רשויות בגליל המערבי ישבתו עקב הטבות המס ליישובים אחרים

בין הרשויות שישבתו: נהריה, עכו, שלומי מעלות-תרשיחא ועוד מספר מועצות אזוריות ■ ראש מועצת מעלות תרשיחא, בוחבוט: "השיווק של 35 אלף יח"ד בגליל המערבי ייעצר, ותושבים ינהרו החוצה"

שלמה בוחבוט / צלם: תמר מצפי
שלמה בוחבוט / צלם: תמר מצפי

הרשויות המקומיות במספר יישובים בגליל המערבי ישבתו מחר (ד') במחאה על הרחבת מפת היישובים הזכאים להטבות מס. בין הרשויות שישבתו: נהריה, עכו, שלומי, מעלות-תרשיחא ועוד מספר מועצות אזוריות.

במסגרת השביתה, לא יינתנו באותן רשויות שירותים ולא תהיה קבלת קהל. שיבושים צפויים גם במערכת החינוך באותם ישובים: גני ילדים וחלק מבתי הספר יושבתו, ובכל מקרה לא יוצבו בהם מאבטחים ולא יינתנו שירותי ניקיון ותחזוקה - שנעשים בידי עובדי הרשויות המקומיות.

על השביתה הכללית ברשויות בגליל המערבי הוחלט היום, בתום ישיבה של מטה המאבק נגד צמצום הטבות המס לתושבי יישובים אלה. את המחאה מוביל ראש מועצת מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט. לדבריו, השביתה הצפויה מחר ליום אחד היא שביתת אזהרה, ראשונה במסגרת "מאבק מתגלגל" שעליו סוכם בין ראשי הרשויות בגליל המערבי: "זו מלחמת אין ברירה למען השכר של תושבינו ולמען עתיד ערינו", אמר בוחבוט: "פעם היינו ערי פיתוח וכעת א נחנו ערי קיפוח. אם הגזרה הזאת תנחת עלינו, ייעצר השיווק של 35,000 דירות שנמצאות בתכנון בגליל המערבי, אכלוס האזור ייעצר ותהיה נהירה החוצה מהערים שלנו".

לדברי בוחבוט, הרחבת מפת היישובים הזכאים להטבות מס תוביל לצמצום משמעותי בהיקף ההכנסה של עובדים שמתגוררים בגליל המערבי: "גם למעסיקים נוצרת בעיה קשה, שכן העובדים יגיעו אליהם עם דרישות להעלאת שכר או במקרה הגרוע- פשוט יעזבו את מקומות העבודה".

לפי המתווה שגובש בוועדת הכספים של הכנסת לפני שבועות אחדים, מספר היישובים הזכאים להטבות במס יגדל ב-2016 מ-182 ליותר מ-400. הרשימה החדשה של היישובים שייהנו מהטבות מס, כוללת גם את היישוב היהודי בחברון - בשל קרבתו לאזור מסוכן.

עד כה עמד היקף הטבות אלה על כ-850 מיליון ועם הרחבת מפת הישובים הזכאים להן, הן יסתכמו בכ-1.2 מיליארד שקל. לטענת ראשי הערים בגליל המערבי המשמעות של הרחבת מפת היישובים הזכאים להטבות המס תוביל לכך שגובה ההטבות יצומצם משמעותית וישפיע לרעה על גובה ההכנסה של עובדים - שגרים באותם מקומות.

על פי הערכות מדובר בכ-250 שקל לחודש לכל תושב ובכ-3,000 שקל לכל תושב בשנה: "המתווה החדש הרסני ומסוכן לחברה הישראלית", אמר ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי. "הטבת המס היא מרכיב חשוב ביותר לחיזוק והתפתחות ערי הפריפריה- כל שצמצום שלה יוביל לנטישת תושבים והוא בבחינת גזר דין מוות ליישובי הפריפריה. שתי מערכות הבחירות האחרונות התמקדו בסוגיות הקשורות למצב הכלכלי-חברתי, עסקו בשוויון הזדמנויות ובצמצום פערים. לצערי, הנושא החברתי נדחק הצדעה וכל יום מוטלת עלינו גזרה חדשה".