"מרכז העיר ירושלים הוא בית קברות. הפדיונות ירדו ב-50%"

אבי בן דוד, סא"ל במיל', השקיע את כל כספו ברכישת זכיינות לסניף קופיז ברחוב יפו בירושלים; היום הוא אומר: "מי שאין לו גב כלכלי חזק - ייפול תוך שבועות"

"מרכז העיר ירושלים הוא בית קברות. הרחובות ריקים, אבל אי-אפשר לסגור את העסק. הפדיונות קטסטרופה - ירדו ב-50%. אתמול היתה ירידה של 66% בפדיון". את הדברים האלה אומר ל"גלובס" אבי בן דוד, סא"ל במיל' וזכיין של רשת קופיז ברחוב יפו בירושלים. "זה התחיל לפני שבועיים, וביומיים האחרונים (שני ושלישי, א' ח') יש החמרה קשה. ביום חמישי אנחנו רגילים לסגור את הסניף ב-2:00 בלילה, ובחמישי האחרון ב-23:00 כבר לא היינו שם. ביום שישי ב-13:00 בצהריים שחררתי את העובדים, כי היה פיגוע קרוב וירדנו ב-70% בפדיון.

"אתמול התקשר אליי אחד העובדים, בן 18, שגר בארמון הנציב ומשובץ למשמרות כל השבוע. הוא אמר לי שההורים אוסרים עליו לבוא לעבודה. מה אני יכול להגיד לו? אנשים פשוט מפחדים להגיע, ומי שמחוייב להגיע ועובר ברחוב, לא מסכן את עצמו בלעצור. אם מישהו כבר חושב לצאת, הוא ילך למקום בטוח יותר כמו קניון.

"אתמול (ג') הרחוב היה ריק למרות מזג אוויר פנטסטי. יש בתי קפה של 40-45 שולחנות והם ריקים. כשהגשם יורד, הוא יורד על כולם, ואני חושב שזו תהיה מכת מוות לעסקים. אתה יכול למשוך כך שבועות בודדים בלבד. מי שאין לו גב כלכלי חזק - ייפול תוך שבועות. כשעבדו על הרכבת הקלה בעיר, לא הייתה עבודה - אבל לא כך. גם בנובמבר 2014 היו פיגועים והיה גשם שוטף, וזה לא הגיע לרמה של עכשיו. זה מה שמדהים אותי. אני מפעיל את הסניף שנה וחצי, והשקעתי בו את כל הכסף שהיה לי".

בן דוד מותח ביקורת על ראש העיר ירושלים, ניר ברקת. "העסק בנוי על מסה ורווחים מזעריים. הצניחה במכירות היא מכה, כי אני צריך לשלם משכורות, שכ"ד וארנונה. אין הקלות. אני מצפה מהעירייה שתקל עלינו בארנונה באופן זמני, וכשהמצב יירגע, נחזור לשלם. אבל כשזה מגיע לכסף, אנחנו לא מעניינים לא את המדינה ולא את העירייה.

"עומד ראש העיר, מתראיין יום-יום בתקשורת ואומר מה צריך לעשות ודואג לשלומם של תושבי העיר. יש לו רעיונות לממשלה, אבל במה שהוא כן יכול לעשות - שזה מרכז העיר שמתחת לאף שלו - הוא לא עושה. אני לא מצפה לפתרון קסם ביטחוני, אבל עסקית-כלכלית יש מה לעשות. שייקחו מאתנו פחות מסים ברמה מוניציפלית וממשלתית. אנחנו, בעלי העסקים, מרגישים שלא מתייחסים אלינו. יודעים לקחת מאיתנו, אבל אף אחד לא נותן יד להקל עלינו".

"חושדים בכולם"

יום הפיגועים הקשה אתמול הביא להקטנה כללית ברמת המסחר בארץ, ורחובות של ערים רבות נותרו שוממים. כך, למשל, שדרות הגעתון בעיר נהריה, הרחובות אלנבי, קינג ג'ורג' ודיזנגוף בתל-אביב, ועוד. גם הקניונים זכו לתנועת לקוחות דלה יחסית.

עופר מנחם, בעל חנות "סטיליסטה", להלבשה תחתונה ברחוב קינג ג'ורג' בתל-אביב, אומר, כי הרחובות ריקים והפחד מורגש היטב. "התנועה היא רק של אנשים שמגיעים לעבודה או לסידורים. אנשים הולכים ברחוב ואחד מסתכל על השני. כולם חושדים בכולם. כל חנות כאן מחזיקה סכין או מקל. יש לי לום ברזל באורך מטר, שחס וחלילה אם צריך לתת למישהו - אין חוכמות. החנויות מימיני ומשמאלי מחזיקים סכינים. אנחנו בוחנים כל מי שעובר אם הוא חשוד או לא. היום יש מעט לקוחות, ויחסית לאתמול זה בסדר. בשעה 13:00 בצהריים בקפה לנדוור רק בשני שולחנות, מתוך 20 לפחות, יש לקוחות. הקונדיטוריה ליד ריקה. יש ירידה של 40% במכירות. זו קטסטרופה".