוען בכור, התנועה הייתה שקטה יחסית, אך כעת נראה כי אין דרך חזרה והגלישה לטרור רק תתעצם נוכח כמות הפעילים שגדלה (לדברי בכור מדובר בעשרות אלפי פעילים) וההסתה המתמשכת.

בכור כותב כי התנועה משתייכת לאל-קאעידה והיא אינה מעוניינת בהקמת מדינה פלסטינית, אלא בהקמת ח'ליפות איסלאמית. "היא לא רוצה מדינה ולא רוצה שיחות עם ישראל", הוא כתב בטור מ-2013. היום, בכור נשמע נחרץ יותר ומציב תמרור אזהרה חריף לקובעי המדיניות: "אנו במצב שלא הכרנו עד היום, של אסלאם קיצוני ואלים בסגנון דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה. ממילא הר הבית נכבש כבר מזמן בידי 'חיזב א-תחריר', שהוא השלב המוקדם של דאע"ש. מי שלא הבין זאת ב-2013, יבין זאת אולי ב-2015, אך בתנאים קשים יותר".

בכור מסביר ששורשי התנועה ותיקים והחלו עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אך שגשוגה החל כאמור ב-2007. לדבריו, ישראל עצמה העלימה עין מהתנועה חרף פעילותה במזרח ירושלים, אך כעת עם התפרצות גל הטרור לא ניתן עוד להתעלם ממנה ומרבבות פעיליה.

כאמור, בין תנועת הסלפים לרשות הפלסטינית ישנה עוינות רבה. "האנשים האלה לא סופרים את אבו-מאזן", כותב בכור במאמרו. "מבחינתם כל הרעיון הלאומי לא רלוונטי, כמו גם המערכת הכלכלית המודרנית. הם מתכוונים לחיות עפ"י חוקי השריעה האיסלאמית".

בכור סבור שהמצב החדש מחייב את ישראל לבצע שינוי מדיניות מהותי בתחום המדיני ולהבהיר לעולם שמעתה ואילך כל שטח שיימסר לידי הפלסטינים - ייתפס ע"י אל-קאעידה: "ההתפתחות הזו משנה את כללי המשחק שכן מדינה פלסטינית משמעה מדינה סלפית תוך זמן קצר... הסיסמה צריכה להיות מעכשיו: כל שטח שיועבר לידיים ערביות, ייתפס מהר מאוד על-ידי אל-קאעידה, מעל מרכז ישראל ושדה התעופה היחיד שלה. שימוש בטילים בידי הקיצונים האלה, בהנחה שיהיה להם שטח עצמאי, הוא רק שאלה של זמן, ושום רשות לא תצליח לעצור אותם".

את המאמר המלא ניתן לקרוא באתר של בכור, אשר מצרף גם שורה של סרטונים הקשורים לתנועת הסלפים: