כינה בכיר ברשות ההגירה "אייכמן" - וישלם לו פיצויים

הפעיל החברתי גלעד ליברמן יפצה את גדעון כהן, בכיר ברשות ההגירה, ב-15 אלף שקל וכן ישלם לו הוצאות משפט בסך 7,500 שקל

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר
אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר

הפעיל חברתי שכינה את גדעון כהן, בכיר ברשות ההגירה, "אייכמן" במסדרון בית הדין לעררים על החלטות בנוגע לשוהים בלתי חוקיים, ישלם לכהן פיצוי בסך 15 אלף שקל וכן הוצאות משפט בסך 7,500 שקל.

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עדי הדר, קיבל היום (א') את תביעת לשון הרע שהגיש כהן נגד הפעיל החברתי גלעד ליברמן, וקבע כי "הביטוי 'אייכמן', שנאמר במסדרון למר כהן, נתפס ואמור להיתפס בידי כל יהודי ואף לא יהודי, כל אדם שזכויות אדם חשובות לו, כפי שליברמן מעיד על עצמו, כביטוי שהוא מעבר לוויכוח הציבורי הלגיטימי ומעבר לכל קו אדום".

המפגש בין כהן לליברמן התרחש בתום דיון שהתקיים בבית הדין לעררים בעניינו של אזרח סודן שהוחזר מאתיופיה לישראל. לפי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד שלומי וינברג, כשיצא כהן מהדיון הוא נתקל בליברמן במסדרון, וזה פנה אליו ואמר: "אתה יודע כמה אנשים רצחת?... אתה רוצח!... אתה אייכמן".

כהן טען בתביעה כי האמירות הללו מהוות לשון הרע, ודרש פיצוי בסך 70 אלף שקל. כהן ציין בתביעתו כי ליברמן, בן 33, הועמד לדין בעבר בגין העלבת עובד ציבור והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית על רקע אירועי המחאה החברתית ביוני 2012.

השופט הדר דן בתביעה ודחה את טענותיו של ליברמן, המיוצג בידי עו"ד כרמל פומרנץ, לפיהם הביטוי "אייכמן", כביטויים אחרים בעלי משמעויות שונות, הוא חלק מוויכוח.

"דווקא בימי דמדומים אלה, כשאחרוני הקורבנות (קורבנות השואה. ח"מ) עוברים מהעולם, היעדר מסר ברור ותקיף שזכר הקורבנות צרוב בליבנו וזכר הפשעים הנוראיים גם הוא, יש להוריש את המסר החשוב הזה גם לדורות הבאים, ואסור לשחק לידיהם של מי שרוצים אט-אט את האירוע של השואה שלא היה כמותו ונתפלל שלא יהיה כמותו בעתיד", כתב השופט.

לאחר שהשתכנע כי הדברים נאמרו על-ידי הנתבע לתובע, ערך השופט סקירה היסטורית, ארוכה למדי, של תולדות השואה ומשמעויותיה.

לדברי הדר, "בית המשפט ניסה להימנע מלהיכנס לדיון בעניין המשמעות 'אייכמן', אבל אין מנוס". לפיכך כתב: "לעם היהודי אויבים מאז קיומו של העם היהודי, בין אם היה זה במסעות הצלבנים, כאשר היהודים היו הטרף הקל בדרכם של הצלבנים למה שכונה בפיהם 'ארץ הקודש'; בין אם זה בימי המגפה השחורה במאה ה-14, כאשר היהודים, אולי עקב שימוש באמצעי הגנה או סניטציה מיוחדים, שרדו טוב יותר משכניהם את המגפה, נפלו טרף למעשי טבח נוראים; ובין אם זה פרעות אפילו במאה ה-18 וה-19".

השופט הסביר כי "הסקירה הזו נועדה להמחיש עד כמה כל הפרעות האלה שהתרחשו לעם היהודי לא התקרבו אל מה שהתרחש באמצע המאה הקודמת, כאשר אדם בעל מוח חולני , אדולף היטלר, הגה תורה לפיה הגזע הארי הוא גזע עליון, וגזעים אחרים במקרה הטוב נועדו לשרתו, כגון הגזע הסלבי , והיהודים דינם הכחדה".

בית משפט הסכים עם התובע שגם המיקום של הדברים "מעורר חוסר נחת". "בית המשפט מצפה ומקווה שכאשר מגיעים עדים לבית משפט, הם ייהנו לפחות מקיומו של דיון מתורבת וענייני, כאשר גם אם מוטחים דברים קשים בהם, הרי הם נאמרים באולם לפרוטוקול, ולא לפני כניסתם לאולם או לאחר כניסתם לאולם . זאת תופעה לא ראויה שיש להוקיעה", כתב.

הנתבע חויב, כאמור, לשלם גם את הוצאותיו המשפטיות של כהן בסך 7,500 שקל.