הבנקים: "אמירות האוזר דמגוגיות ונובעות מלחץ סוף קדנציה"

הבנקים משיבים אש כתגובה לדברי ליו"ר רשות ני"ע אתמול, כי הבנקים אשמים במצב הבורסה ■ גורמים במערכת הבנקאית: "זהו גימיק של מי שלא הצליח להציג תוצאות"

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר תקף אתמול את הבנקים, ומצא בהם, במפתיע, את האשמים במצבה הקשה של הבורסה לני"ע בתל אביב. בכך עורר האוזר זעם וביקורת רבה מצד המערכת הבנקאית כלפיו, וגורמים בבנקים טוענים כנגדו ש"מדובר בצעד דמגוגי שמשדר לחץ רב מבחינתו".

גורם בכיר במערכת הבנקאית אמר היום ל"גלובס", כי בשלוש השנים האחרונות האוזר עשה הרמת ציפיות בלתי סבירה ביחס לבורסה ולמה שאפשר לעשות איתה. זה החל עם הדחת מנכ"לית הבורסה הקודמת, אסתר לבנון, והיו"ר דאז, סם ברונפלד. הוא טען אז שהם אלה שהרדימו את הבורסה, ומנעו את התפתחותה, והוביל להחלפת ההנהלה. ההנהלה החדשה שם כמעט שנתיים, ודבר לא השתנה. עכשיו, כשהוא נמצא לקראת סוף הקדנציה, והוא לא מציג תוצאות, הוא נלחץ ומציג את הגימיק החדש: הבנקים הם אלה שמפריעים לבורסה לעבוד".

לדברי גורמים במערכת הבנקאית, האוזר לחוץ בין היתר משום שתהליך החקיקה שרשות ניירות ערך מובילה במטרה לאפשר את שינוי מבנה הבעלות של הבורסה - תקוע. בהקשר זה אומר גורם בשוק ההון, ש"הכוונה של האוזר לקדם הפרטה של מונופול שגויה. יש בישראל ניסיון בעייתי עם הפרטות של מונופולים בשווקים לא תחרותיים. לבורסה אין חלופה אחרת, ואם יהיה לה בעלים פרטי זו עלולה להיות טעות חמורה לשנים".

"הבנקים לא נגד התפתחות במסחר"

האוזר אמר אתמול, בין היתר, כי שינוי מבנה הבעלות של הבורסה הנו מהלך רצוי ונדרש - "לא פחות ממהפכה אמיתית" - ושיוביל "מבורסה הנשלטת היום על-ידי מועדון סגור של חברי בורסה, כאשר את הטון המוביל בבורסה נותנים הבנקים, לשליטה מבוזרת של בעלי מניות רבים ומגוונים. לדבריו "הממשל התאגידי בבורסה נכה, משום שבעלי המניות בבורסה הם גם המפוקחים על-ידיה".

עוד אמר יו"ר הרשות, ש"הבורסה נכה משום שהבנקים דומיננטיים בה... שליטה בבורסה טבועה בניגודי עניינים בין הבורסה לבין הבנקים. במשך השנים היינו עדים לעיתים להתנגדות הבנקים לפיתוח מוצרים מתחרים". האוזר גם אמר, ש"כיום הבנקים גובים כחברי בורסה מלקוחותיהם מעל ל-2.5 מיליארד שקל, ומשלמים רק כ-130 מיליון שקל לבורסה. ההפרש הוא "דיבידנד שמן סמוי" - חלוקת רווחים לחברי הבורסה, בעיקר לבנקים".

על כך אמרו היום בשוק ההון ובמערכת הבנקאית, כי הטענות כנגד חלקם של הבנקים במצבה של הבורסה אינן נכונות: "הבנקים אכן גובים מיליארדי שקלים מהלקוחות עבור השירותים שהם מספקים להם. אבל זה לא קשור לתשלומים לבורסה. הקישור בין הכנסות הבנקים מעמלות מסחר לתשלומים לבורסה לחלוטין לא צודק". כמו כן, אומרים בשוק, כי "לבנקים אין אינטרס למנוע את התפתחות הבורסה והמסחר בה, וטענות שכאלה שגויות מיסודן".

גורם נוסף שהתייחס לנאום של האוזר הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, שמסר: "רשות ני"ע צריכה לדעת לקבל אחריות. במקום להאשים את הבנקים, את חברי הבורסה, את בעלי השליטה ואת החברות הציבוריות, ראוי שהרשות תעשה בדק בית אמיתי אצלה. הסיבה המרכזית למצבה העגום של הבורסה היא הרגולציה הדורסנית שהובילו רשות ני"ע ומשרד המשפטים. עד שלא תהיה רפורמה אמיתית ברגולציה, הבורסה תמשיך לדשדש, ופתרונות טכניים כאלו או אחרים לא ישנו את המצב".

מרשות ני"ע נמסר בתגובה, כי "הביקורת במערכת הבנקאית נגד המהלך מוכרת, על רקע החשש מתחרות, שתכליתה הורדת עמלות למשקיעים. שינוי מבנה הבורסה הוא מהלך מקיף, שמקורו בהמלצות ועדת בן חורין, ודומה לזה שנעשה בכל הבורסות המערביות. מדובר במהלך שבראש ובראשונה יפקיע מהבנקים את השליטה בבורסה. ההפרדה בין בעלות לחברות תאפשר לבנות בורסה מודרנית לטובת כולם."