דיווח: מדינות המפרץ ירכשו את "כיפת ברזל" להגנה מאיראן

רשת "סקיי ניוז" דיווחה כי ערב הסעודית וארבע מדינות ערביות נוספות נמצאות במו"מ על רכישת מערכת יירוט הטילים מהחברה האמריקנית שפיתחה אותה יחד עם רפא"ל ■ "היינו שמחים לקנות ישירות מישראל"

משגר של מערכת כיפת ברזל / צילום: איל יצהר
משגר של מערכת כיפת ברזל / צילום: איל יצהר

מדינות המפרץ נמצאות במשא ומתן לרכישת מערכת "כיפת ברזל" ליירוט טילים מחברת הנשק האמריקנית "ריית'און", אשר פיתחה את המערכת יחד עם רפא"ל הישראלית - כך דיווחה הלילה (ד') רשת "סקיי ניוז". זאת בשל החשש מאיראן בעקבות הסכם הגרעין ומעורבותה בסכסוכים באזור.

לפי הדיווח, מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ - הכוללת את ערב הסעודית, קטאר, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ועומאן - מעוניינת לרכוש את "כיפת ברזל" עבור שש המדינות החברות בה. עלות העסקה צפויה להגיע לעשרות ואף למאות מיליוני דולרים.

המערכת שאמורה להימכר למדינות המפרץ תהיה ככל הנראה שונה מ"כיפת ברזל" שבשימוש צה"ל. טווח היירוט שלה יהיה גדול יותר ודומה לזה של מערכת "שרביט קסמים", המפותחת גם היא בשיתוף רפא"ל ו"ריית'און" ומיועדת ליירט רקטות לטווח ארוך ובינוני. שר החוץ של בחריין מוחמד אל-חליפה אמר לאחרונה כי "לישראל יש כיפת ברזל קטנה, ולנו במפרץ תהיה אחת גדולה בהרבה".

עד לפני מספר שנים, אפשרות מכירת מערכת היירוט למדינות המפרץ הערביות עוררה התנגדות הן בישראל והן במפרץ. ואולם כיום, האיום המשותף לישראל ולמדינות הללו, הנובע מהתעצמותה הצבאית הגוברת של איראן, שינה את התמונה. בכיר באחת ממדינות המפרץ אמר: "אם נתניהו היה עושה פחות בלגאן והיה נוהג יותר כמו אנואר סאדאת, היינו שמחים לקנות את הטילים ישירות מישראל".

ארצות הברית משמשת כמתווכת בנושא מכירת המערכת, כחלק מניסיונה לפייס את מדינות המפרץ הזועמות על הסכם הגרעין שחתמה עם איראן. הנסיכויות הסוניות חוששות מהתעצמותה של איראן השיעית, ומניסיונותיה להשיג נשק גרעיני.

מנהיגיהן האשימו לא פעם את טהראן בתמיכה כספית ואספקת נשק לאוכלוסייה השיעית במדינות המפרץ, במטרה שזו תתקומם כנגד המשטרים הסוניים. בשנה האחרונה שיגרו המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, רקטות וטילים לשטח ערב הסעודית, בהם אף טילי "סקאד" בליסטיים, בתגובה למעורבותם של הסעודים במלחמה בתימן.