ועדת העבודה דנה בקושי בהשגת עובדים זרים סיעודיים

ח"כ קסניה סבטלובה: "אם העובד הזר נעלם או חלה, למשל, החולה הסיעודי צריך לאתר בעצמו עובד זר חלופי. לא ייתכן שחסר הישע יישא באחריות לגורל העובד. האחריות צריכה ליפול על הגופים החזקים בשוק"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנה היום (ב') בהצעתה של ח"כ קסניה סבטלובה בנושא בעיות בתחום הסיעוד והקושי בהשגת עובדים זרים סיעודיים בעת מצוקה.

"חוקי הסיעוד אינם מאזנים בין הצרכים של אדם סיעודי לבין בעיות שהחולים ומשפחותיהם נתקלים בהן", אמרה סבטלובה. "היוזמה הגיעה בעקבות פניות של משפחות במצוקה, שגילו שהאחריות למציאת עובד זר מוטלת על כתפיהן. אם קרה שהעובד הזר נעלם או חלה, למשל, אין באפשרותן לקבל עובד זר חלופי. לא ייתכן שחסר הישע יישא באחריות לגורלו של אותו עובד. האחריות צריכה ליפול על הגופים החזקים בשוק, מי שמביא את העובד מחו"ל ומקבל עמלה".

אחראי תחום הסדרים בסיעוד ברשות האוכלוסין, משה נקש, טען מנגד כי ההליכים לאישור מחליף מהירים ומאפשרים מתן פתרון מיידי. אם יש בעיות, טען, מקורן בחברות כוח-האדם.

נציגי ארגון "כן לזקן" ציינו כי יש בעיות רבות נוספות: "כבר הגשנו לכנסת הצעות לרפורמה להעסקת עובדים זרים בסיעוד. האחריות מתגלגלת על האדם סיעודי ועל בני משפחתו. אי-אפשר לחכות חודשים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), סיכם את הדיון הראשוני בקביעה ש"המצב עגום ולא הומניטרי. אני נותר ללא תשובות. אלמד את הדוח, נשב עם ועדת המשנה של ועדת הפנים ונגבש תוכנית. המצב לא סובל שום דיחוי. כרגע אין סיכום מחייב".

הדיון הבא צפוי בדצמבר.