ב"י מעדכן משקולות בסל המטבעות: הדולר והיואן מתחזקים

עדכון המשקולות הביא לעלייה במשקל של הדולר האמריקאי, כתוצאה מהכללת הסחר בשירותים שכמחצית ממנו מתקיים עם ארה"ב, וכן לעלייה במשקלה של סין (מ-5.7% ל-10.2%), כתוצאה מהגידול בסחר עמה

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

בבנק ישראל החליטו לעדכן את אופן חישוב המשקלות בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי. בנק ישראל מחשב ומפרסם מדד שער חליפין נומינלי אפקטיבי על בסיס יומי, בדומה לבנקים מרכזיים אחרים. מדד זה מורכב מממוצע משוקלל של מספר שערי חליפין, המבטא את החשיבות היחסית של כל מטבע בסחר החוץ של ישראל.

המשקולות במדד הקיים עודכנו לאחרונה בשנת 2009, ומאז חלו שינויים בהרכב הסחר של ישראל. נוסף על השינויים בהתפלגות הסחר בסחורות, המדד המעודכן מבוסס גם על נתוני ההתפלגות הגיאוגרפית של הסחר בשירותים עסקיים, אשר לא היו זמינים בעת חישוב המשקלות למדד הישן. חלקם של שירותים אלו בסחר גדל בהתמדה והגיע להיקף של כרבע ממנו.

המדד החדש כולל 33 מדינות ו-26 מטבעות (הפער נובע מכך ש-8 מדינות אירופאיות הנכללות במדד משתמשות באותו מטבע - האירו), לעומת המדד הקודם שכלל 38 מדינות ו-28 מטבעות.

עדכון המשקולות הביא לעלייה במשקל של הדולר האמריקאי (מ-24.8% ל-26.4%), כתוצאה מהכללת הסחר בשירותים שכמחצית ממנו מתקיים עם ארה"ב, וכן לעלייה במשקלה של סין (מ-5.7% ל-10.2%), כתוצאה מהגידול בסחר עמה. במקביל חלה ירידה במשקלן של מדינות גוש האירו (מ-32.6% ל-26.4%).

בסך הכול, אומרים בבנק ישראל, השפעת השינויים על המדד עצמו אינה גדולה, והמדד החדש מצביע על תמונה דומה לזו העולה מהתפתחות המדד הישן.