דוח המבקר - חברת החשמל: 2,500 עובדים מיותרים

5 צוותי היגוי, עשרות דוחות ביקורת, חוב של 71 מיליארד שקל - וחברת החשמל עדיין מונופול ■ המבקר לא הצליח לקבל תשובות אם תעריף החשמל אכן ירד בעקבות הרפורמה המתוכננת

חברת חשמל / צילום: איל יצהר
חברת חשמל / צילום: איל יצהר

19 שנה מאז חוקק חוק משק החשמל, 13 שנה מאז עודכנו תעריפי הרשת, 5 צוותי היגוי ייעודיים, עשרות דוחות ביקורת וייעוץ, חוב של חברת החשמל שתפח ל-71 מיליארד שקל - ועדיין אין שינוי מבני במשק החשמל. כך תוקף מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, את אגפי הממשלה השונים - ובראשם משרד האנרגיה ורשות החשמל - בדוח העוסק בפעילות משק החשמל.

"המשך המצב הקיים מהווה סיכון הן לשרידות החברה והן למשק", טוען המבקר. בדוח שלו מצוין כי לא פחות מ-2,500 עובדים בחח"י הם מיותרים.

בין החודשים יולי 2012 לאפריל 2014, בדק משרד מבקר המדינה היבטים בהתנהלות משק החשמל, ביניהם תהליך קביעתם של כמה רכיבים בתעריפי חח"י, פעולות הנוגעות לתשלומי השכר של עובדיה, התייעלות חח"י בכוח האדם ופעולות למימוש השינוי המבני במשק החשמל. הבדיקות נעשו ברשות החשמל, בחח"י, במשרד האנרגיה, במשרד האוצר וברשות החברות הממשלתיות. בדיקות השלמה נעשו גם ברשות ההגבלים העסקיים.

לטענת המבקר, חח"י ממשיכה לפעול כמונופול שהכנסותיו מבוססות על תעריף הנקבע על ידי רשות החשמל, מבלי שיושמו תוכניות התייעלות נדרשות שמטרתן לצמצם את הוצאותיו באמצעות ירידה במצבת העובדים וחיסכון בעלויות העסקתם.

כך למשל, לאורך השנים אישרה ההנהלה העברת עובדים ארעיים למעמד קבוע שלא בהתאם לנוהל הקביעות, ובלי שבחנה את ההשלכות על מצבה הכספי של חח"י בראייה לטווח הארוך", טוען המבקר ומוסיף כי עלות העסקת עובד קבוע גבוהה מעלות העסקת עובד ארעי בכ-2 מיליון שקל.

לפי המבקר, למרות ש-5 צוותים הוקמו במטרה לבחון את השינוי המבני במשק החשמל מאז חקיקת חוק משק החשמל בשנת 96 - עדיין לא הצליחה הממשלה לעשות זאת. לא רק זו, אלא שלאף אחד ממשרדי הממשלה, לרבות משרד האנרגיה, משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות - אין אומדן בנוגע לעלות השינוי המבני במשק החשמל, וגם לא את מלוא התועלות העשויות לצמוח מהשינוי.

גם צוות ההיגוי האחרון שהוקם ביולי 2013 בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב לא הצליח ליצור את השינוי המבני הראוי והנכון, ושימר את מעמדה המונופוליסטי של חח"י, טוען המבקר. "ההמלצות בטיוטת הצוות אינן כוללות חישובי עלות-תועלת של השינוי המבני המוצע, אינן מציעות פתרונות לבעיית הסדר הנכסים ולשיפור האיתנות הכספית של חח"י, ואינן מתוות דרכים להתייעלותה".

בדוח ישנה ביקורת קשה גם על עצם מינויו של יוגב לראשות הוועדה על ידי משרדי האוצר והמשפטים. לטענתו, יוגב נגוע "בשיקולים שחלקם סותרים זה את זה", הנובעים מרצונו לשמור על איתנותה הפיננסית ועל נכסיה של חח"י, שהם נכסי המדינה מצד אחד, והצורך להסדיר את משק החשמל, לרבות יצירת תחרות, מצד שני. לא רק זו, אלא ש-6 מתוך 8 חברי הצוות היו בעלי תפקידים במשרד האוצר ובמשרד האנרגיה האחראים לכל ענייני חח"י, לרבות איתנותה הכספית. "השרים דאז לא מינו לצוות גורמים המייצגים מגזרים שונים במשק החשמל ליצירת איזון בין כלל האינטרסים, לרבות נציגים מטעם רשות החשמל או מטעם רשות ההגבלים העסקיים", טוען המבקר.

אז האם הרפורמה המדוברת תעלה או תוריד את תעריף החשמל? לטענת המבקר, לאף אחד ממשרדי הממשלה והרגולטורים אין מענה על כך: "עד לסיום הביקורת עדיין לא היה לרשות החשמל אומדן לגבי השפעת המתווים השונים לשינוי המבני שהוצעו בשנים 2010-2013 על התעריף", טוען המבקר.

מרשות החשמל נמסר בתגובה כי "דוח מבקר המדינה מבקר את חוסר ההתייעלות הנמשך בחברת החשמל לאורך השנים, ובפרט כנגד גידול הוצאות השכר והתנהלות כספית של החברה. רשות החשמל מתריעה בעניין זה שנים".

מחברת החשמל נמסר: "צריך לברך על קביעת מבקר המדינה שאי אפשר יותר להמשיך ללא רפורמה כוללת במשק החשמל. החברה מתריעה ודורשת את קידום הרפורמה כבר מספר שנים כדי שניתן יהיה לטפל בתשתיות המיושנות, ולהתייעל משמעותית במצבת העובדים. החברה מחויבת להשקעה בתשתיות החשמל, ולצערנו השקעה זו עוכבה על ידי רשות החשמל אשר מנעה זאת באופן שהוא עצמו ראוי לבדיקה מיוחדת, וטוב עשה מבקר המדינה כשחשף את אוזלת היד של הרשות".