"הריבית הנמוכה הפכה ההשקעות האלטרנטיביות לאטרקטיביות"

אורי קראוס, מנכ"ל ובעלים של הפמילי אופיס השוויצרי טולדו קפיטל: "הדבר הכי משמעותי מבחינת שוק המניות כיום הוא שער הריבית" ■ "בישראל אפשר להגיד שיש כמה עשרות אלפי משקי בית שהם לקוחות פוטנציאליים"

אורי קראוס כיהן במשך 12 שנה בתפקידים בכירים מאוד בצמרת מערכת הבנקאות העולמית ולאט לאט גמלה בליבו ההחלטה להקים חברה לניהול הון משפחתי. במשך שנים ארוכות היה קראוס אחד הישראלים הבכירים ביותר שעבדו במערכת הבנקאות העולמית ונשאר מתחת לרדאר. כיום, 4 שנים לאחר שהקים את Toledo Capital AG שיושבת בציריך, מנהלת החברה נכסים בהיקף של כמה מיליארדי שקלים ומעסיקה של  יועצים פיננסים, כלכלנים מומחים ויועצים משפטיים שמעניקים מגוון שירותים ללקוחות החברה.

במסגרת תפקידיו קראוס ניווט את לקוחותיו העשירים במהלך הסערה הפיננסית ב-2008 ומשבר חובות באירופה שהשפיעו מאוד גם על הבנקים גדולים בשווייץ שהיא אחד המוקדים הפיננסים החשובים בעולם. קראוס ראה את עולם ההשקעות משתנה לנגד עיניו עם התפתחות עידן הריביות הנמוכות שהפחית מאוד את האלטרנטיבות בשוקי ההון.

בתפקידו האחרון, טרם החלטתו להקים את הפמילי אופיס השוויצרי Toledo Capital AG ניהל קראוס את אחת מחטיבת ניהול העושר הפרטי המובילות בעולם, בבנקים השוויצרים מהמובילים בעולם, שדאגו לניהול הפיננסי של כספי העשירים בישראל. כעת לרגל ביקורו של קראוס בישראל, שוחחנו עימו על משברים פיננסים, ניהול כספים לאנשים עשירים ומה איך השתנה עולם ההשקעות והעולם הפיננסי לאור הזעזועים בשנים האחרונות. את השיחה אגב, ניהלנו עימו בעברית מלאה.

- מאז יולי שוקי ההון בעולם מגמגמים ובחלק מהבורסות נדמה שהמגמה עומדת להשתנות, למרות שרבים ממנהלי ההשקעות מזהירים שמדובר בתיקון. מה עושים כיום משקיעים בעלי ממון שחלקם נמנים על לקוחותיך?

"אפשר לערוך ניתוחים מאקרו כלכליים שיצביעו על מסקנות לכאן ולכאן על בסיס אותם הנתונים. הדבר הכי משמעותי מבחינת שוק המניות כיום הוא שער הריבית. כל עוד הריבית בעולם ממשיכה לרדת, קיימת בעייתיות בהשקעה בחלק מאפיקי ההשקעה המסורתיים. בעולם כזה הדרך היחידה להשיג תשואה הוא באמצעות מכשירים מתוחכמים יותר כגון קרנות גידור, נדל"ן או קרנות המתמחות בנדל"ן וקרנות Private Equity . מכשירים אלו מעלים את רמת הסיכון של התיק אך לשם כך יש לנהלם בצורה מושכלת ע"י בעלי מקצוע. כל עוד הריביות בגוש היורו ובארה"ב לא עולות, אחרי כל מהלך ירידות יבינו המשקיעים שאפיקי ההשקעה הללו חשובים מאוד בתיק ההשקעות והריבית הנמוכה לא מספקת מענה לתיקי השקעות גדולים".

"ניהול ההשקעות כיום הרבה יותר שמרני"

- בתור בכיר לשעבר בשני הבנקים הכי גדולים בשוויץ, תוכל לספר מנקודת המבט שלך, איך המשבר הפיננסי שינה את עולם הבנקאות?

"כל ניהול ההשקעות כיום הרבה יותר שמרני. בנקים בעולם ממשיכים לצמצם חשיפה לנכסי נדל"ן, ומגדילים את כריות ההון העצמי, זה תהליך שלא הסתיים למרות שירד יחסית מסדר היום הציבורי העולמי. מעבר לזה, הבנקים בוחנים כל הלוואה והשקעה שהם מעניקים בשבע עיניים. זה לא אומר שלא יהיו משברים בעתיד שמגיעים מענף הבנקאות, אבל בעתיד הנראה לעין כללי הרגולציה והפיקוח שמיישם המגזר הפיננסי לכל הפחות מרחיקים את המשבר הבא שיגיע ממנו. יכול להיות שבעתיד לא ייווצרו נסיבות שייקלו את הרגולציה ויביאו את המשבר הבא מהמגזר הפיננסי. יש לציין כי מאז 2008 מתקיים תהליך ארוך של הקשחת הרגולציה המתבטאת בתנאי הלימת הון גבוהים יותר לבנקים על פי תקנון באזל 3".

- המשבר הפיננסי שינה את עולם ההשקעות...

"אני יכול להגיד מנקודת המבט שלי היא שמצד אחד אנשים רוצים להשקיע לטווחים ארוכים של 4-6 שנים, אבל מצד שני ליהנות מפירות ההשקעה לאורך הדרך כדי להאמין בהשקעה. הם רוצים גם משהו מוחשי שנכנס לחשבון הבנק ולא רק תשואה 'על הנייר' ודוחות. ישנן שתי השקעות שמתאימות לקטגוריה הזו, הראשונה היא מניות דיבידנדים שגם כיום מרביתן יקרות ולכן תשואת הדיבידנד היא נמוכה. השנייה היא בתחום הנדל"ן - רכישת נכסי נדל"ן מסחריים באירופה שמניבים תשואה שוטפת ונרכשים באופן ישיר ללא מתווכים. לדוגמא קרן בלו-רוק המשקיעה במיזמי נדל"ן באירופה המניבים בין 8-12% בשנה באופן שוטף; זו השקעת נדל"ן לכל דבר אך ההשקעה מבוצעת באמצעות קרן המפוקחת ע"י גופים רגולטריים באירופה בסטנדרט גבוה. סטנדרט גבוה זה מעניק ללקוחות את הביטחון בעיסקה. עידן הריביות האפסיות שהביא המשבר יצר גאות בבורסות ובשוקי ההון, ולכן ההשקעות הבודדת שהן אטרקטיביות כיום הן השקעות אלטרנטיביות".

- אבל למה שמישהו יעדיף השקעה אלטרנטיבית שהיא לא תמיד מפוקחת?

"השקעות אלטרנטיביות הן השקעות שלא מצוטטות דרך המסחר הרגיל בבורסות, אבל כן ניתן למצוא אותן במערכות מסחר כמו בלומברג ורוייטרס. יחד עם זאת זה לא אומר שהן לא מפוקחות. למשל Toledo משקיעה בקרן הנדל"ן BlueRock Fund שמפוקחת על ידי ה-AFIMD, שהוא גוף המונחה על ידי האיחוד האירופי שנחשב למחמיר ביותר בפיקוח על השקעות אלטרנטיביות. מעבר לכך, BlueRock מבוקרת ומפוקחת על ידי FSC, שהיא הרשות לשירותים פיננסים בגיברלטר. בשורה התחתונה מי שמשקיע בהשקעות אלטרנטיביות יכול להישאר באותה רמת הגנה רגולטורית כמו של משקיע בשוק ההון ואף להגדיל את הפיקוח".

- אמרת שהריבית הנמוכה מתעלת את הכספים לנכסי הסיכון. נשאלת השאלה במה שונות ההשקעות בתחום ניהול העושר המשפחתי מניהול ההשקעות המסורתי?

"ניהול הון משפחתי מסתכל על כל הנכסים המשפחתיים ולא רק בצורה נקודתית על סכום מסוים שהקצנו. מעבר לכך, לפמילי אופיס יש גישה כמעט לכל מנהלי קרנות הגידור בעולם, בזמן שלמשקיע פרטי וגם למנהלי השקעות רבים אין. כיום בגלל הריביות הנמוכות והמחסור באלטרנטיבות, במקרים רבים חלק משמעותי מכספי השקעות הפמילי אופיס נמצאים בהשקעות אלטרנטיביות לשוקי ההון, למשל בקרנות פרייבט אקוויטי שרוכשות חברות טובות שלא נסחרות בכלל בשוקי ההון, או בקרנות נדל"ן סגורות שרוכשות לאנשים פרטיים נכסים מסחריים באופן ישיר. ברגע שיש לך אפשרות לרכוש מגוון רחב יותר של נכסים ולא רק משוקי ההון אתה יכול לשפר את התשואה ולהקטין סיכון, יש לך יותר אפשרויות. זה קריטי במיוחד בעולם של מיעוט אלטרנטיבות".

"בניית תיק ההשקעות בפמילי אופיס נעשית בצורה הוליסטית כאשר שיקולים שונים כגון צרכי המשפחה, שימור ההון לדורות הבאים, פיזור הנכסים ושיקולי מס ושיקולים משפטיים נלקחים גם הם בחשבון כחלק מתהליך בניית התיק, שלא כמו בצורת ניהול השקעות מסורתיות".

- אבל ההשקעות שאתה מדבר עליהן מיועדות רק לאנשים עשירים מאוד?

"פמילי אופיס מיועד לאנשים אמידים שמעוניינים לבחור בגוף אחד שיפקח על כל הנכסים שברשותם. אם אני הולך למנהל השקעות ומבקש ממנו לנהל לי תיק השקעות בשווי של חצי מיליון שקל, הוא לא לוקח בחשבון שלפני 6 שנים רכשתי דירה במרכז הארץ ומאז עלה מאוד ערכה. כשאתה מסתכל על התמונה הכוללת של כל הנכסים המשפחתיים אפשר לקבל החלטות יותר טובות, כלומר להקטין יותר את הסיכון הכולל של כל הנכסים שבבעלות המשפחה ולהגדיל את הסיכוי. כאשר אתה מנהל רק חלק קטן מהכסף הפריזמה שלך יותר צרה, ייתכן שמנהל ההשקעות שלך רכש בתיק ההשקעות מניה של חברה אמריקאית, ובמקביל אתה בעצמך עובד בענף וקיבלת אופציות מהמעסיק שלך שהן נכס פיננסי".

"לבטל עמלות בנקים"

- כשהמגמה העולמית היא של ירידה בדמי הניהול המשולמים בכל אפיקי ההשקעה, למה שאנשים עשירים יבחרו במנהל נוסף לכספים שלהם שבוחר עבורם את מנהלי ההשקעות ומפקח מלמעלה?

"אני אפתיע אותך. החיסכון בעלויות הקיימות מפצה על כל הוצאה נוספת הכרוכה בשימוש בפמילי אופיס. אפשר לבטל הרבה מאוד עמלות שהבנקים גובים על מוצרים בתיק ההשקעות, להפחית חיובים בנקאיים ולהימנע מהפסדי הון. מאחר, שלא כמו הבנקים, אנו חופשיים מכל אינטרס מלבד האינטרס של הלקוח, אנחנו יכולים לבחור דווקא את תחום ההשקעות שמתאים לו יותר ומניבות לו תשואה אופטימלית.

- מה אפשר לספר על הלקוחות שמשתמשים בשירותים הללו?

"מקובל לחשוב שמדובר רק באנשים עשירים מאוד. אבל אם אתה מפלח את האוכלוסייה במדינת ישראל אפשר להגיד שיש כמה עשרות אלפי משקי בית שהם לקוחות פוטנציאליים. בין היתר בזכות העלייה החדה במחירי הדירות בישראל וגם בזכות הצמיחה הגלובלית שהביאה הרבה הזדמנויות תעסוקה עם שכר גבוה וכן בזכות תעשיית ההיי טק והמתעשרים החדשים. זה נכון שלא כולם נהנים מהמצב, אבל דווקא יותר אנשים ממעמד הביניים זוכים בזכות הגלובליזציה ליותר הזדמנויות". 

- אתה יכול לתת דוגמא ללקוח טיפוסי שלא היינו חושבים שהוא לקוח של פמילי אופיס?

"גם זוג בשנות ה-40 לחייו שעד לפני עשור נחשב למעמד ביניים קלאסי, וזכה באחרונה בירושה של נכסי נדל"ן ובמקביל התקדם למשרות ניהול בכירות במקום העבודה עם הטבות הנלוות לכך כמו אופציות ומניות חסומות. למרות שמקובל לחשוב שמעמד הביניים במצוקה ואין ניידות, אפשר להגיד שתחום ההייטק וכל ההטבות שנלוות אליו הצליח לשדרג את המעמד של ישראלים רבים. נכון שעל לקוחות הפמילי אופיס נמנים גם אנשים עשירים מאוד, משפחות להן מפעלים תעשייתיים מובילים, עסקי יבוא או אנשי הייטק בכירים שמכרו חברה או שתיים וכעת מעדיפים שלא לסכן את הונם הפרטי ומעניינים להצמיח באותו בעקביות למשל דרך השקעות אלטרנטיביות, הם יעדיפו לפזר השקעות גם בתחומים אחרים כגון נדל"ן".

- אתם יושבים בשוויץ, אבל בעולם הגלובלי והטכנולוגי של היום אין כמעט משמעות למיקום. מה הערך המוסף של לשבת כיום בשוויץ?

"נכון שהטכנולוגיה מגשרת על הפערים ואין ספק שהעולם הפיננסי הרבה יותר נגיש מכל מקום בעולם. יחד עם זאת, לפעמים אין תחליף להיכרות אישית של פנים מול פנים ואותה גם שיחת ועידה באמצעים מתקדמים או סקייפ שזמין לכל אחד לא יכולים לגשר. כשיש הזדמנות טובה להשקיע, יש המון יתרונות בלשבת במרכז פיננסי עולמי ולהשיג ללקוח שלך קו אשראי ישירות מהבנקאי האישי שיושב רק כמה רחובות ממך. בנוסף מנהלי הקרנות המובילות בעולם נוהגים לבקר במרכזים הפיננסים המובילים כגון לונדון, ציריך, סינגפור וכו', ובכך נפתחות בפני המשקיע הישראלי הזדמנויות השקעה אטקטיביות".